w sprawie organizacji i sposobu funkcjonowania centrum powiadamiania ratunkowego oraz procedur obsługi zgłoszeń alarmowych (DU/2021/832)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) organizację centrum oraz oddziałów centrum powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej „centrum”;         2) sposób funkcjonowania centrum i sposób realizacji zadań przez operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, koordynatorów oraz koordynatorów-trenerów;         3) procedury obsługi zgłoszeń alarmowych oraz sposób ich opracowywania i aktualizacji;         4) procedury obsługi zgłoszeń alarmowych w przypadku braku możliwości przekazania zgłoszenia alarmowego w ramach systemu powiadamiania ratunkowego oraz sposób ich opracowywania i aktualizacji;         5) maksymalną liczbę operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, koordynatorów, koordynatorów-trenerów oraz sposób jej podziału na poszczególne centra.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:         1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego;         2) sytuacji awaryjnej – należy przez to rozumieć zakłócenie realizacji zadań centrum utrudniające lub uniemożliwiające obsługę zgłoszenia alarmowego;         3) PLI CBD – należy przez to rozumieć system, o którym mowa w art. 78 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576), funkcjonujący w formie systemu teleinformatycznego „Platforma Lokali- zacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych”.

    1. W skład centrum powiadamiania ratunkowego wchodzą stanowiska:         1) kierownika centrum;         2) zastępcy kierownika centrum;         3) operatora numerów alarmowych;         4) starszego operatora numerów alarmowych;         1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).         5) koordynatora;         6) koordynatora-trenera;         7) obsługi administracyjnej;         8) obsługi technicznej;         9) psychologa.     2. Stanowiska, o których mowa w ust. 1 pkt 8 i 9, mogą być umiejscowione w komórkach organizacyjnych organu prowadzącego centrum odpowiedzialnych za obsługę techniczną i teleinformatyczną lub na samodzielnych stanowiskach poza centrum.

    1. Kierownik centrum organizuje pracę centrum i opracowuje:         1) zasady funkcjonowania centrum;         2) plan postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji awaryjnych;         3) zasady organizacji pracy pracowników centrum;         4) plan zwiększania obsady osobowej centrum w okresie zwiększonego ruchu alarmowego, przewidywanego na podstawie danych statystycznych, informacji pogodowych lub informacji o wydarzeniach organizowanych na terenie obsługiwanym przez centrum.     2. Operator numerów alarmowych realizuje zadania przez:         1) obsługę zgłoszeń alarmowych wpływających do centrum;         2) dokonywanie oceny pracy w oparciu o kartę samooceny;         3) wykonywanie innych zadań na polecenie kierownika centrum lub jego zastępcy związanych z funkcjonowaniem centrum.     3. Starszy operator numerów alarmowych realizuje zadania przez:         1) obsługę zgłoszeń alarmowych wpływających do centrum;         2) udział w działaniach upowszechniających wiedzę na temat numerów alarmowych;         3) wsparcie koordynatora w zakresie organizacji pracy operatorów numerów alarmowych;         4) dokonywanie oceny pracy w oparciu o kartę samooceny;         5) wykonywanie innych zadań na polecenie kierownika centrum lub jego zastępcy związanych z funkcjonowaniem centrum.     4. Koordynator realizuje zadania przez:         1) obsługę zgłoszeń alarmowych wpływających do centrum;         2) koordynację procesu obsługi zgłoszeń alarmowych podczas zmian dziennych i nocnych;         3) sporządzanie oraz analizowanie codziennych i okresowych raportów pracy centrum;         4) wspieranie koordynatora-trenera i kierownika centrum w zakresie organizacji pracy operatorów i starszych operato- rów numerów alarmowych;         5) prowadzenie działań upowszechniających wiedzę na temat numerów alarmowych;         6) zastępowanie koordynatora-trenera, w przypadku jego długotrwałej nieobecności;         7) dokonywanie oceny pracy w oparciu o kartę samooceny;         8) wykonywanie innych zadań na polecenie kierownika centrum lub jego zastępcy związanych z funkcjonowaniem centrum;         9) wspieranie operatorów numerów alarmowych i starszych operatorów numerów alarmowych w obsłudze zgłoszeń alarmowych;         10) zgłaszanie usterek w systemie teleinformatycznym pod nieobecność obsługi technicznej.     5. Koordynator-trener realizuje zadania przez:         1) obsługę zgłoszeń alarmowych wpływających do centrum;         2) przygotowywanie operatorów numerów alarmowych do odbycia szkolenia podstawowego i obsługi zgłoszeń alar- mowych;         3) prowadzenie szkoleń podstawowych dla operatorów numerów alarmowych;         4) prowadzenie szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego dla operatorów numerów alarmowych, starszych operato- rów numerów alarmowych i koordynatorów;         5) realizowanie zadań koordynatora, w okresie kiedy nie są prowadzone szkolenia;         6) przygotowywanie rocznych planów szkoleń;         7) współpracę z psychologiem i koordynatorem w zakresie szkoleń prowadzonych w centrum;         8) wspieranie koordynatora i kierownika centrum w zakresie organizacji pracy operatorów numerów alarmowych;         9) udział w pracach komisji egzaminacyjnej w Krajowym Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego;         10) prowadzenie działań mających na celu upowszechnianie wiedzy na temat numerów alarmowych;         11) dokonywanie oceny pracy w oparciu o kartę samooceny;         12) wykonywanie innych zadań na polecenie kierownika centrum lub jego zastępcy związanych z funkcjonowaniem centrum.

    1. Analizy związane z funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego na obszarze obsługiwanym przez centrum oraz tworzeniem statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz czasów realizacji zgłoszeń alarmowych są generowane w sposób automatyczny przez system teleinformatyczny.     2. Analizy, o których mowa w ust. 1, mogą być wymieniane z podmiotami, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy.

    1. Na potrzeby centrum zapewnia się pomieszczenia do obsługi zgłoszeń alarmowych, urządzenia techniczne i środki łączności oraz systemy teleinformatyczne zapewniające realizację zadań systemu powiadamiania ratunkowego w sposób efektywny, z zachowaniem ciągłości jego działania i wymiany informacji oraz możliwości pracy w przypadku braku zasilania zewnętrznego lub awarii systemów teleinformatycznych.     2. Pomieszczenia, o których mowa w ust. 1, posiadają ograniczony dostęp przez objęcie systemem dozoru i kontroli dostępu umożliwiającym identyfikację osób przebywających.     3. Samodzielny dostęp do pomieszczeń posiadają jedynie pracownicy obsługi technicznej oraz pracownicy centrum. Pozostałe osoby mogą przebywać w tych pomieszczaniach w obecności pracownika centrum wyznaczonego przez kierow- nika centrum lub jego zastępcę.

    1. Oddział centrum nie ma oddzielnej struktury i jest powiązany funkcjonalnie oraz organizacyjnie z centrum.     2. Do pomieszczeń do obsługi zgłoszeń alarmowych, zaplecza technicznego, urządzeń technicznych, środków łączności oraz systemów teleinformatycznych oddziału centrum stosuje się przepisy § 6.

Centrum funkcjonuje w trybie całodobowej obsługi zgłoszeń alarmowych 24/7.

    1. Obsługa zgłoszeń alarmowych kierowanych do numerów obsługiwanych w ramach systemu powiadamiania ratun- kowego odbywa się według następującej ogólnej procedury:         1) odbiór zgłoszenia alarmowego od osoby zgłaszającej;         2) zarejestrowanie zgłoszenia alarmowego w systemie teleinformatycznym;         3) uzyskanie informacji o:             a) rodzaju zdarzenia lub zagrożenia,             b) miejscu zdarzenia lub zagrożenia – w przypadku wątpliwości związanych z ustaleniem dokładnego miejsca zda- rzenia lub zagrożenia należy uzyskać dodatkowe informacje dotyczące miejsca zdarzenia lub zagrożenia umożli- wiające szybkie dotarcie właściwych podmiotów ratowniczych,             c) liczbie osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,             d) danych osoby zgłaszającej obejmujących imię, nazwisko oraz numer telefonu, jeżeli je podała, na wypadek ko- nieczności uzyskania dodatkowych informacji o zdarzeniu lub zagrożeniu,             e) innych istotnych okolicznościach zdarzenia lub zagrożenia umożliwiających podjęcie czynności przez podmioty ratownicze;         4) potwierdzenie osobie zgłaszającej przyjęcia zgłoszenia alarmowego;         5) przekazanie zgłoszenia alarmowego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego właściwemu dyspozytorowi lub dyspozytorom podmiotów ratowniczych;         6) przekierowanie połączenia telefonicznego do dyspozytora medycznego w przypadku wymagającym zapewnienia pomocy osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;         7) poinformowanie osoby zgłaszającej o przekazaniu zgłoszenia alarmowego do odpowiedniego podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych zgodnie z kwalifikacją rodzaju zdarzenia lub zagrożenia;         8) odbiór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez właściwego dyspozytora;         9) podjęcie niezbędnych czynności zmierzających do spowodowania przyjęcia zgłoszenia alarmowego w przypadku braku potwierdzenia odbioru zgłoszenia alarmowego przez właściwego dyspozytora.     2. W przypadku przerwania połączenia głosowego zgłoszenia alarmowego dotyczącego osoby znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przed przekazaniem do dyspozytora medycznego operator numerów alarmowych przekazuje dyspozytorowi medycznemu zebrane dane dotyczące tego zgłoszenia za pośrednictwem systemu teleinforma- tycznego.     3. Operator numerów alarmowych odbierający zgłoszenie alarmowe obcojęzyczne obsługuje to zgłoszenie, a jeżeli nie włada językiem obcym, którym posługuje się zgłaszający, przekierowuje połączenie telefoniczne do operatora nume- rów alarmowych władającego odpowiednim językiem obcym.

Szczegółowy katalog zdarzeń i odpowiednich do nich pytań, które należy zadać zgłaszającemu zgłoszenie alar- mowe, szczegółowe procedury obsługi zgłoszeń alarmowych, a także procedury przekazania zgłoszenia w sytuacji awaryj- nej są opracowywane i aktualizowane przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej, we współpracy z wojewodami, Policją, Państwową Strażą Pożarną i podmiotami ratowniczymi, których numery są obsługiwane w ramach systemu powiadamiania ratunkowego zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy.

    1. Zgłoszenie alarmowe przekazywane do właściwego dyspozytora w ramach systemu powiadamiania ratunko- wego zawiera:         1) unikatowy identyfikator zgłoszenia alarmowego;         2) datę i godzinę przyjęcia zgłoszenia alarmowego;         3) informację o miejscu zdarzenia lub zagrożenia określającą to miejsce w sposób umożliwiający szybkie dotarcie właści- wych podmiotów ratowniczych;         4) opis zdarzenia lub zagrożenia, w tym liczbę osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdro- wotnego;         5) identyfikator operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe;         6) informację o podmiocie lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe;         7) rodzaj zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w § 10;         8) informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego;         9) odnośnik do dokumentu elektronicznego zawierającego treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego;         10) dane abonenta pozyskane z systemu PLI CBD.     2. W przypadku gdy jest możliwe uzyskanie dalszych informacji niezbędnych do podjęcia działań ratowniczych, zgłoszenie alarmowe przekazywane do właściwego dyspozytora, niezależnie od danych lub informacji, o których mowa w ust. 1, zawiera:         1) informację o dokładnym adresie miejsca zdarzenia lub zagrożenia ze współrzędnymi geograficznymi;         2) informację o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie, w tym informację o wysokości lub liczbie pięter tego budynku, oraz informację o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie;         3) informację o imieniu i nazwisku osoby zgłaszającej oraz numer telefonu pozwalający na uzyskanie dodatkowych informacji o zdarzeniu lub zagrożeniu;         4) inne informacje istotne dla zgłoszenia alarmowego umożliwiające podjęcie czynności przez podmioty ratownicze.

W przypadku braku możliwości przekazania zgłoszenia alarmowego do podmiotu ratowniczego, za pośrednic- twem systemu teleinformatycznego, operator numerów alarmowych przekazuje zgłoszenie alarmowe do właściwego dys- pozytora w drodze połączenia telefonicznego lub innych dostępnych środków komunikacji.

    1. Przekazanie zgłoszeń alarmowych kierowanych do innych podmiotów, do których zadań należy ochrona ży- cia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska, których numery telefoniczne nie są obsługi- wane w ramach systemu powiadamiania ratunkowego, odbywa się według następującej ogólnej procedury:         1) odbiór zgłoszenia alarmowego od osoby zgłaszającej;         2) zarejestrowanie zgłoszenia alarmowego w systemie teleinformatycznym;         3) uzyskanie od osoby zgłaszającej informacji o:             a) rodzaju zdarzenia lub zagrożenia,             b) miejscu zdarzenia lub zagrożenia – w przypadku wątpliwości związanych z ustaleniem dokładnego miejsca zda- rzenia lub zagrożenia należy uzyskać dodatkowe informacje dotyczące miejsca zdarzenia lub zagrożenia umożli- wiające szybkie dotarcie właściwych podmiotów ratowniczych,             c) liczbie osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,             d) danych osoby zgłaszającej obejmujących imię, nazwisko oraz numer telefonu, jeżeli je podała, na wypadek ko- nieczności uzyskania dodatkowych informacji o zdarzeniu lub zagrożeniu;         4) poinformowanie osoby zgłaszającej o podjęciu czynności zmierzających do przekazania zgłoszenia alarmowego do właściwego podmiotu pomocniczego;         5) przekazanie, z wykorzystaniem dostępnych środków technicznych, zgłoszenia alarmowego właściwemu podmiotowi pomocniczemu albo poinformowanie osoby zgłaszającej o braku możliwości przekazania zgłoszenia alarmowego oraz przekazanie jej danych kontaktowych do podmiotu pomocniczego, jeżeli są dostępne;         6) odbiór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez właściwy podmiot pomocniczy, jeżeli jest to możliwe.     2. Szczegółowe procedury przekazania zgłoszeń alarmowych, o których mowa w ust. 1, a także procedury przekaza- nia zgłoszenia w sytuacji awaryjnej są opracowywane i aktualizowane przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej we współpracy z wojewodami i podlegają weryfikacji, co najmniej raz na dwa lata.

Obsługa zgłoszeń alarmowych innych niż głosowe przychodzących na numery obsługiwane w ramach systemu powiadamiania ratunkowego odbywa się według następującej ogólnej procedury:         1) odbiór zgłoszenia alarmowego;         2) zarejestrowanie zgłoszenia alarmowego w systemie teleinformatycznym;         3) przekazanie zgłoszenia alarmowego właściwemu dyspozytorowi lub dyspozytorom zawierającego w szczególności:             a) unikatowy identyfikator zgłoszenia alarmowego,             b) informację o dacie i godzinie przyjęcia zgłoszenia alarmowego,             c) informację o miejscu zdarzenia lub zagrożenia umożliwiającą szybkie dotarcie właściwych podmiotów ratowni- czych,             d) opis zdarzenia lub zagrożenia,             e) identyfikator operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe,             f) informacje o podmiocie lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,             g) rodzaj zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w § 10;         4) odbiór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez właściwego dyspozytora.

    1. Określa się maksymalną liczbę:         1) operatorów numerów alarmowych na 569;         2) starszych operatorów numerów alarmowych na 568;         3) koordynatorów na 190;         4) koordynatorów-trenerów na 38.     2. Podział limitów, o których mowa w ust. 1, na poszczególne centra jest dokonywany przy uwzględnieniu wyników analizy ruchu alarmowego, stażu pracy operatorów oraz warunków istniejących w centrach.     3. Limity etatów koordynatorów określa się w sposób zapewniający ciągłość nadzoru w małych ośrodkach, tak aby liczba koordynatorów wynosiła dwóch na zmianie w centrach liczących do 100 etatów i trzech w centrach powyżej 100 etatów.     4. Limit etatów dla koordynatorów-trenerów określa się w zależności od wielkości ośrodka, z zachowaniem koniecz- ności utrzymania ciągłości procesu szkolenia, tak aby liczba koordynatorów-trenerów wynosiła dwóch w ośrodkach liczą- cych do 100 etatów i trzech w ośrodkach powyżej 100 etatów.     5. W przypadku nieobsadzenia wszystkich stanowisk koordynatorów i koordynatorów-trenerów liczba starszych ope- ratorów numerów alarmowych może przekraczać określony limit.     6. W przypadku nieobsadzenia wszystkich stanowisk koordynatorów-trenerów liczba koordynatorów może przekraczać określony limit.     7. Maksymalne limity liczby operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, koordy- natorów, koordynatorów-trenerów w poszczególnych centrach minister właściwy do spraw administracji publicznej ogłasza na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Kamiński         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 28 kwietnia 2014 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 574), które zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1899) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.