w sprawie przyznawania pomocy finansowej na kształcenie weterana poszkodowanego-funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i weterana poszkodowanego-funkcjonariusza Agencji Wywiadu zwolnionych ze służby (DU/2021/781)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) szczegółowe warunki i tryb przyznawania zwolnionemu ze służby weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej „ABW”, i weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi Agencji Wywiadu, zwanej dalej „AW”, pomocy finansowej na jedną z form kształcenia:             a) studia pierwszego stopnia,             b) studia drugiego stopnia,             c) jednolite studia magisterskie,             d) studia podyplomowe – zwanej dalej „pomocą finansową”;         2) właściwość podmiotów w zakresie przyznawania pomocy finansowej;         3) sposób i termin wypłaty pomocy finansowej;         4) szczegółowe warunki zawieszania udzielania pomocy finansowej oraz zwrotu kosztów kształcenia.

Wniosek o przyznanie pomocy finansowej składa do dnia 30 września roku, w którym zaczyna się rok akademic- ki, w którym pomoc finansowa ma być przyznana:         1) weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW – do Szefa ABW;         2) weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW – do Szefa AW.

Pomoc finansową przyznaje w drodze decyzji administracyjnej:         1) Szef ABW – weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW;         2) Szef AW – weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW.

    1. Pomoc finansowa jest wypłacana w sposób określony we wniosku o jej przyznanie:         1) weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW przez jednostkę organizacyjną ABW właściwą w sprawach finansowych,         2) weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW przez jednostkę organizacyjną AW właściwą w sprawach finansowych – ze środków pozostających w dyspozycji odpowiednio Szefa ABW albo Szefa AW.     2. Jeżeli pomoc finansowa została przyznana przed upływem pierwszego semestru nauki w danym roku akademickim, jej wypłata następuje w dwóch ratach, w wysokości odpowiedniej do opłat za naukę ustalonych za poszczególne semestry:         1) pierwsza rata – w terminie 30 dni od dnia jej przyznania;         2) druga rata – w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia drugiego semestru nauki.

    1. O przerwaniu studiów w trakcie roku akademickiego lub niepodjęciu nauki niezwłocznie zawiadamia:         1) weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW – Szefa ABW;         2) weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW – Szefa AW.     2. W przypadku przerwania studiów wypłatę pomocy finansowej, do czasu ustania przyczyny przerwania studiów, zawiesza:         1) Szef ABW – na wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW;         2) Szef AW – na wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW.     3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się:         1) dokumenty, które uzasadniają przerwanie studiów z przyczyn, o których mowa w art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa, w szczególności dokumentację medyczną, oraz         2) zaświadczenie wydane przez uczelnię o urlopie od zajęć na uczelni udzielonym weteranowi poszkodowanemu- -funkcjonariuszowi ABW albo weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW.     4. We wniosku, o którym mowa w ust. 2, można wskazać przewidywany termin wznowienia nauki w przypadku za- miaru jej kontynuacji.     5. Wypłatę pomocy finansowej zawiesza się również w przypadku niepodjęcia nauki.

    1. O nieukończeniu studiów z przyczyn, o których mowa w art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa, po wydaniu decyzji o przyznaniu pomocy finansowej, niezwłocznie zawiadamia:         1) weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW – Szefa ABW;         2) weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW – Szefa AW.     2. Po uzyskaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, informację o wysokości zwrotu kosztów kształcenia prze- kazuje:         1) weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW – jednostka organizacyjna ABW właściwa w sprawach finan- sowych;         2) weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW – jednostka organizacyjna AW właściwa w sprawach finansowych.     3. Jeżeli zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, nastąpiło po wypłacie pierwszej lub drugiej raty pomocy finanso- wej, wezwanie do zwrotu kosztów kształcenia wydaje:         1) Szef ABW – weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW;         2) Szef AW – weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW.     4. Zwrot kosztów kształcenia następuje na rachunek bankowy wskazany w wezwaniu, o którym mowa w ust. 3.     5. W przypadkach uzasadnionych sytuacją osobistą lub wysokością przyznanej pomocy finansowej kwota kosztów kształcenia, która podlega zwrotowi, może zostać rozłożona na raty na wniosek:         1) weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW, złożony do Szefa ABW;         2) weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW, złożony do Szefa AW.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1) Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki         1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 września 2012 r. w sprawie przy- znawania pomocy finansowej na kształcenie dla weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrz- nego zwolnionych ze służby (Dz. U. poz. 1054), które na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1726) utraciło moc z dniem 11 października 2020 r.