w sprawie konsultacji w celu wprowadzenia ograniczeń operacyjnych w porcie lotniczym (DU/2021/730)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) zakres informacji wymaganych do przeprowadzenia konsultacji, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 598/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia zasad i procedur w odniesieniu do wprowadzenia ograniczeń operacyjnych odnoszących się do poziomu hałasu w portach lotniczych Unii w ramach zrównoważonego podejścia oraz uchylającego dyrektywę 2002/30/WE (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 65), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 598/2014”;         2) tryb i sposób prowadzenia konsultacji, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 598/2014;         3) katalog podmiotów uprawnionych do uczestnictwa w konsultacjach, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. d rozporzą- dzenia nr 598/2014;         4) szczegółowy sposób oraz terminy, w jakich podmioty, o których mowa w art. 71b ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, przekazują zarządzającemu portem lotniczym informacje określone zgodnie z pkt 1.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:         1) konsultacjach – należy przez to rozumieć konsultacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 598/2014;         2) ocenie hałasu – należy przez to rozumieć ocenę poziomu hałasu w porcie lotniczym, o której mowa w załączniku I do rozporządzenia nr 598/2014;         3) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;         4) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

    1. Zarządzający portem lotniczym występuje o przekazanie informacji wymaganych do przeprowadzenia konsul- tacji:         1) niezwłocznie po otrzymaniu od Prezesa Urzędu informacji o wszczęciu postępowania na podstawie art. 71a ustawy – w przypadku postępowania wszczętego na wniosek zarządzającego portem lotniczym;         2) w terminie 14 dni od dnia otrzymania od Prezesa Urzędu informacji o wszczęciu postępowania na podstawie art. 71a ustawy – w przypadku postępowania wszczętego na wniosek wojewody właściwego miejscowo dla portu lotniczego.         1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).         2) Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 598/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia zasad i procedur w odniesieniu do wprowadzenia ograniczeń operacyjnych odnoszących się do po- ziomu hałasu w portach lotniczych Unii w ramach zrównoważonego podejścia oraz uchylającego dyrektywę 2002/30/WE (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 65).     2. Organy jednostek samorządu terytorialnego zaangażowane w proces planowania przestrzennego terenu, na którym zgodnie ze strategiczną mapą hałasu dla portu lotniczego są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu, wyrażone wskaź- nikami hałasu L i L określonymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. DWN N poz. 1219, 1378, 1565, 2127 i 2338), przekazują zarządzającemu portem lotniczym, w formie pisemnej w postaci papiero- wej lub elektronicznej, w terminie do 2 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia zarządzającego portem lotniczym:         1) informacje z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego, w tym dotyczące stosowanych instrumentów planowania przestrzennego oraz środków służących zmniejszaniu hałasu, takich jak programy izolacji akustycznej lub środki mające na celu ograniczenie obszaru użytkowanych gruntów wrażliwych, o których mowa w pkt 1.4.2 lit. a i b załącznika I do rozporządzenia nr 598/2014, narażonych na hałas generowany przez statki powietrzne przekraczający dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku;         2) informacje o procesach konsultacji w sprawie środków związanych z użytkowaniem gruntów, o których mowa w pkt 1.4.2 lit. c załącznika I do rozporządzenia nr 598/2014;         3) dane demograficzne właściwe dla obszarów istniejących, nowo zbudowanych lub planowanych osiedli mieszkalnych, o których mowa w pkt 2.4 załącznika I do rozporządzenia nr 598/2014, a także informacje o szacunkowej liczbie lokali mieszkalnych oraz liczbie osób zamieszkujących te lokale, z dokładnością do stu.     3. Organy nadzoru budowlanego przekazują zarządzającemu portem lotniczym, w formie pisemnej w postaci papie- rowej lub elektronicznej, w terminie do 2 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia zarządzającego portem lotniczym, informacje o stwierdzonych przypadkach nielegalnego przekraczania zabudową granic sąsiednich działek ewidencyjnych.     4. Instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej przekazuje zarządzającemu portem lotniczym, w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej, w terminie do 2 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia zarządzającego portem lotniczym, informacje o zakresie, w jakim procedury podejścia do lądowania i procedury odlotu w porcie lotniczym, w tym użytkowanie preferowanych dróg startowych, korzystanie z tras preferowanych ze względu na hałas i korzystanie z procedur służących zmniejszeniu poziomu hałasu przy starcie i lądowaniu, są regulowane na podstawie kluczowych wskaźników skuteczności działania, o których mowa w załączniku I w sekcji 1 pkt 2.1 do rozporządzenia wykonawczego Komisji nr 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat jednolitej europejskiej prze- strzeni powietrznej oraz uchylającego rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i 391/2013 (Dz. Urz. UE L 56 z 25.02.2019, str. 1).     5. Operatorzy statków powietrznych wykonujący operacje regularne w porcie lotniczym przekazują zarządzającemu portem lotniczym, w formie pisemnej w postaci elektronicznej, w formacie określonym przez zarządzającego portem lotniczym, w terminie miesiąca od dnia otrzymania wystąpienia zarządzającego portem lotniczym, informacje o bieżących i planowanych w perspektywie trzech kolejnych lat operacjach lotniczych, w podziale na kolejne przyszłe sezony rozkładowe, uwzględ- niając dane o statkach powietrznych marginalnie zgodnych, o których mowa w art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr 598/2014, oraz o obecnej flocie statków powietrznych, spodziewanych udoskonaleniach technicznych i planach odnowienia floty statków powietrznych.     6. Jeżeli w porcie lotniczym, w stosunku do którego złożono wniosek o wprowadzenie ograniczeń operacyjnych, zo- stał utworzony komitet przewoźników lotniczych, zarządzający portem lotniczym może wystąpić do operatorów statków powietrznych o przekazanie informacji, o których mowa w ust. 5, i otrzymać je za pośrednictwem komitetu przewoźników lotniczych.     7. Jeżeli w porcie lotniczym, w stosunku do którego złożono wniosek o wprowadzenie ograniczeń operacyjnych, zo- stał utworzony komitet koordynacyjny, zarządzający portem lotniczym może wystąpić do operatorów statków powietrz- nych o przekazanie informacji, o których mowa w ust. 5, i otrzymać je za pośrednictwem komitetu koordynacyjnego.

    1. Zarządzający portem lotniczym w terminie nie dłuższym niż 7 miesięcy od dnia otrzymania informacji, o których mowa w § 3, przystępuje do przeprowadzenia konsultacji, zapewniając podmiotom uprawnionym do uczestnictwa w kon- sultacjach dostęp do metody oceny hałasu i wyników oceny hałasu, wykonanych przez zarządzającego portem lotniczym, zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku I do rozporządzenia nr 598/2014, łącznie ze streszczeniem i podsumo- waniem w języku niespecjalistycznym.     2. Do przeprowadzenia konsultacji zarządzający portem lotniczym przedkłada informacje o:         1) zastosowanej metodzie oceny hałasu;         2) wpływie hałasu emitowanego przez ruch lotniczy opisanego z zastosowaniem co najmniej wskaźników hałasu L DWN i L , określonych w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, sposobie ich określenia i obli- N czenia oraz innych dodatkowych wskaźnikach hałasu opartych na obiektywnych kryteriach – jeżeli zostały zastoso- wane;         3) szacowanej liczbie osób narażonych na hałas emitowany przez statki powietrzne wynikającej z własnej analizy infor- macji przekazanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego zaangażowane w proces planowania prze- strzennego;         4) aktualnym stanie w porcie lotniczym, w tym o:             a) umiejscowieniu, otoczeniu, charakterystyce infrastruktury, w tym pola manewrowego,             b) natężeniu ruchu lotniczego i flocie statków powietrznych, uwzględniając dane o statkach powietrznych marginal- nie zgodnych, o których mowa w art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr 598/2014,             c) wielkości obsługiwanego ruchu lotniczego i przewozu lotniczego,             d) przepustowości i parametrach koordynacyjnych – jeżeli zostały ustalone,             e) celach w zakresie ochrony środowiska realizowanych przez zarządzającego portem lotniczym,             f) wynikach oceny stanu akustycznego środowiska dokonanej na podstawie strategicznej mapy hałasu dla portu lot- niczego, w tym o szacowanych liczbach ludności narażonej na hałas, wyrażonych wskaźnikami hałasu L i L , DWN N określonymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,             g) istniejących i planowanych środkach mających na celu zarządzanie hałasem emitowanym przez statki powietrzne, środkach wdrożonych w ramach zrównoważonego podejścia oraz opis ich skutków dla poziomu hałasu i udziału w emisji hałasu, w odniesieniu do: – zmniejszenia hałasu u źródła, na podstawie zgromadzonych informacji o obecnej flocie statków powietrz- nych, spodziewanych udoskonaleniach technicznych i planach odnowienia floty, – planowania i zagospodarowania przestrzennego, na podstawie zgromadzonych informacji o stosowanych in- strumentach planowania przestrzennego oraz środkach służących zmniejszaniu hałasu, takich jak programy izolacji akustycznej lub środki mające na celu ograniczenie obszaru użytkowanych gruntów wrażliwych, o których mowa w pkt 1.4.2 lit. a i b załącznika I do rozporządzenia nr 598/2014, procesów konsultacji w sprawie środków związanych z użytkowaniem gruntów, monitorowaniem nielegalnego przekraczania zabu- dową granic sąsiednich działek ewidencyjnych oraz szacowanej liczby osób narażonych na hałas emitowany przez statki powietrzne, z rozróżnieniem istniejących, nowo wybudowanych lub planowanych osiedli miesz- kalnych, o których mowa w pkt 2.4 załącznika I do rozporządzenia nr 598/2014, – operacyjnych środków ochrony przed hałasem, w zakresie, w jakim środki te nie ograniczają przepustowości portu lotniczego, w tym użytkowania preferowanych dróg startowych, korzystania z tras preferowanych ze względu na hałas, korzystania z procedur służących zmniejszeniu poziomu hałasu przy starcie i lądowaniu, zakresu, w jakim środki te są regulowane na podstawie kluczowych wskaźników skuteczności działania, o których mowa w załączniku I w sekcji 1 pkt 2.1 do rozporządzenia wykonawczego Komisji nr 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej prze- strzeni powietrznej oraz uchylającego rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013, – ograniczeń operacyjnych, w tym o: – – wykorzystaniu ograniczeń o charakterze globalnym, takich jak ograniczenia w odniesieniu do liczby ope- racji lub ilościowe limity hałasu, – – stosowaniu ograniczeń w stosunku do określonych statków powietrznych, takich jak wycofywanie z eks- ploatacji statków powietrznych marginalnie zgodnych, o których mowa w art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr 598/2014, – – stosowaniu ograniczeń częściowych, w podziale na środki stosowane w ciągu dnia i w nocy, – – stosowanych instrumentach finansowych, takich jak opłaty lotniskowe z tytułu emisji hałasu;         5) prognozowanym stanie w porcie lotniczym, bez uwzględnienia nowych środków, uwzględniającym plany rozwoju i rozbudowy portu lotniczego, w tym określone w planie generalnym lotniska użytku publicznego, o którym mowa w art. 55 ust. 5 ustawy, z uwzględnieniem:             a) zmian infrastruktury portu lotniczego,             b) zmian procedur podejścia do lądowania, procedur odlotu oraz procedur służących zmniejszeniu poziomu hałasu przy starcie i lądowaniu,             c) zmian przepustowości i parametrów koordynacyjnych – jeżeli zostały ustalone,             d) zmian floty statków powietrznych,             e) zmian wielkości i charakterystyki prognozowanego ruchu lotniczego i przewozu lotniczego,             f) zmian wpływu hałasu związanego z realizacją planów rozwoju i rozbudowy portu lotniczego, w tym zwiększe- niem przepustowości oraz rozbudową infrastruktury pola ruchu naziemnego i scentralizowanej infrastruktury por- tu lotniczego oraz zmianami tras i procedurami ruchu lotniczego,             g) zmian dotyczących korzyści wynikających z dodatkowej przepustowości dla regionu i sieci zarządzania europej- skim ruchem lotniczym (EATMN) w przypadku zwiększenia przepustowości portu lotniczego,             h) skutków utrzymania ogólnego poziomu hałasu bez przyjmowania dalszych środków, łącznie z opisem tych środ- ków, które już zostały zaplanowane w celu zmniejszenia wpływu hałasu w tym samym okresie,             i) zmian prognozowanych linii równego poziomu hałasu, w tym oszacowanie liczby osób narażonych na hałas emi- towany przez statki powietrzne, z rozróżnieniem istniejących, nowo wybudowanych lub planowanych osiedli mieszkalnych, o których mowa w pkt 2.4 załącznika I do rozporządzenia nr 598/2014,             j) wyników oceny konsekwencji i możliwych kosztów niepodejmowania działania na rzecz zmniejszenia wpływu zwiększonej emisji hałasu – jeżeli przewiduje się taką możliwość;         6) wynikach oceny dodatkowych środków, w tym o:             a) dostępnych dodatkowych środkach, łącznie ze wskazaniem głównych powodów ich wyboru, środkach wybranych do dalszej analizy i o rezultatach analizy kosztów i wyników, w szczególności kosztów wprowadzenia tych środ- ków, szacowanej liczbie osób, które skorzystają z wprowadzenia tych środków, oraz ramach czasowych, a także hierarchicznej skuteczności poszczególnych środków,             b) potencjalnych skutkach, jakie proponowane dodatkowe środki będą miały w obszarze środowiska i konkurencji dla innych portów lotniczych, operatorów statków powietrznych i innych zainteresowanych podmiotów,             c) uzasadnieniu wyboru preferowanej opcji;         7) wyrażonych ilościowo wynikach oceny opłacalności ograniczeń operacyjnych odnoszących się do poziomu hałasu, w odniesieniu do:             a) przewidywanych korzyści w zakresie emisji hałasu z zastosowania planowanych środków, obecnie i w przyszłości,             b) bezpieczeństwa operacji lotniczych, z uwzględnieniem ryzyka stron trzecich,             c) przepustowości portu lotniczego,             d) skutków dla sieci zarządzania europejskim ruchem lotniczym (EATMN).     3. Podmiotami uprawnionymi do uczestnictwa w konsultacjach są:         1) operatorzy statków powietrznych wykonujący operacje regularne w porcie lotniczym;         2) instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej;         3) koordynator, o którym mowa w art. 67b ust. 1 ustawy, albo organizator rozkładów lotów, o którym mowa w art. 67e ust. 1 ustawy – jeżeli zostali powołani;         4) menedżer sieci, o którym mowa w art. 2 pkt 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 28 z 31.01.2019, str. 1);         5) organy jednostek samorządu terytorialnego zaangażowane w proces planowania przestrzennego;         6) społeczność lokalna i przedsiębiorcy, którzy podlegają aktualnie lub mogą podlegać w przyszłości oddziaływaniu na hałas generowany przez statki powietrzne, przekraczający dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku.     4. Zarządzający portem lotniczym, co najmniej 14 dni przed planowaną datą rozpoczęcia konsultacji:         1) publikuje zawiadomienie o rozpoczęciu konsultacji na swojej stronie internetowej;         2) występuje do Prezesa Urzędu oraz wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego miejscowo ze względu na położenie portu lotniczego, o publikację zawiadomienia o rozpoczęciu konsultacji na ich stronach internetowych;         3) przekazuje zawiadomienie o rozpoczęciu konsultacji:             a) operatorom statków powietrznych, których mogą dotyczyć działania związane z ograniczeniem hałasu, bezpo- średnio albo za pośrednictwem komitetu przewoźników lotniczych lub komitetu koordynacyjnego – jeżeli zostały utworzone,             b) instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej,             c) menedżerowi sieci, o którym mowa w art. 2 pkt 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządza- nia ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011,             d) koordynatorowi, o którym mowa w art. 67b ust. 1 ustawy, albo organizatorowi rozkładów lotów, o którym mowa w art. 67e ust. 1 ustawy – jeżeli zostali powołani – wraz z metodą oceny hałasu i wynikami oceny hałasu, łącznie ze streszczeniem i podsumowaniem w języku niespe- cjalistycznym.     5. W celu zawiadomienia o rozpoczęciu konsultacji podmiotów, o których mowa w ust. 3 pkt 6, zarządzający portem lotniczym, w terminie co najmniej 14 dni przed planowaną datą rozpoczęcia konsultacji, udostępnia informację o rozpo- częciu konsultacji za pośrednictwem środków komunikacji społecznej innych niż środki, o których mowa w ust. 4, w tym w prasie lokalnej oraz lokalnej rozgłośni radiowej.     6. Zawiadomienie o rozpoczęciu konsultacji zawiera informacje dotyczące:         1) celu i przedmiotu konsultacji;         2) zasięgu terytorialnego konsultacji;         3) daty rozpoczęcia, zakończenia oraz formy konsultacji;         4) formy, sposobu i miejsca dostępu do udokumentowanej metody oceny hałasu i wyników oceny hałasu;         5) terminu zgłaszania uwag, opinii lub wniosków, nie krótszego niż 3 miesiące od dnia rozpoczęcia konsultacji, oraz sposobu i miejsca ich zgłaszania;         6) podmiotu właściwego do rozpatrzenia opinii, uwag lub wniosków.

    1. Konsultacje z podmiotami, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 6, przeprowadza się w formie:         1) badania ankietowego z pytaniami otwartymi lub zamkniętymi lub         2) spotkań konsultacyjnych, prowadzonych w sposób umożliwiający zgłaszanie uwag, opinii lub wniosków ustnie do protokołu, które mogą przybrać formę mediacji, lub         3) analizy uwag, opinii lub wniosków zgłoszonych w formie pisemnej, za pomocą poczty elektronicznej bez konieczno- ści opatrywania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na formu- larzu zgłoszenia uwag lub formularzu ankietowym.     2. O wyborze formy konsultacji z podmiotami, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 6, decyduje zarządzający portem lot- niczym w porozumieniu z wojewodą właściwym miejscowo ze względu na położenie portu lotniczego.     3. Podmioty, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 6, mogą uczestniczyć w konsultacjach, w tym w mediacji, przez pełno- mocników ustanowionych w trybie określonym w art. 33 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania admini- stracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695, 1298 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 54 i 187).     4. Konsultacje z podmiotami, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1–5, przeprowadza się w formie pisemnej.     5. Podmioty uczestniczące w konsultacjach i zarządzający portem lotniczym mogą skorzystać z procesu mediacji.     6. Mediator wybrany do przeprowadzenia mediacji nie ma interesu w przedmiocie mediacji i przeprowadza ją w taki sposób, aby ewentualna nierównowaga między stronami mediacji nie wpływała na jej przebieg oraz wynik.     7. Uwagi, opinie lub wnioski zgłoszone po upływie terminu, o którym mowa w § 4 ust. 6 pkt 5, pozostawia się bez rozpatrzenia.     8. Konsultacje uważa się za przeprowadzone bez względu na liczbę podmiotów biorących w nich udział oraz zgło- szonych uwag, opinii lub wniosków.     9. Zarządzający portem lotniczym, w terminie miesiąca od dnia upływu terminu na zgłoszenie uwag, opinii lub wnios- ków, o którym mowa w § 4 ust. 6 pkt 5, sporządza sprawozdanie z przebiegu konsultacji, które zawiera:         1) wykaz podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach;         2) informacje, o których mowa w § 3 ust. 2–7;         3) zestawienie zgłoszonych uwag, opinii lub wniosków wraz ze stanowiskiem zarządzającego portem lotniczym;         4) sporządzony przez mediatora protokół z mediacji – jeżeli mediacja została przeprowadzona;         5) wynik i podsumowanie konsultacji.     10. Sprawozdanie z przebiegu konsultacji zarządzający portem lotniczym podaje niezwłocznie do publicznej wiado- mości, w sposób określony w § 4 ust. 4 pkt 1 i 2.     11. Informacje o zakończeniu konsultacji wraz ze wskazaniem miejsca publikacji sprawozdania z przebiegu konsultacji zarządzający portem lotniczym podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości za pośrednictwem środków określonych w § 4 ust. 5.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.3) Minister Infrastruktury: A. Adamczyk         3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 30 stycznia 2007 r. w sprawie określenia zakresu informacji wymaganych do wydania decyzji o wprowadzeniu ograniczeń lub zakazów wykonywania operacji lotniczych w celu ograniczenia hałasu emitowanego na lotnisku (Dz. U. poz. 133), które zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 235) utraciło moc z dniem 2 października 2020 r.