t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa procedurę konkursową podziału ograniczonych praw przewozowych, zwaną dalej „pro- cedurą konkursową”, zawierającą: 1) zakres informacji o wpłynięciu wniosku o wydanie upoważnienia, zwanego dalej „wnioskiem”, podlegającej ogłosze- niu oraz sposób jej ogłaszania; 2) sposób przeprowadzania procedury konkursowej; 3) zakres dodatkowych informacji, jakie powinien zawierać uzupełniony wniosek, oraz dokumenty, jakie powinny być dołączone do tego wniosku w celu przeprowadzenia procedury konkursowej.
1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej „Prezesem Urzędu”, ogłasza w Biuletynie Informacji Pu- blicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego informację o wpłynięciu wniosku niezwłocznie po jego otrzymaniu. 2. Informacja o wpłynięciu wniosku zawiera: 1) określenie ograniczonych praw przewozowych będących przedmiotem procedury konkursowej; 2) pouczenie o możliwości składania wniosków przez innych przewoźników lotniczych; 3) miejsce i termin składania wniosków; 4) wskazanie elementów wniosku oraz zakresu dodatkowych informacji, o których mowa w § 3 ust. 1; 5) wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2; 6) kryteria podziału ograniczonych praw przewozowych.
1. We wniosku, poza informacjami, o których mowa w art. 192 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, zamieszcza się: 1) nazwę wnioskującego przewoźnika lotniczego oraz adres jego siedziby; 2) datę planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowanego okresu ich wykonywania; 1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006). 2) Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi (Dz. Urz. UE L 157 z 30.04.2004, str. 7; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 193). 3) charakter przewozów lotniczych (całoroczne albo sezonowe oraz bezpośrednie albo z przesiadką); 4) przewidywany czas trwania przelotu na trasach lub obszarach objętych wnioskiem; 5) maksymalną liczbę miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub ładowność, w przypadku przewozu towaru lub poczty, statków powietrznych, które będą wykorzystywane do wykonywania przewozów lotniczych obję- tych wnioskiem; 6) liczbę statków powietrznych wpisanych do Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) przewoźnika lotniczego skła- dającego wniosek, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem; 7) liczbę statków powietrznych użytkowanych przez wnioskującego przewoźnika lotniczego na podstawie umowy doty- czącej eksploatacji trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego z załogą, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem, jeżeli ma to zastosowanie; 8) dostępność informacji w języku polskim na pokładzie statków powietrznych wykorzystywanych w przewozach lotni- czych objętych wnioskiem; 9) przewidywaną wysokość opłaty za przewóz lotniczy w oferowanych taryfach na trasach lub obszarach objętych wnios- kiem, w jedną stronę, w walucie polskiej; 10) usługi świadczone w ramach każdej z taryf, o których mowa w pkt 9, oraz płatne usługi dodatkowe wraz z wysokością opłaty za każdą z tych usług dodatkowych; 11) sposób sprzedaży miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub pojemność statku powietrznego, w przy- padku przewozu towarów lub poczty, w tym istnienie możliwości obsługi w zakresie sprzedaży przewozów lotniczych objętych wnioskiem w języku polskim; 12) wysokość i charakter dotychczas poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, regu- larnych lub nieregularnych, jeżeli zostały poniesione; 13) liczbę przewiezionych pasażerów oraz liczbę tygodniowych częstotliwości wykonywania przewozów na trasach lub obszarach objętych wnioskiem w ostatnim sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym złożony został wniosek, jeżeli takie przewozy były już przez przewoźnika lotniczego realizowane. 2. Do wniosku, poza dokumentami, o których mowa w art. 192 ust. 4 i art. 192a ust. 3 ustawy, dołączanymi przez przewoźnika lotniczego innego niż polski, dołącza się: 1) kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych wydanych wnios- kującemu przewoźnikowi lotniczemu przez odpowiedni organ władzy lotniczej państwa jego rejestracji; 2) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącej obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą oraz kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych przewoźnika lotniczego użyczającego statek powietrzny objęty umową – w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy; 3) aktualne, sporządzone nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania tego sprawozdania, jeżeli obowiązek takiego badania wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szcze- gólnych dotyczących sprawozdań finansowych; 4) potwierdzenie uiszczenia opłaty lotniczej, o której mowa w art. 26a ust. 1 pkt 4 ustawy.
Przewoźnik lotniczy, który złożył wniosek przed ogłoszeniem informacji o wpłynięciu wniosku, uzupełnia wnio- sek o informacje i dokumenty, o których mowa w § 3, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia informacji.
1. Wniosek przewoźnika lotniczego o wydanie upoważnienia złożony po terminie, o którym mowa w art. 191 ust. 18 ustawy, nie jest uwzględniany w procedurze konkursowej, o czym Prezes Urzędu zawiadamia pisemnie przewoźni- ka lotniczego, którego wniosek został złożony po terminie. 2. Na zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, środek odwoławczy nie przysługuje. 3. Termin na złożenie wniosku, w przypadku jego uchybienia przez wnioskodawcę, nie podlega przywróceniu. 4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do zmiany wniosku złożonej po terminie, o którym mowa w art. 191 ust. 18 ustawy. 5. Prezes Urzędu, po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia informacji, o której mowa w § 2, w przypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku, wzywa przewoźnika lotniczego do uzupełnienia braków formalnych w wyznaczonym termi- nie, nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Informacje, o których mowa w § 3, do których wnioskujący zastrzegł, iż stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1913), nie są udostępniane pozostałym uczestnikom procedury konkursowej.
1. W procedurze konkursowej ocena wniosków o wydanie upoważnienia jest dokonywana przez zespół powołany przez Prezesa Urzędu spośród pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 2. Zespół jest powoływany na czas nieokreślony. 3. Zespół: 1) określa skalę oceny punktowej dla każdego kryterium, o którym mowa w art. 191 ust. 17 ustawy, oraz określa sposób punktacji poszczególnych kryteriów wraz z określeniem ich wagi procentowej; 2) analizuje wnioski pod względem formalnym; 3) wskazuje wnioski niespełniające wymogów formalnych i określa ich braki; 4) szczegółowo analizuje i ocenia wnioski spełniające wymogi formalne pod kątem kryteriów przyznawania ograniczo- nych praw przewozowych; 5) opracowuje zestawienie przewoźników lotniczych biorących udział w procedurze konkursowej wraz z określeniem przyznanych punktów i uzasadnieniem przyznanej punktacji; 6) przygotowuje rekomendację dla Prezesa Urzędu w przedmiocie rozstrzygnięcia procedury konkursowej. 4. Rekomendacja dla Prezesa Urzędu w przedmiocie rozstrzygnięcia procedury konkursowej zawiera wskazanie: 1) wybranych przewoźników lotniczych, którzy uzyskali kolejno najwyższą ocenę, do wyczerpania dostępnych praw przewozowych – w przypadku ograniczeń w korzystaniu z praw przewozowych dotyczących liczby przewoźników lotniczych; 2) wybranych przewoźników lotniczych, którzy uzyskali kolejno najwyższą ocenę, z liczbą częstotliwości odpowiednio do wyniku tej oceny, nie przekraczając liczby wnioskowanych częstotliwości oraz do wyczerpania dostępnych praw przewozowych – w przypadku ograniczeń w korzystaniu z praw przewozowych dotyczących liczby częstotliwości. 5. Prezes Urzędu spośród członków zespołu wskazuje przewodniczącego zespołu, który: 1) ustala terminy posiedzeń zespołu i zawiadamia o nich członków zespołu; 2) zwołuje posiedzenia zespołu; 3) przewodniczy posiedzeniom zespołu; 4) przedkłada rekomendację Prezesowi Urzędu w zakresie rozstrzygnięcia procedury konkursowej. 6. Przewodniczący zespołu spośród członków zespołu powołuje sekretarza zespołu, który: 1) prowadzi dokumentację procedury konkursowej; 2) sporządza protokoły posiedzeń zespołu; 3) organizuje, w uzgodnieniu z przewodniczącym zespołu, posiedzenia zespołu; 4) opracowuje projekty dokumentów przygotowanych przez zespół, w zakresie zleconym przez przewodniczącego ze- społu. 7. W przypadku nieobecności przewodniczącego zespołu jego funkcję pełni sekretarz zespołu albo wyznaczony przez przewodniczącego członek zespołu. 8. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć eksperci oraz przedstawiciele organów admini- stracji, organizacji lub innych instytucji właściwych do spraw stanowiących przedmiot prac zespołu. 9. Posiedzenia zespołu mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. 10. Protokoły posiedzeń zespołu podpisuje przewodniczący lub osoba go zastępująca zgodnie z ust. 7, po ich akcep- tacji przez osoby uczestniczące w posiedzeniu. 11. Przyznawanie punktów przewoźnikom lotniczym biorącym udział w procedurze konkursowej zespół rozstrzyga bezwzględną większością głosów. 12. W sprawach innych niż przyznawanie punktów przewoźnikom lotniczym biorącym udział w procedurze konkur- sowej zespół rozstrzyga zwykłą większością głosów.
W przypadku gdy po wszczęciu procedury konkursowej o wydanie upoważnienia obejmującego ograniczone prawa przewozowe ubiega się tylko jeden przewoźnik lotniczy albo w wyniku analizy wniosków pod względem formalnym tylko jeden przewoźnik złożył wniosek spełniający wymogi formalne, Prezes Urzędu wydaje upoważnienie bez dokonywa- nia oceny w zakresie określonym w § 7 ust. 3 pkt 4–6 i ust. 4.
1. Do procedur konkursowych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporzą- dzenia stosuje się przepisy tego rozporządzenia. 2. Dokumenty oraz informacje złożone w procedurach konkursowych, o których mowa w ust. 1, podlegają uzupełnie- niu o informacje i dokumenty, o których mowa w § 3 rozporządzenia, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporzą- dzenia, pod rygorem nieuwzględnienia wniosku w procedurze konkursowej.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.3) Minister Infrastruktury: A. Adamczyk 3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2343), które zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz nie- których innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 235) utraciło moc z dniem 2 października 2020 r.