t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) szczegółowe warunki otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 42 ust. 1a i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanych dalej „świad- czeniami opieki zdrowotnej”, przez: a) weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej „weteranami poszkodowanymi-funkcjonariuszami”, w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa, b) weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy, których ustalony procentowy uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30%, c) funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa i strażaków Pań- stwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej „funkcjonariuszami”, po ich zwolnieniu ze służby w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa, d) pracowników Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej „pracownikami”, po ustaniu umowy o pracę w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa – zwanych dalej „osobami uprawnionymi”; 2) tryb postępowania w sprawach otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej; 3) sposób i tryb finansowania ponoszonych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.
1. Osoba uprawniona składa wniosek w sprawie otrzymania świadczenia opieki zdrowotnej, zwany dalej „wnios- kiem”, do dyrektora komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zwanego dalej „ministrem”, która realizuje zadania z zakresu działalności leczniczej przez podmioty lecznicze utworzone przez ministra. 2. Osoba uprawniona może upoważnić inną osobę, zwaną dalej „osobą upoważnioną”, do złożenia wniosku w jej imieniu. 1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
1. Wniosek zawiera: 1) dane dotyczące osoby uprawnionej: a) nazwisko i imię (imiona), b) numer PESEL, c) serię i numer dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość – w przypadku osoby uprawnionej, która nie ma nadanego numeru PESEL, d) adres zamieszkania i adres do korespondencji, e) fakultatywnie numer telefonu kontaktowego, adres poczty elektronicznej lub inny sposób kontaktu z osobą uprawnioną; 2) serię i numer legitymacji weterana poszkodowanego-funkcjonariusza oraz datę jej wydania – w przypadku gdy wnio- sek składa weteran poszkodowany-funkcjonariusz; 3) nazwę i adres jednostki organizacyjnej Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa lub Państwowej Straży Pożarnej, w której funkcjonariusz pełnił służbę, oraz datę zwolnienia ze służby – w przypadku gdy wniosek składa funkcjonariusz; 4) nazwę i adres jednostki organizacyjnej Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa lub Państwowej Straży Pożarnej, w której pracownik był zatrudniony na podstawie umowy o pracę, oraz datę ustania tej umowy – w przypadku gdy wniosek składa pracownik; 5) wskazanie świadczeń opieki zdrowotnej, o które ubiega się: a) weteran poszkodowany-funkcjonariusz w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania za- dań poza granicami państwa, b) weteran poszkodowany-funkcjonariusz, którego ustalony procentowy uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30%, c) funkcjonariusz w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa, d) pracownik w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa. 2. W przypadku gdy wniosek składa osoba upoważniona, zawiera on dodatkowo imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres do korespondencji oraz podpis osoby upoważnionej. 3. Do wniosku dołącza się: 1) zaświadczenie o stanie zdrowia wydane nie wcześniej niż na miesiąc przed datą złożenia wniosku, przez lekarza, pod którego opieką znajduje się osoba uprawniona, a w przypadku niemożności przedstawienia zaświadczenia o stanie zdrowia, dokumentację medyczną dotyczącą stanu zdrowia osoby uprawnionej oraz świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych tej osobie w związku z urazami lub chorobami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa; 2) orzeczenie lub wypis z treści orzeczenia komisji lekarskiej podległej ministrowi o związku uszczerbku na zdrowiu z wypadkiem pozostającym w związku z działaniami poza granicami państwa lub chorobą nabytą podczas wykony- wania zadań lub obowiązków służbowych w ramach działań poza granicami państwa albo orzeczenie lekarza orzecz- nika lub komisji lekarskiej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ustalające uszczerbek na zdrowiu w związku z wypad- kiem przy pracy lub chorobą zawodową wydane dla celów świadczeń z ubezpieczenia społecznego; 3) protokół powypadkowy lub decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej – w przypadku gdy wniosek składa funkcjo- nariusz lub pracownik; 4) rozkaz personalny o delegowaniu do czasowego pełnienia służby poza granicami państwa – w przypadku gdy wniosek składa funkcjonariusz; 5) umowę o pracę dotyczącą wykonywania zadań poza granicami państwa – w przypadku gdy wniosek składa pracownik. 4. W przypadku gdy wniosek składa osoba upoważniona, osoba ta dołącza do wniosku upoważnienie do złożenia wniosku w imieniu osoby uprawnionej.
1. Świadczeniodawca otrzymuje środki finansowe za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie ze- stawienia tych świadczeń oraz faktury. 2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera: 1) nazwisko i imię (imiona) osoby uprawnionej; 2) numer PESEL osoby uprawnionej; 3) serię i numer dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość – w przypadku osoby uprawnionej, która nie ma nadanego numeru PESEL; 4) datę udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej; 5) rodzaj i zakres udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej; 6) liczbę udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej; 7) cenę udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej; 8) wartość świadczeń opieki zdrowotnej stanowiącą iloczyn liczby świadczeń i ich ceny jednostkowej; 9) datę wystawienia i numer faktury; 10) podpis świadczeniodawcy. 3. Zestawienie wraz z fakturą świadczeniodawca składa do dyrektora komórki organizacyjnej, o której mowa w § 2 ust. 1, w terminie do ostatniego dnia miesiąca po upływie miesiąca, w którym zakończono udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. 4. Minister przekazuje, na wskazany przez świadczeniodawcę rachunek bankowy, środki finansowe za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej w terminie 30 dni od dnia otrzymania prawidłowo sporządzonego zestawienia i faktury. 5. W przypadku stwierdzenia przez ministra lub świadczeniodawcę nieprawidłowości w przedłożonym zestawieniu lub fakturze świadczeniodawca niezwłocznie sporządza i przekazuje ministrowi korektę tych dokumentów wraz ze szcze- gółowym uzasadnieniem przyczyny korekty.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: wz. B. Poboży 2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie świad- czeń opieki zdrowotnej niezakwalifikowanych jako świadczenia gwarantowane oraz odpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej udzie- lanych weteranom poszkodowanym-̵funkcjonariuszom (Dz. U. poz. 373), które na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1726) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.