t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) przepisy ruchu lotniczego – w rozumieniu Załącznika 2 „Przepisy ruchu lotniczego” do Konwencji o międzynarodo- wym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.2)), ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 20 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 25 listopada 2019 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporzą- dzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 78), zwanego dalej „Załącznikiem 2”; 2) zakres informacji zawartych we wniosku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiającego wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (WE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz. Urz. UE L 281 z 13.10.2012, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „rozporzą- dzeniem nr 923/2012”; 3) dokumenty dołączane do wniosku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia nr 923/2012.
W zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu nr 923/2012 przepisy ruchu lotniczego określają normy zawarte w Załączniku 2 w: 1) rozdziale 1 „Definicje” dotyczące pojęć: a) łącze dowodzenia i sterowania, b) obserwator zdalnie sterowanego statku powietrznego, c) operator, d) operacje w zasięgu widoczności wzrokowej, e) pilot zdalnie sterowanego statku powietrznego, 1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257). 2) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. poz. 137 i 138, z 1969 r. poz. 210 i 211, z 1976 r. poz. 130, 131, 188, 189, 227 i 228, z 1984 r. poz. 199 i 200, z 2000 r. poz. 446 i 447, z 2002 r. poz. 527 i 528, z 2003 r. poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371. 3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 196 z 21.07.2016, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 124 z 17.05.2017, str. 35. f) rejon kontrolowany lotnisk(a), g) stacja zdalnego sterowania statkiem powietrznym, h) system stacji zdalnego sterowania statkiem powietrznym, i) wykrywanie i zapobieganie, j) zdalnie sterowany statek powietrzny; 2) rozdziale 3 „Przepisy ogólne” w pkt 3.1.9, 3.6.5.2, 3.6.5.2.1 i 3.6.5.2.2; 3) dodatku 1 „Sygnały” w pkt 5.2 w uwadze 2; 4) dodatku 2 „Przechwytywanie cywilnych statków powietrznych” w pkt 1.2 i 1.3; 5) dodatku 4 „Systemy zdalnie pilotowanego statku powietrznego”; 6) załączniku A „Przechwytywanie cywilnych statków powietrznych”, z wyłączeniem tabeli A-1; 7) załączniku B „Bezprawna ingerencja”.
Kompetencje i obowiązki: 1) „właściwej władzy ATS”, o której mowa w dodatku 4 pkt 1.3 i załączniku A pkt 7.1 lit. b Załącznika 2, 2) „właściwego organu”, o którym mowa w przepisach pkt SERA.3230 lit. b, pkt SERA.4001 lit. b pkt 3 i 4, pkt SERA.4010 lit. b, pkt SERA.4020 lit. a, pkt SERA.5015 lit. b, pkt SERA.5020 lit. b, pkt SERA.5025 lit. a–c, pkt SERA.6005 lit. a pkt 1 i 2 oraz lit. b pkt 1, pkt SERA.8020 lit. b pkt 3, pkt SERA.9010 lit. a pkt 2 ppkt ii, pkt SERA.10001 lit. b, pkt SERA.12005 lit. b, pkt SERA.13001 lit. c, pkt SERA.13010 lit. b, pkt SERA.14065 lit. a pkt 2 oraz lit. c pkt 2 i pkt SERA.14080 lit. a załącznika do rozporządzenia nr 923/2012 – wykonuje instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego w rejonie informacji powietrznej Warszawa (FIR Warszawa), wyznaczona do zapewniania tych służb na podstawie art. 127 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
1. Wniosek, o którym mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia nr 923/2012, zawiera: 1) nazwę i adres siedziby wnioskodawcy; 2) określenie działania wykonywanego w interesie publicznym; 3) wskazanie szczegółowych wymogów rozporządzenia nr 923/2012, od przestrzegania których ma być przyznane zwolnienie; 4) uzasadnienie potrzeby zwolnienia z poszczególnych wymogów, wskazanych zgodnie z pkt 3; 5) okres wnioskowanego zwolnienia. 2. Do wniosku dołącza się: 1) identyfikację zagrożeń związanych z zakresem wykonywanych działań, wynikających z wnioskowanego zwolnienia; 2) ocenę ryzyka w zakresie zidentyfikowanych zagrożeń; 3) opis działań minimalizujących ryzyko do poziomu akceptowalnego.
Loty grupowe, o których mowa w pkt SERA.3135 załącznika do rozporządzenia nr 923/2012, wykonuje się zgodnie z wymaganiami określonymi w pkt SERA.3135 lit. a–d załącznika do tego rozporządzenia.
1. Plan lotu, o którym mowa w pkt SERA.4001 załącznika do rozporządzenia nr 923/2012, obejmujący całą trasę lotu, zawiera informacje określone w pkt SERA.4005 lit. a pkt 1–14 załącznika do tego rozporządzenia. 2. Plan lotu na wykonanie niewielkiej części lotu zgodnie z przepisami wykonywania lotów z widocznością (VFR – Visual Flight Rules) do poziomu lotu FL095, o którym mowa w pkt SERA.4001 załącznika do rozporządzenia nr 923/2012, zawiera co najmniej informacje określone w pkt SERA.4005 lit. a pkt 1, 3, 9 i 13 załącznika do rozporządzenia nr 923/2012 oraz miejsce i czas rozpoczęcia i zakończenia operacji lotniczej. 3. Plan lotu jest wymagany dla lotów wykonywanych zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów (IFR – Instrumental Flight Rules) w przestrzeni powietrznej niekontrolowanej w rejonie informacji powietrznej Warszawa (FIR Warszawa). 4. W przypadku lotu stanowiącego przewóz lotniczy, podczas którego następuje wlot na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przekroczenie granicy państwowej niestanowiącej granicy wewnętrznej w rozumieniu § 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2016, str. 1, z późn. zm.4)), zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/399”, plan lotu zawiera informacje określone w pkt SERA.4005 lit. a pkt 1–14 załącznika do rozporządzenia nr 923/2012. 5. W przypadku lotu stanowiącego przewóz lotniczy, podczas którego następuje wlot na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przekroczenie granicy państwowej niestanowiącej granicy wewnętrznej w rozumieniu § 2 pkt 1 rozporządzenia 2016/399, z lądowaniem handlowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, plan lotu zawiera informacje określone w pkt SERA.4005 lit. a pkt 1–14 załącznika do rozporządzenia nr 923/2012 oraz: 1) informacje dotyczące przewozu poczty i ładunku w rozumieniu art. 3 pkt 24 i 25 rozporządzenia Parlamentu Europej- skiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz. Urz. UE L 97 z 09.04.2008, str. 72, z późn. zm.5)); 2) identyfikator alfanumeryczny nadany dla przewoźnika ładunków lotniczych lub poczty lotniczej, prowadzącego przewozy z portu lotniczego państwa trzeciego do Unii (ACC3) – jeżeli jest wymagany na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 299 z 14.11.2015, str. 1, z późn. zm.6)). 6. Plan lotu nie jest wymagany dla lotów wykonywanych zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością (VFR – Visual Flight Rules) w przestrzeni powietrznej niekontrolowanej, podczas którego następuje wlot na terytorium Rzeczy- pospolitej Polskiej i przekroczenie granicy państwowej, stanowiącej granicę wewnętrzną w rozumieniu § 2 pkt 1 rozporzą- dzenia 2016/399.
Loty z widocznością (VFR – Visual Flight Rules) w dzień w klasie przestrzeni powietrznej G, o której mowa w pkt SERA.6001 lit. a pkt 7 załącznika do rozporządzenia nr 923/2012, na i poniżej wysokości 900 m (3000 ft) nad po- ziomem morza albo 300 m (1000 ft) nad poziomem terenu – w zależności od tego, która z tych wartości jest większa, przy widzialności w locie poniżej 5 km, wykonuje się: 1) przy widzialności w locie nie mniejszej niż 1500 m: a) z prędkością przyrządową (IAS – Indicated Airspeed) 140 węzłów (kts) lub mniejszą, dającą wystarczającą moż- liwość dostrzeżenia pozostałego ruchu lub wszelkich przeszkód w celu uniknięcia kolizji, lub b) w warunkach, w których prawdopodobieństwo spotkania innego ruchu będzie zazwyczaj małe, w szczególności w strefach o małej intensywności ruchu oraz w czasie wykonywania prac lotniczych na małych wysokościach; 2) śmigłowcami przy widzialności w locie nie mniejszej niż 800 m, jeżeli wykonują manewry z prędkością zapewniającą w odpowiednim stopniu możliwość zauważenia innego ruchu lub jakichkolwiek przeszkód w czasie wystarczającym dla uniknięcia kolizji.
Loty z widocznością (VFR – Visual Flight Rules) mogą być wykonywane w nocy zgodnie z wymaganiami okreś- lonymi w pkt SERA.5005 lit. c załącznika do rozporządzenia nr 923/2012.
1. Lot uważa się za wykonywany w dzień, jeżeli odbywa się w okresie od 30 minut przed wschodem słońca do 30 minut po zachodzie słońca. 2. Lot uważa się za wykonywany w nocy, jeżeli odbywa się w okresie od 30 minut po zachodzie słońca do 30 minut przed wschodem słońca.
1. Nie stosuje się ograniczenia prędkości przyrządowej (IAS – Indicated Airspeed) do 250 węzłów (kts) na wy- sokości bezwzględnej (AMSL – Above Mean Sea Level) poniżej 3050 m (10 000 ft) dla wojskowych statków powietrz- nych, które nie mogą utrzymać tej prędkości ze względów technicznych lub bezpieczeństwa podczas realizacji zadań na potrzeby obronności państwa. 4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 251 z 16.09.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 74 z 18.03.2017, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 135 z 22.05.2019, str. 27. 5) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 7 z 12.01.2010, str. 3, Dz. Urz. UE L 367 z 23.12.2014, str. 126, Dz. Urz. UE L 258 z 03.10.2015, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 28 z 04.02.2016, str. 20. 6) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 334 z 22.12.2015, str. 5, Dz. Urz. UE L 165 z 23.06.2016, str. 23, Dz. Urz. UE L 122 z 13.05.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 125 z 18.05.2017, str. 3, Dz. Urz. UE L 10 z 13.01.2018, str. 5, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2019, str. 13 oraz Dz. Urz. UE L 21 z 27.01.2020, str. 1. 2. Loty statków powietrznych, o których mowa w ust. 1, mogą odbywać się wyłącznie w uzasadnionych przypadkach bez wykorzystania elementów zastosowania bojowego, po pozytywnej ocenie zagrożenia związanego z wykonywanym lotem, z prędkością przyrządową (IAS – Indicated Airspeed) nie większą niż 450 węzłów (kts), z widzialnością poziomą w locie nie mniejszą niż 8 km oraz z utrzymaniem dwustronnej łączności radiowej z właściwym organem służby ruchu lotniczego.
Z wyjątkiem sytuacji, o których mowa w pkt SERA.13005 lit. a załącznika do rozporządzenia nr 923/2012, w przypadku braku instrukcji ATS dotyczących ustawienia kodu transpondera, pilot ustawia: 1) kod 7000 w lotach z widocznością (VFR – Visual Flight Rules); 2) kod 2000 w lotach według wskazań przyrządów (IFR – Instrumental Flight Rules).
Wnioski, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiającego wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (WE) nr 1035/2011 oraz rozporzą- dzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz. Urz. UE L 281 z 13.10.2012, str. 1, z późn. zm.7)), złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporzą- dzenia podlegają uzupełnieniu zgodnie z wymaganiami określonymi w § 4 niniejszego rozporządzenia. Przepis art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695 i 1298) stosu- je się.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.8) Minister Infrastruktury: A. Adamczyk 7) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 196 z 21.07.2016, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 124 z 17.05.2017, str. 35. 8) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 22 stycznia 2015 r. w sprawie przepisów ruchu lotniczego (Dz. U. poz. 141), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 235) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.