o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025", o ustanowieniu "Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025" oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw (DU/2021/2448)

t.j. DU/2024/86

status: obowiązujący

Rozdział 1

Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej

    1. Ustanawia się „Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022–2025”, zwany dalej „Programem”.     2. Wdrożenie Programu ma zapewnić dalszą modernizację Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa, zwanych dalej „formacjami”, w celu stworzenia warunków sprzyjających realizacji ich ustawowych zadań poprzez unowocześnienie infrastruktury, sprzętu i wyposażenia, a także wzmocnienie etatowe i wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy oraz podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji.     3. Program nie jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1)).     4. Podmioty, które realizują Program, w celu sfinansowania w poszczególnych latach przedsięwzięć określonych w art. 2 pkt 1–3, mogą zaciągać zobowiązania do         1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872. wysokości łącznej kwoty wydatków przewidzianych w Programie na dane przedsięwzięcie po uprzednim uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zwanego dalej „ministrem”, lub właściwego wojewody – w odniesieniu do środków budżetu państwa, których są dysponentami.

Zakres Programu obejmuje realizację następujących przedsięwzięć:         1) inwestycje budowlane;         2) zakupy wyposażenia formacji w zakresie sprzętu:             a) transportowego,             b) uzbrojenia i techniki specjalnej,             c) informatyki i łączności;         3) zakupy wyposażenia osobistego i ochronnego funkcjonariuszy;         4) wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy;         5) wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy poprzez podwyższenie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy oraz zróżnicowanie struktury i wielkości uposażeń funkcjonariuszy;         6) podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji.

Program realizują Komendanci Główni Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, a także jednostki organizacyjne im podległe i przez nich nadzorowane lub kontrolowane oraz Komendant Służby Ochrony Państwa.

    1. Ogólna kwota wydatków na realizację Programu wyniesie 10 030 757 tys. zł, z tego w:         1) 2022 r. – 1 838 552 tys. zł;         2) 2023 r. – 2 289 436 tys. zł;         3) 2024 r. – 3 261 412 tys. zł;         4) 2025 r. – 2 641 357 tys. zł.     2. Podział kwot, o których mowa w ust. 1, na formacje i przedsięwzięcia jest określony w załącznikach nr 1–3 do ustawy.     3. Wzrost wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy, umożliwiający wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń, jest określony w załączniku nr 4 do ustawy.

    1. Nadzór nad realizacją Programu sprawuje minister.     2. Minister dokonuje oceny realizacji przedsięwzięć oraz wielkości wydatkowanych środków przez poszczególne formacje.     3. W trakcie realizacji Programu mogą być dokonywane przez ministra, w ramach limitów wydatków w poszczególnych latach, zmiany podziału kwot określonych w załącznikach nr 1–3 do ustawy z uwzględnieniem przepisów art. 171 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.     4. Minister niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych o dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 3.     5. Zmiany podziału kwot określonych w załącznikach nr 1–3 do ustawy w zakresie wydatków poszczególnych wojewodów wymagają również zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.     6. Zmiany podziału kwot, o których mowa w ust. 3, nie mogą zwiększać wydatków na przedsięwzięcia „Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy”, „Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy” oraz „Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji”.

Minister przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku informację o realizacji Programu za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2026 r. – informację końcową o realizacji Programu.

Rozdział 2

Program modernizacji Służby Więziennej w latach 2022–2025

    1. Ustanawia się „Program modernizacji Służby Więziennej w latach 2022–2025”, zwany dalej „Programem modernizacji SW”.     2. Wdrożenie Programu modernizacji SW ma na celu dalszą poprawę warunków realizacji ustawowych zadań przez Służbę Więzienną oraz dalsze podnoszenie sprawności i skuteczności jej działania w celu utrzymania właściwego poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i ochrony obywateli przed sprawcami przestępstw.     3. Program modernizacji SW nie jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.     4. Podmioty, które realizują Program modernizacji SW, w celu sfinansowania w poszczególnych latach przedsięwzięć określonych w art. 9 pkt 1–5 oraz pkt 11, mogą zaciągać zobowiązania do wysokości łącznej kwoty wydatków przewidzianych w Programie modernizacji SW na dane przedsięwzięcie po uprzednim uzyskaniu zgody Ministra Sprawiedliwości.

    1. Program modernizacji SW jest realizowany przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, a w zakresie, o którym mowa w art. 9 pkt 11, przez Rektora-Komendanta Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.     2. Programem modernizacji SW są objęte jednostki organizacyjne Służby Więziennej.

Zakres Programu modernizacji SW obejmuje realizację następujących przedsięwzięć:         1) poprawa bezpieczeństwa jednostek penitencjarnych;         2) zakup i zwiększenie liczby użytkowanych pojazdów specjalnych, autobusów do przewozu grupowego i pojazdów przeznaczonych dla Zespołów Terenowych Dozoru Elektronicznego;         3) poprawa efektywności energetycznej jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;         4) pozyskanie nowych miejsc zakwaterowania osadzonych oraz odtworzenie i poprawa infrastruktury jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;         5) modernizacja systemów informatycznych, łączności i monitoringu wizyjnego;         6) zmiana systemu zatrudnienia kadry medycznej w podmiotach leczniczych dla osób pozbawionych wolności;         7) poprawa warunków socjalno-bytowych funkcjonariuszy Służby Więziennej i pracowników cywilnych Służby Więziennej „Funkcjonariusz PRO”;         8) wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń funkcjonariuszy Służby Więziennej przez podwyższenie wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej;         9) wzrost konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych Służby Więziennej;         10) wzmocnienie etatowe jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;         11) poprawa infrastruktury Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.

    1. Ogólna kwota wydatków na realizację Programu modernizacji SW wyniesie 1 865 130 tys. zł, z tego w:         1) w 2022 r. – 192 978 tys. zł;         2) w 2023 r. – 576 492 tys. zł;         3) w 2024 r. – 672 045 tys. zł;         4) w 2025 r. – 423 615 tys. zł.     2. W ramach kwot określonych w ust. 1 wydatki ujmowane w dotacji celowej wynoszą odpowiednio:         1) w 2022 r. – 0 zł;         2) w 2023 r. – 3 000 tys. zł;         3) w 2024 r. – 12 000 tys. zł;         4) w 2025 r. – 12 144 tys. zł.     3. W ramach kwot określonych w ust. 2 finansowane będzie przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 9 pkt 11.     4. Szczegółowy podział kwot przeznaczonych na realizację Programu modernizacji SW na poszczególne przedsięwzięcia w Służbie Więziennej jest określony w załączniku nr 5 do ustawy.     5. Wzrost wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej, umożliwiający wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń, jest określony w załączniku nr 6 do ustawy.

    1. Nadzór nad realizacją Programu modernizacji SW sprawuje Minister Sprawiedliwości.     2. Minister Sprawiedliwości dokonuje oceny realizacji przedsięwzięć oraz wielkości środków wydatkowanych na realizację Programu modernizacji SW.     3. W trakcie realizacji Programu modernizacji SW mogą być dokonywane przez Ministra Sprawiedliwości, w ramach limitów wydatków w poszczególnych latach, zmiany podziału kwot określonych w załączniku nr 5 do ustawy, z uwzględnieniem przepisów art. 171 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.     4. Minister Sprawiedliwości niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych o dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 3.     5. Zmiany podziału kwot, o których mowa w ust. 3, nie mogą zwiększać wydatków na przedsięwzięcia, o których mowa w art. 9 pkt 8–10.

Minister Sprawiedliwości przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu modernizacji SW za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2026 r. – informację końcową o realizacji Programu modernizacji SW.

Rozdział 4

Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe

    1. Z dniem 1 kwietnia 2022 r. przekształca się instytut badawczy – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji w jednostkę organizacyjną Policji – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji.     2. Do przekształcenia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów rozdziału 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383 oraz z 2021 r. poz. 1192 i 2333).     3. Z dniem 1 kwietnia 2022 r.:         1) mienie instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji staje się mieniem jednostki organizacyjnej Policji – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;         2) stroną porozumień oraz umów zawartych przez instytut badawczy – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji staje się jednostka organizacyjna Policji – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;         3) zobowiązania dyrektora instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, które nie zostały uregulowane do dnia 1 kwietnia 2022 r., stają się zobowiązaniami Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

    1. Komendant Główny Policji w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie art. 21 ustali tymczasowy regulamin organizacyjny Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.     2. Tymczasowy regulamin organizacyjny obowiązuje do dnia ustalenia regulaminu w trybie określonym w art. 7 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 13, jednak nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie art. 21.         2) Zamieszczone w obwieszczeniu Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 stycznia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022–2025”, o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022– 2025” oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 86).

    1. Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie art. 21 w instytucie badawczym – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji lub w stosunku do policjantów oraz pracowników instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji prowadzi się w jednostce organizacyjnej Policji – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, chyba że dalsze prowadzenie tych spraw należy wyłącznie do Komendanta Głównego Policji lub komendy, za pomocą której wykonuje on swoje zadania.     2. Wszystkie czynności podjęte w sprawach, o których mowa w ust. 1, pozostają w mocy.     3. W sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie art. 21, w których dyrektor instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji został decyzją sądu lub prokuratora zobowiązany lub uprawniony do dokonania czynności, które przeszły do właściwości jednostki organizacyjnej Policji – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, zobowiązania te lub uprawnienia wykonuje Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

    1. Z dniem wejścia w życie art. 21 policjanci i pracownicy Policji dotychczas pełniący służbę lub zatrudnieni w instytucie badawczym – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji stają się z mocy prawa policjantami oraz pracownikami jednostki organizacyjnej Policji – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji. Do pracowników jednostki organizacyjnej Policji – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji stosuje się odpowiednio art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 oraz z 2021 r. poz. 1162).     2. Pracownicy, którzy w dniu poprzedzającym dzień przekształcenia instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji są zatrudnieni w tym instytucie, z dniem wejścia w życie art. 21 mogą zostać zatrudnieni w jednostce organizacyjnej Policji – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji na stanowisku urzędniczym w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 18, jeżeli charakter pracy wykonywanej w przekształconym instytucie badawczym – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji jest podobny do charakteru pracy wykonywanej na stanowisku urzędniczym.

Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji realizuje zadania związane z przekształceniem instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

Ekspertyzy, opinie i inne dokumenty wydane przez instytut badawczy – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane.

Policjant mianowany lub powołany na stanowisko służbowe przed dniem 1 stycznia 2023 r., który nie spełnia wymagań w zakresie kwalifikacji zawodowych do zajmowania tego stanowiska, o których mowa w art. 34 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zachowuje prawo do zajmowania tego stanowiska oraz prawo do bycia mianowanym albo powołanym na równorzędne stanowisko służbowe po dniu 31 grudnia 2024 r., jeżeli spełnia wymagania w zakresie wykształcenia.

Policjant, który został przyjęty do służby po dniu 31 grudnia 2016 r., posiadający stopień Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Służby Celnej, Służby Celno-Skarbowej, Państwowej Straży Pożarnej, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Służby Więziennej, po spełnieniu warunków określonych w ustawie zmienianej w art. 13 w brzmieniu dotychczasowym, jest mianowany na równorzędny stopień policyjny.

Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 19 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą dodatek za wysługę lat wypłacany jest funkcjonariuszowi Służby Więziennej na zasadach dotychczasowych.

    1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:         1) art. 25 ust. 23 ustawy zmienianej w art. 13 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 25 ust. 23 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,         2) art. 35a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 13 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 35a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,         3) art. 10 ustawy zmienianej w art. 17 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 10 ustawy zmienianej w art. 17 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2023 r.     2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 19 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 19 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

    1. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa będących skutkiem finansowym rozdziałów 1, 3 i 4 wynosi 19 440 500 tys. zł, z tego w:         1) 2022 r. – 1 164 485 tys. zł;         2) 2023 r. – 2 289 436 tys. zł;         3) 2024 r. – 3 261 412 tys. zł;         4) 2025 r. – 2 641 357 tys. zł;         5) 2026 r. – 1 680 635 tys. zł;         6) 2027 r. – 1 680 635 tys. zł;         7) 2028 r. – 1 680 635 tys. zł;         8) 2029 r. – 1 680 635 tys. zł;         9) 2030 r. – 1 680 635 tys. zł;         10) 2031 r. – 1 680 635 tys. zł.     2. Maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem realizacji Programu modernizacji SW wynosi 3 721 303 tys. zł, z tego:         1) w 2022 r. – 192 978 tys. zł;         2) w 2023 r. – 576 492 tys. zł;         3) w 2024 r. – 672 045 tys. zł;         4) w 2025 r. – 503 308 tys. zł;         5) w 2026 r. – 296 080 tys. zł;         6) w 2027 r. – 296 080 tys. zł;         7) w 2028 r. – 296 080 tys. zł;         8) w 2029 r. – 296 080 tys. zł;         9) w 2030 r. – 296 080 tys. zł;         10) w 2031 r. – 296 080 tys. zł.     3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie limitu, o którym mowa w ust. 1, i Minister Sprawiedliwości w zakresie limitu, o którym mowa w ust. 2, monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o których mowa odpowiednio w ust. 1 lub 2, i dokonuje oceny wykorzystania tego limitu według stanu na koniec każdego półrocza i na koniec każdego roku kalendarzowego oraz w razie konieczności wdraża mechanizm korygujący określony w ust. 4.     4. W przypadku zagrożenia przekroczeniem albo przekroczenia w danym roku budżetowym limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 i 2, odpowiednio minister właściwy do spraw wewnętrznych albo Minister Sprawiedliwości wprowadza mechanizm korygujący polegający na zmniejszeniu wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym niniejszej ustawy.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., z wyjątkiem:         1) art. 13 pkt 1–5, pkt 6 lit. b, pkt 7–11, 14–17, 19, 20, 27 i 29–32, art. 14, art. 16, art. 18, art. 20–26 i art. 30, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2022 r.;         2) art. 13 pkt 6 lit. a, pkt 12, 13, 18, 21–26 i 28, art. 27 i art. 28, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. Załączniki do ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 86) Załącznik nr 1 PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU POMIĘDZY FORMACJE OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO w tys. zł Lp. Nazwa formacji 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem 1 Policja 1 224 030 1 519 192 2 064 463 1 621 609 6 429 294 2 Straż Graniczna 243 342 311 486 498 330 386 498 1 439 656 Państwowa Straż 3 333 237 412 307 622 868 579 474 1 947 886 Pożarna Służba Ochrony 4 37 943 46 451 75 751 53 776 213 921 Państwa Ogółem 1 838 552 2 289 436 3 261 412 2 641 357 10 030 757 Załącznik nr 2 PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA w tys. zł Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem 1 Inwestycje budowlane 293 297 486 026 961 398 643 632 2 384 353 2 Sprzęt transportowy 122 510 162 906 449 832 182 815 918 063 Sprzęt uzbrojenia 3 93 175 58 011 59 805 27 260 238 251 i techniki specjalnej Sprzęt informatyki 4 164 005 183 010 225 735 62 265 635 015 i łączności Wyposażenie osobiste 5 41 677 42 931 49 000 55 134 188 742 i ochronne funkcjonariuszy Wzmocnienie formacji 6 o dodatkowe etaty 178 841 341 721 500 811 655 420 1 676 793 funkcjonariuszy Wzmocnienie 7 motywacyjnego systemu 799 563 856 983 856 983 856 983 3 370 512 uposażeń funkcjonariuszy Podwyższenie wynagrodzeń 8 pracowników jednostek 145 484 157 848 157 848 157 848 619 028 organizacyjnych formacji Ogółem 1 838 552 2 289 436 3 261 412 2 641 357 10 030 757 Załącznik nr 3 SZCZEGÓŁOWY PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA W FORMACJACH OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO     1. Policja w tys. zł Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem 1 Inwestycje budowlane 148 480 252 520 421 520 237 480 1 060 000 2 Sprzęt transportowy 83 440 75 956 268 772 88 515 516 683 Sprzęt uzbrojenia 3 77 740 46 380 52 700 16 000 192 820 i techniki specjalnej Sprzęt informatyki 4 103 660 156 500 203 000 49 000 512 160 i łączności Wyposażenie osobiste 5 9 677 12 640 22 000 13 000 57 317 i ochronne funkcjonariuszy Wzmocnienie formacji o dodatkowe 6 148 009 273 385 394 660 515 803 1 331 857 etaty funkcjonariuszy Wzmocnienie motywacyjnego 7 534 625 573 350 573 350 573 350 2 254 675 systemu uposażeń funkcjonariuszy Podwyższenie wynagrodzeń 8 pracowników jednostek 118 399 128 461 128 461 128 461 503 782 organizacyjnych formacji Ogółem 1 224 030 1 519 192 2 064 463 1 621 609 6 429 294     2. Straż Graniczna w tys. zł Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem 1 Inwestycje budowlane 53 565 89 504 175 073 120 599 438 741 2 Sprzęt transportowy 4000 43 600 136 400 55 000 239 000 Sprzęt uzbrojenia 3 13 875 10 191 5200 7225 36 491 i techniki specjalnej Sprzęt informatyki 4 54 700 21 300 19 700 7000 102 700 i łączności Wyposażenie osobiste 5 0 3591 0 20 409 24 000 i ochronne funkcjonariuszy Wzmocnienie formacji o dodatkowe 6 17 397 36 054 54 711 69 019 177 181 etaty funkcjonariuszy Wzmocnienie motywacyjnego 7 83 033 89 048 89 048 89 048 350 177 systemu uposażeń funkcjonariuszy Podwyższenie wynagrodzeń 8 pracowników jednostek 16 772 18 198 18 198 18 198 71 366 organizacyjnych formacji Ogółem 243 342 311 486 498 330 386 498 1 439 656     3. Państwowa Straż Pożarna w tys. zł Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem 1 Inwestycje budowlane 79 052 131 902 323 305 265 753 800 012 2 Sprzęt transportowy 34 500 34 500 34 500 34 500 138 000 Sprzęt uzbrojenia 3 0 0 0 0 0 i techniki specjalnej Sprzęt informatyki 4 0 0 0 0 0 i łączności Wyposażenie osobiste 5 30 000 25 000 25 000 20 000 100 000 i ochronne funkcjonariuszy Wzmocnienie formacji o dodatkowe 6 13 435 32 282 51 440 70 598 167 755 etaty funkcjonariuszy Wzmocnienie motywacyjnego 7 167 374 178 993 178 993 178 993 704 353 systemu uposażeń funkcjonariuszy Podwyższenie wynagrodzeń 8 pracowników jednostek 8876 9630 9630 9630 37 766 organizacyjnych formacji Ogółem 333 237 412 307 622 868 579 474 1 947 886     4. Służba Ochrony Państwa w tys. zł Lp. Rodzaj przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. Razem 1 Inwestycje budowlane 12 200 12 100 41 500 19 800 85 600 2 Sprzęt transportowy 570 8 850 10 160 4 800 24 380 Sprzęt uzbrojenia 3 1560 1440 1905 4035 8940 i techniki specjalnej Sprzęt informatyki 4 5645 5210 3035 6265 20 155 i łączności (w tym systemy) Wyposażenie osobiste 5 2000 1700 2000 1725 7425 i ochronne funkcjonariuszy Wzmocnienie formacji o dodatkowe 6 0 0 0 0 0 etaty funkcjonariuszy Wzmocnienie motywacyjnego 7 14 531 15 592 15 592 15 592 61 307 systemu uposażeń funkcjonariuszy Podwyższenie wynagrodzeń 8 pracowników jednostek 1437 1559 1559 1559 6114 organizacyjnych formacji Ogółem 37 943 46 451 75 751 53 776 213 921 Załącznik nr 4 WZROST WIELOKROTNOŚCI KWOTY BAZOWEJ STANOWIĄCEJ PRZECIĘTNE UPOSAŻENIE FUNKCJONARIUSZY Wzrost wielokrotności kwoty bazowej Lp. Nazwa formacji Data wzrostu wielokrotności w stosunku do grudnia roku poprzedniego 1 Policja 1 stycznia 2022 r. 0,251 2 Straż Graniczna 1 stycznia 2022 r. 0,251 3 Państwowa Straż Pożarna 1 stycznia 2022 r. 0,251 4 Służba Ochrony Państwa 1 stycznia 2022 r. 0,251 Załącznik nr 5 SZCZEGÓŁOWY PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU MODERNIZACJI SW NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA W SŁUŻBIE WIĘZIENNEJ W TYSIĄCACH ZŁOTYCH Nr przedsięw Nazwa przedsięwzięcia 2022 r. 2023 r. 2024 r. 2025 r. RAZEM zięcia Poprawa bezpieczeństwa 1 0 18 150 26 425 26 149 70 724 jednostek penitencjarnych Zakup i zwiększenie liczby użytkowanych pojazdów specjalnych, 2 autobusów do przewozu grupowego 0 4 545 11 625 20 426 36 596 i pojazdów przeznaczonych dla Zespołów Terenowych Dozoru Elektronicznego Poprawa efektywności energetycznej 3 jednostek organizacyjnych Służby 0 8 900 18 250 17 800 44 950 Więziennej Pozyskanie nowych miejsc zakwaterowania osadzonych oraz 4 odtworzenie i poprawa infrastruktury 41 298 335 080 366 702 90 282 833 362 jednostek organizacyjnych Służby Więziennej Modernizacja systemów 5 informatycznych, łączności i monitoringu 0 21 990 27 980 23 990 73 960 wizyjnego Zmiana systemu zatrudnienia kadry 6 medycznej w podmiotach leczniczych 0 10 056 13 100 14 600 37 756 dla osób pozbawionych wolności Poprawa warunków socjalno-bytowych funkcjonariuszy Służby Więziennej 7 1 600 3 000 3 000 3 350 10 950 i pracowników cywilnych Służby Więziennej „Funkcjonariusz PRO” Wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń funkcjonariuszy Służby Więziennej przez podwyższenie 8 141 804 152 321 152 321 152 321 598 767 wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej Wzrost konkurencyjności wynagrodzeń 9 pracowników cywilnych Służby 8 276 8 981 8 981 8 981 35 219 Więziennej Wzmocnienie etatowe dla jednostek 10 0 10 469 31 661 53 572 95 702 organizacyjnych Służby Więziennej Poprawa infrastruktury Szkoły 11 0 3 000 12 000 12 144 27 144 Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości Razem 192 978 576 492 672 045 423 615 1 865 130 w tym Źródła finansowania: Budżet Służby Więziennej 192 978 573 492 660 045 411 471 1 837 986 Dotacja celowa 0 3 000 12 000 12 144 27 144 Załącznik nr 6 WZROST WSKAŹNIKA WIELOKROTNOŚCI KWOTY BAZOWEJ STANOWIĄCEJ PRZECIĘTNE UPOSAŻENIE FUNKCJONARIUSZY SŁUŻBY WIĘZIENNEJ Wzrost wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej Data wzrostu wskaźnika w stosunku do roku poprzedniego 1 stycznia 2022 r. 0,251 Załącznik nr 7 (pominięty)2)