t.j.
status: obowiązujący
Wymagania jakościowe dla biopaliw ciekłych: 1) estru metylowego stanowiącego samoistne paliwo, stosowanego w pojazdach, w tym w ciągnikach rolniczych, a także w maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym przystosowane do spalania tego biopaliwa ciekłego, są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia; 2) oleju napędowego zawierającego 20 % estru metylowego, stosowanego w pojazdach, w tym w ciągnikach rolniczych, a także w maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym przystoso- wane do spalania tego biopaliwa ciekłego, są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia; 3) biowęglowodorów ciekłych stanowiących samoistne paliwo i będących parafinowym olejem napędowym, stosowa- nych w pojazdach, w tym w ciągnikach rolniczych, a także w maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażo- nych w silniki z zapłonem samoczynnym przystosowane do spalania tego biopaliwa ciekłego, są określone w załącz- niku nr 3 do rozporządzenia; 4) benzyn silnikowych zawierających od 70 % do 85 % bioetanolu, stosowanych w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym przystosowane do spalania tego biopaliwa ciekłego, są określone w załączniku nr 4 do rozpo- rządzenia.
Traci moc rozporządzenie Ministra Energii z dnia 25 maja 2016 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U. poz. 771).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Minister Przemysłu: M. Czarnecka Minister Klimatu i Środowiska: P. Hennig-Kloska 1) Minister Przemysłu kieruje działem administracji rządowej – gospodarka surowcami energetycznymi, na podstawie § 1 ust. 2 rozpo- rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przemysłu (Dz. U. poz. 2727 oraz z 2024 r. poz. 289 i 999). 2) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej – klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726). 3) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 14 listopada 2024 r. pod numerem 2024/0616/PL, zgod- nie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfika- cji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europej- skiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).
SAMOISTNE PALIWO, STOSOWANEGO W POJAZDACH, W TYM W CIĄGNIKACH ROLNICZYCH, A TAKŻE W MASZYNACH NIEPORUSZAJĄCYCH SIĘ PO DROGACH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM PRZYSTOSOWANE DO SPALANIA TEGO BIOPALIWA CIEKŁEGO1), 2) Zakresy3) Lp. Parametr Jednostka minimum maksimum Zawartość estrów metylowych kwasów 1 % (m/m) 96,5 – tłuszczowych (FAME) 2 Gęstość w temperaturze 15 °C kg/m3 860 900 3 Lepkość w temperaturze 40 °C4) mm2/s 3,50 5,00 4 Temperatura zapłonu °C 101 – 5 Liczba cetanowa – 51,0 – Badanie działania korodującego na miedź 6 klasa 1 (3 h w temperaturze 50 °C) Stabilność oksydacyjna 7 h 8,0 – (w temperaturze 110 °C) 8 Liczba kwasowa mg KOH/g – 0,50 9 Liczba jodowa g jodu/100 g – 120 Zawartość estru metylowego kwasu 10 % (m/m) – 12,0 linolenowego Zawartość estrów metylowych 11 wielonienasyconych kwasów % (m/m) – 1,00 tłuszczowych (≥4 wiązania podwójne) 12 Zawartość alkoholu metylowego % (m/m) – 0,20 13 Zawartość monoacylogliceroli % (m/m) – 0,70 14 Zawartość diacylogliceroli % (m/m) – 0,20 15 Zawartość triacylogliceroli % (m/m) – 0,20 16 Zawartość wolnego glicerolu % (m/m) – 0,02 17 Zawartość ogólnego glicerolu % (m/m) – 0,25 18 Zawartość wody % (m/m) – 0,050 19 Całkowita zawartość zanieczyszczeń mg/kg – 24 20 Zawartość popiołu siarczanowego % (m/m) – 0,02 21 Zawartość siarki mg/kg – 10,0 22 Zawartość metali grupy I (Na + K) mg/kg – 5,0 23 Zawartość metali grupy II (Ca + Mg) mg/kg – 5,0 24 Zawartość fosforu mg/kg – 4,0 Temperatura zablokowania zimnego filtru 25 °C − 05) −106) −207) (CFPP) 1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 14214+A2:2019-05 Ciekłe przetwory naftowe – Estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME) do użytku w silnikach samochodowych o zapłonie samoczynnym (Diesla) i zastosowań grzew- czych – Wymagania i metody badań. 2) Dopuszcza się stosowanie barwników i znaczników. W celu polepszenia właściwości eksploatacyjnych dopuszcza się zastosowanie dodatków. FAME nie może zawierać substancji obniżających jakość paliwa ani zanieczyszczeń, które mogłyby uniemożliwić użycie tego paliwa w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym. 3) Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, w szczególności zgodnie z kryteriami określonymi w normie PN-EN ISO 4259-2 Przetwory naftowe i produkty podobne – Precyzja metod po- miaru i wyników – Część 2: Interpretacja i zastosowanie danych precyzji dotyczących metod badania, z wyjątkiem przypadku opisanego w odnośniku 4. 4) Jeżeli CFPP wynosi −20 °C lub mniej, należy wykonać pomiar lepkości w temperaturze −20 °C. Zmierzona lepkość nie powinna przekraczać 48 mm2/s. W takim przypadku, z powodu wytworzenia się nienewtonowskiego układu dwufazo- wego, stosuje się znormalizowane metody badań bez danych dotyczących precyzji metody. 5) Dla okresu letniego trwającego od 16 kwietnia do 30 września. 6) Dla okresu przejściowego trwającego od 1 marca do 15 kwietnia i od 1 października do 15 listopada. 7) Dla okresu zimowego trwającego od 16 listopada do końca lutego.
20 % ESTRU METYLOWEGO, STOSOWANEGO W POJAZDACH, W TYM W CIĄGNIKACH ROLNICZYCH, A TAKŻE W MASZYNACH NIEPORUSZAJĄCYCH SIĘ PO DROGACH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM PRZYSTOSOWANE DO SPALANIA TEGO BIOPALIWA CIEKŁEGO1), 2), 3) Zakresy4) Lp. Parametr Jednostka minimum maksimum Zawartość estrów metylowych kwasów 1 % (V/V) 14,0 20,0 tłuszczowych (FAME)5) 2 Liczba cetanowa – 51,0 – 3 Gęstość w temperaturze 15 °C kg/m3 820,0 860,06) 4 Temperatura zapłonu °C powyżej 55,0 – 5 Lepkość w temperaturze 40 °C mm2/s 2,000 4,620 6 Zawartość siarki mg/kg – 10,0 7 Zawartość manganu mg/l – 2,0 Zawartość wielopierścieniowych 8 % (m/m) – 8,0 węglowodorów aromatycznych 9 Pozostałość po spopieleniu % (m/m) – 0,010 10 Zawartość wody % (m/m) – 0,026 11 Całkowita zawartość zanieczyszczeń7) mg/kg – 24 12 Stabilność oksydacyjna h 20,0 – Skład frakcyjny8): – do temperatury 250 °C destyluje % (V/V) – <65 13 – do temperatury 350 °C destyluje % (V/V) 85 – – 95 % (V/V) destyluje do temperatury °C – 360,0 Temperatura zablokowania zimnego 14 °C – 09) −1010) −2011) filtru (CFPP) 1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 16709+A1:2018-12 Paliwa do pojazdów samochodowych – Olej napędowy o wysokiej zawartości FAME (B20 i B30) – Wymagania i metody badań. 2) Olej napędowy wykorzystywany do komponowania powinien spełniać wymagania jakościowe określone w przepisach wy- danych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1209, 1940 i 1946 oraz z 2025 r. poz. 303). Estry metylowe kwasów tłuszczowych wykorzysty- wane do komponowania powinny spełniać wymagania jakościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20, 834 i 1946 oraz z 2025 r. poz. 303). 3) Dopuszcza się stosowanie barwników i znaczników. W celu polepszenia właściwości eksploatacyjnych dopuszcza się zastosowanie dodatków. Olej napędowy zawierający 20 % estru metylowego nie może zawierać substancji obniżających jakość paliwa ani zanieczyszczeń, które mogłyby uniemożliwić użycie tego paliwa w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym. 4) Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, w szczególności zgodnie z kryteriami określonymi w normie PN-EN ISO 4259-2 Przetwory naftowe i produkty podobne – Precyzja metod pomiaru i wyników – Część 2: Interpretacja i zastosowanie danych precyzji dotyczących metod badania. 5) Dopuszcza się stosowanie dodatków w celu poprawy jakości właściwości eksploatacyjnych. Aby zapobiec pogorszaniu się dynamiki pojazdu oraz aby zapewnić prawidłową pracę układu oczyszczania spalin, zaleca się stosowanie odpowied- niej ilości dodatków do paliwa, które nie wywołują szkodliwych efektów ubocznych. Można stosować również inne środki techniczne, które dają takie same rezultaty. 6) Maksymalna wartość graniczna dla oleju napędowego została określona w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw i wynosi 845,0 kg/m3. 7) Jeżeli próbki nie można przefiltrować w ciągu 30 min, wynik badania należy podać jako niespełniający wymagań. 8) Wartości graniczne objętości destylatu w temperaturach 250 °C i 350 °C dla oleju napędowego są określone zgodnie ze Wspólną Taryfą Celną UE. 9) Dla okresu letniego trwającego od 16 kwietnia do 30 września. 10) Dla okresu przejściowego trwającego od 1 marca do 15 kwietnia i od 1 października do 15 listopada. 11) Dla okresu zimowego trwającego od 16 listopada do końca lutego.
STANOWIĄCYCH SAMOISTNE PALIWO I BĘDĄCYCH PARAFINOWYM OLEJEM NAPĘDOWYM, STOSOWANYCH W POJAZDACH, W TYM W CIĄGNIKACH ROLNICZYCH, A TAKŻE W MASZYNACH NIEPORUSZAJĄCYCH SIĘ PO DROGACH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM PRZYSTOSOWANE DO SPALANIA TEGO BIOPALIWA CIEKŁEGO1), 2) Paliwo o polepszonych Paliwo standardowe właściwościach niskotemperaturowych Lp. Parametr Jednostka zakresy3) zakresy3) minimum maksimum minimum maksimum 70,05) – 70,05) – 1 Liczba cetanowa4) – 51,06) – 51,06) – 765,05) 800,05) 765,05) 800,05) 2 Gęstość w temperaturze 15 °C kg/m3 780,06) 810,06) 780,06) 810,06) 3 Całkowita zawartość aromatów7) % (m/m) – 1,1 – 1,1 4 Zawartość siarki mg/kg – 5,0 – 5,0 5 Zawartość manganu mg/l – 2,0 – 2,0 powyżej powyżej 6 Temperatura zapłonu °C – – 55,0 55,0 Pozostałość po koksowaniu8) 7 % (m/m) – 0,30 – 0,30 (z 10 % pozostałości destylacyjnej) 8 Pozostałość po spopieleniu % (m/m) – 0,010 – 0,010 9 Zawartość wody % (m/m) – 0,020 – 0,020 10 Całkowita zawartość zanieczyszczeń9) mg/kg – 24 – 24 Badanie działania korodującego 11 klasa 1 1 na miedź (3 h w temperaturze 50 °C) Zawartość estrów metylowych 12 % (V/V) – 7,0 – 7,0 kwasów tłuszczowych (FAME)10) 13 Stabilność oksydacyjna g/m3 – 25 – 25 Stabilność oksydacyjna dla paliwa h 20,0 20,0 14 zawierającego powyżej 2,0 % (V/V) lub lub – lub – FAME11) min 60,00 60,00 Smarność, średnica śladu zużycia 15 μm – 400 – 400 (WSD) w temperaturze 60 °C 16 Lepkość w temperaturze 40 °C mm2/s 2,000 4,500 1,500 4,000 Skład frakcyjny12): – do temperatury 250 °C destyluje % (V/V) – <65 – <65 – do temperatury 350 °C destyluje % (V/V) 85 – 85 – 17 – 95 % (V/V) destyluje do temperatury °C – 360,0 – 360,0 – do temperatury 180 °C destyluje % (V/V) – – – 10,0 – do temperatury 340 °C destyluje % (V/V) – – 95,0 – Temperatura zablokowania zimnego 18 °C – 013) −1014) −2015) – −32 filtru (CFPP) 19 Temperatura mętnienia °C – – – −22 1) Opracowane na podstawie Polskiej Normy wprowadzającej normę EN 15940:2023 Paliwa do pojazdów samochodowych – Parafi- nowy olej napędowy z procesów syntezy lub uwodornienia – Wymagania i metody badań. 2) Dopuszcza się stosowanie barwników i znaczników. W celu polepszenia właściwości eksploatacyjnych dopuszcza się zastosowanie dodatków. Biowęglowodory ciekłe stanowiące samoistne paliwo i będące parafinowym olejem napędowym nie mogą zawierać substancji obniżających jakość paliwa ani zanieczyszczeń, które mogłyby uniemożliwić użycie tego paliwa w pojazdach wyposa- żonych w silniki z zapłonem samoczynnym. 3) Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, w szczególności zgodnie z kryteriami określonymi w normie PN-EN ISO 4259-2 Przetwory naftowe i produkty podobne – Precyzja metod pomiaru i wyników – Część 2: Interpretacja i zastosowanie danych precyzji dotyczących metod badania. 4) Graniczna wartość liczby cetanowej jest określona dla produktu przed dodaniem do niego dodatku podwyższającego liczbę ceta- nową. 5) Klasa A o wysokiej liczbie cetanowej. 6) Klasa B o standardowej liczbie cetanowej. 7) Całkowita zawartość aromatów obejmuje wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. 8) Wartość graniczna pozostałości po koksowaniu jest określona dla produktu przed dodaniem do niego dodatku podwyższającego liczbę cetanową, jeżeli ten dodatek jest używany. Jeżeli w finalnym, dostępnym na rynku paliwie wartość graniczna jest przekro- czona, należy sprawdzić zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, w szczególności w sposób określony w normie PN-EN ISO 13759 Przetwory naftowe – Oznaczanie azotanów alkilowych w olejach napędowych – Metoda spektrometryczna, czy są obecne dodatki zawierające azotany. Jeżeli w wyniku tego sprawdzenia zostanie stwierdzona obecność dodatku podwyższającego liczbę cetanową, wartość graniczna pozostałości po koksowaniu nie będzie wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta od konieczno- ści spełnienia wymagania co do maksymalnej wartości 0,30 % (m/m) pozostałości po koksowaniu przed dodaniem dodatków. 9) Jeżeli próbki nie można przefiltrować w ciągu 30 min, wynik badania należy podać jako niespełniający wymagań. 10) Estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME) wykorzystywane do komponowania powinny spełniać wymagania jakościowe okreś- lone w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20, 834 i 1946 oraz z 2025 r. poz. 303). W tym przypadku nie mają zastosowania wymagania zależne od warun- ków klimatycznych dla FAME. 11) Wymaganie dotyczące stabilności oksydacyjnej zgodnie z normą PN-EN ISO 12205 Przetwory naftowe – Oznaczanie stabilności ok- sydacyjnej średnich destylatów paliwowych ma zastosowanie do parafinowych olejów napędowych niezależnie od zawartości FAME. Dla parafinowego oleju napędowego zawierającego powyżej 2,0 % (V/V) FAME jest wymagane dodatkowe badanie stabilności oksy- dacyjnej wykonane zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, w szczególności w sposób określony w normach PN-EN 15751 Paliwa do pojazdów samochodowych – Estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME) jako samoistne paliwo i ich mieszaniny z olejem napę- dowym – Oznaczanie stabilności oksydacyjnej metodą przyspieszonego utleniania lub PN-EN 16091 Ciekłe przetwory naftowe – Pa- liwa i mieszaniny ze średnich destylatów naftowych i estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) – Oznaczanie stabilności oksydacyjnej metodą szybkiego utleniania w małej skali (RSSOT). W przypadkach spornych należy stosować normę PN-EN 15751. 12) Wartości graniczne objętości destylatu w temperaturach 250 °C i 350 °C dla oleju napędowego są określone zgodnie ze Wspólną Taryfą Celną UE. 13) Dla okresu letniego trwającego od 16 kwietnia do 30 września. 14) Dla okresu przejściowego trwającego od 1 marca do 15 kwietnia i od 1 października do 15 listopada. 15) Dla okresu zimowego trwającego od 16 listopada do końca lutego.
OD 70 % DO 85 % BIOETANOLU, STOSOWANYCH W POJAZDACH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM PRZYSTOSOWANE DO SPALANIA TEGO BIOPALIWA CIEKŁEGO1), 2), 3) Zakresy4) Lp. Parametr Jednostka minimum maksimum 1 Gęstość w temperaturze 15 °C kg/m3 755,0 800,0 2 Stabilność oksydacyjna min 360 – Badanie działania korodującego na 3 klasa 1 miedź (3 h w temperaturze 50 °C) Całkowita kwasowość 4 % (m/m) – 0,005 (w przeliczeniu na kwas octowy) 5 Przewodność elektryczna5) µS/cm – 1,50 6 Zawartość metanolu % (V/V) – 1,0 Zawartość wyższych nasyconych 7 alkoholi jednowodorotlenowych % (V/V) – 6,0 (C3–C5) 8 Wygląd6) – przezroczysty i bezbarwny 9 Zawartość wody % (m/m) – 0,400 10 Zawartość chlorków nieorganicznych mg/kg – 1,2 11 Zawartość fosforu mg/l – 0,15 12 Zawartość siarki mg/kg – 10,0 13 Zawartość siarczanów mg/kg – 2,6 14 Prężność par (metoda DVPE) kPa 35,07) 35,08) 50,09) 60,07) 80,08) 80,09) Zawartość etanolu + wyższych 15 % (V/V) 70 85 nasyconych alkoholi 1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 15293:2018-09 Paliwa do pojazdów samochodowych – Paliwo etanolowe (E85) do po- jazdów samochodowych – Wymagania i metody badań. 2) Benzyny silnikowe wykorzystywane do komponowania powinny spełniać wymagania jakościowe określone w przepisach wyda- nych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1209, 1940 i 1946 oraz z 2025 r. poz. 303). Bioetanol wykorzystywany do komponowania powinien spełniać wymagania jakościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokom- ponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20, 834 i 1946 oraz z 2025 r. poz. 303). 3) Dopuszcza się stosowanie barwników i znaczników. W celu polepszenia właściwości eksploatacyjnych dopuszcza się zastosowanie dodatków. Benzyny silnikowe zawierające od 70 % do 85 % bioetanolu nie mogą zawierać substancji obniżających jakość pa- liwa ani zanieczyszczeń, które mogłyby uniemożliwić użycie tego paliwa w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskro- wym przystosowane do spalania benzyn silnikowych i benzyn silnikowych zawierających od 70 % do 85 % bioetanolu. 4) Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, w szczególności zgodnie z kryteriami określonymi w normie PN-EN ISO 4259-2 Przetwory naftowe i produkty podobne – Precyzja metod pomiaru i wyników – Część 2: Interpretacja i zastosowanie danych precyzji dotyczących metod badania. 5) Jeżeli nie osiągnięto wymaganej wartości granicznej, to wynik oznaczenia pHe próbki między 6,5 a 9,0, uzyskany zgodnie z normą PN-EN 15490 Etanol jako komponent benzyny silnikowej – Oznaczanie pHe lub metodą ASTM D6423-99, wskazuje na zgodność próbki. 6) Określony w temperaturze otoczenia lub w temperaturze 15 °C, w zależności od tego, która temperatura jest wyższa. Oceny należy dokonać przed ewentualnym zabarwieniem. 7) Dla okresu letniego trwającego od 1 maja do 30 września. 8) Dla okresu przejściowego trwającego od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 października do 31 października. 9) Dla okresu zimowego trwającego od 1 listopada do końca lutego.