w sprawie gotowości obronnej państwa (DU/2025/355)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) stany gotowości obronnej państwa, warunki i tryb ich wprowadzania;         2) czynności służące utrzymywaniu stałej gotowości obronnej państwa, a także realizowane po podwyższeniu stanu go- towości obronnej państwa;         3) organizację systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa i czynności podejmo- wane przez poszczególne organy w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.

Ustala się następujące stany gotowości obronnej państwa:         1) stan stałej gotowości obronnej państwa;         2) stan pełnej gotowości obronnej państwa.

    1. W razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny wprowadza się stan pełnej gotowości obron- nej państwa.     2. W stanie pełnej gotowości obronnej państwa realizuje się czynności umożliwiające przeprowadzenie mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz pełne rozwinięcie systemu obronnego państwa.

W sytuacji, o której mowa w § 3 ust. 1 oraz § 5 ust. 1, Rada Ministrów występuje z wnioskiem do Prezydenta Rzeczy- pospolitej Polskiej o zmianę stanu gotowości obronnej państwa na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, zwanej dalej „ustawą”.

    1. W sytuacji braku lub ustąpienia przesłanek, o których mowa w § 3 ust. 1, utrzymuje się lub wprowadza stan stałej gotowości obronnej państwa.     2. W stanie stałej gotowości obronnej państwa realizuje się czynności przygotowujące administrację publiczną i gos- podarkę narodową do działań wskazanych w § 3 ust. 2, polegające na:         1) sprawdzeniu elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa;         2) aktualizacji planów i procedur;         3) przeglądzie zasobów osobowych i materiałowych;         4) realizacji innych czynności wynikających z właściwości danego organu, służących utrzymaniu stałej gotowości obron- nej państwa.         1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 834, 1089, 1222, 1248, 1585, 1871 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39.

Realizację czynności, o których mowa w § 5 ust. 2, koordynują odpowiednio Prezes Rady Ministrów, ministrowie, wojewodowie, starostowie i prezydenci miast na prawach powiatów zgodnie z przepisami dotyczącymi koordynowania pla- nowania i realizacji zadań obronnych, wydanymi na podstawie art. 8 ustawy.

    1. W sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, realizuje się zadania przewidziane w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, opracowanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy.     2. Zadania, o których mowa w ust. 1, realizuje się z uwzględnieniem pierwszeństwa zadań wykonywanych w ramach zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, w tym podnoszenia gotowości bo- jowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz uruchamiania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym.     3. Zadania, o których mowa w ust. 1, uruchamia Rada Ministrów.

    1. Organizacja systemu stałych dyżurów w stanie stałej gotowości obronnej państwa zapewnia ciągłość przekazy- wania decyzji i zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5.     2. System stałych dyżurów organizuje się z wykorzystaniem dostępnych sił i środków w ramach istniejących struktur urzędów obsługujących organy oraz struktur jednostek organizacyjnych podległych tym organom lub przez nie nadzorowanych.     3. Organizacja systemu stałych dyżurów obejmuje:         1) wytypowanie pomieszczeń, w których będzie pełniony stały dyżur, i wyposażenie ich w urządzenia teleinformatyczne;         2) wyznaczenie z jednostki lub komórki organizacyjnej obsad do pełnienia stałych dyżurów;         3) wyposażenie miejsca do pełnienia stałego dyżuru w instrukcję stałego dyżuru oraz inną niezbędną dokumentację wy- nikającą z potrzeb organizacyjnych danego organu.     4. Czynności w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa obejmują zadania planistyczne, organizacyjne, szkoleniowe i kontrolne.     5. System stałych dyżurów tworzą:         1) Prezes Rady Ministrów – na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, ministrom, przewodniczącym komitetów, którzy wchodzą w skład Rady Ministrów, centralnym organom administracji rządowej podległym Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanym, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz wojewodom;         2) ministrowie – na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, cen- tralnym organom administracji rządowej podległym ministrom lub przez nich nadzorowanym oraz przedsiębiorcom znajdującym się w kompetencjach tych ministrów;         3) centralne organy administracji rządowej podległe Prezesowi Rady Ministrów lub ministrom lub przez nich nadzoro- wane – na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytua- cjach, o których mowa w § 3 i § 5, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych;         4) wojewodowie – na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, marszałkom województw, starostom i prezydentom miast na prawach po- wiatu oraz organom niezespolonej administracji rządowej, kierownikom zespolonych służb, inspekcji i straży woje- wódzkich, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, przedsiębiorcom oraz innym jed- nostkom organizacyjnym i organizacjom pozarządowym wytypowanym do wykonania określonych zadań obronnych, podmiotom leczniczym, na które wojewoda nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, mającym swoją siedzibę na terenie województwa;         5) marszałkowie województw – na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obron- nej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organiza- cyjnych, podmiotom leczniczym, na które marszałek województwa nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, jed- nostkom oświaty, zarządcom dróg wojewódzkich oraz instytucjom realizującym zadania w zakresie zarządzania infra- strukturą kolejową, znajdującym się na terenie województwa;         6) starostowie i prezydenci miast na prawach powiatów – na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, wójtom (burmistrzom, prezydentom miast), kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, innym jednostkom organizacyjnym i or- ganizacjom pozarządowym wytypowanym do wykonania określonych zadań obronnych, podmiotom leczniczym, na które starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, mającym swoją siedzibę na terenie powiatu;         7) wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) – na potrzeby przekazywania decyzji, o których mowa w ust. 1, kierow- nikom podległych i nadzorowanych gminnych i miejskich jednostek organizacyjnych, podmiotom leczniczym, na które wójt (burmistrz, prezydent miasta) nałożył zadania na potrzeby obronne państwa;         8) inne organy i instytucje tworzące system kierowania bezpieczeństwem narodowym.

Organy tworzące system stałych dyżurów, wymienione w § 8 ust. 5 pkt 1–3, przekazują Prezydentowi Rzeczy- pospolitej Polskiej informacje o decyzjach i stanie realizacji zadań, o których mowa w § 3 i § 5, oraz informują Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o planowanych zmianach stanu gotowości obronnej państwa.

Organy, o których mowa w § 8 ust. 5, dostosują utworzony w swoich jednostkach system stałych dyżurów w ter- minie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 marca 2025 r.2) Prezes Rady Ministrów: D. Tusk         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obron- nej państwa (Dz. U. poz. 2218), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1872).