t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa zasady i tryb zwrotu z budżetu państwa utraconych przez gminę dochodów z tytułu zwol- nienia z podatku od nieruchomości przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego, uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opo- datkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych.
1. Wysokość utraconych dochodów jest wykazywana we wniosku gminy o zwrot utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1, zwanym dalej „wnioskiem”. Wniosek sporządza się zgodnie z wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia. 2. Gmina we wniosku wykazuje: 1) podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości odrębnie dla gruntów, budynków i budowli, które według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, w którym sporządzany jest wniosek, są zwolnione z tego podatku na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 5a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych; 2) stawki podatku od nieruchomości, ustalone przez radę gminy, obowiązujące w roku, za który sporządzany jest wniosek; 3) wysokość utraconych dochodów, ustaloną jako suma kwot wyliczonych odrębnie dla gruntów, budynków i budowli na podstawie danych, o których mowa w pkt 1 i 2. 3. Gmina składa wniosek do właściwego wojewody w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który sporządzany jest wniosek, wykazując faktyczne roczne skutki zwolnień ustawowych, wynikające z decyzji oraz deklaracji podatkowych, na dany rok podatkowy według stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzany jest wniosek. 4. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w ust. 3, pozostawia się bez rozpatrzenia. 5. Gmina może złożyć korektę wniosku do dnia 31 maja roku następującego po roku, za który sporządzono wniosek. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio. 6. Wniosek lub korektę wniosku gmina może złożyć po terminie, o którym mowa w ust. 3 i 5, w związku z korektą de- klaracji podatkowej złożonej przez podatnika lub wydaniem nowej decyzji przez organ podatkowy. 1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
1. Właściwy wojewoda sprawdza prawidłowość złożonych wniosków pod względem rachunkowym oraz formalnym. 2. W przypadku stwierdzenia we wniosku braków lub błędów właściwy wojewoda wzywa gminę do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku nieusunięcia braków lub błędów w tym terminie wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
W terminie do dnia 31 sierpnia roku następującego po roku: 1) za który sporządzono wniosek lub korektę wniosku, 2) w którym złożono wniosek lub korektę wniosku, o których mowa w § 2 ust. 6 – właściwy wojewoda przekazuje na rachunek budżetu gminy kwotę środków stanowiącą równowartość wysokości utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1.
Do wniosków gmin o zwrot utraconych dochodów za rok 2023 i lata poprzedzające z tytułu zwolnień z podatku od nieruchomości, o których mowa w § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie zwrotu utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości w parkach narodowych, rezer- watach przyrody oraz przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego (Dz. U. poz. 2083), oraz korekt tych wniosków, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.2) Minister Finansów: A. Domański 2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie zwro- tu utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości w parkach narodowych, rezerwatach przyrody oraz przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego (Dz. U. poz. 2083), które traci moc z dniem 1 stycznia 2025 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1572 i 1717). D ziennik Ustaw – 3 – Poz. 1962
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów zp donzi.…a 2)2 grudnia 2024 r. (Dz. U. poz. 1962) WWZZÓÓRR WNIOSEK O ZWROT UTRACONYCH DOCHODÓW Z TYTUŁU ZWOLNIENIA Z PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI PRZEDSIĘBIORCÓW O STATUSIE CENTRUM BADAWCZO-ROZWOJOWEGO Skutki ustawowego zwolnienia z podatku od nieruchomości, określonego w art. 7 ust. 2 pkt 5a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70, z późn. zm.) za rok .................. Nazwa gminy Nazwa powiatu WOJEWODA Nazwa województwa Symbole (wg GUS) …………………. WOJEWÓDZTWO POWIAT GMINA RODZAJ GMINY W okresie Kwota zwolnienia Stawka podatku w pełnych złotych Podstawa od WYSZCZEGÓLNIENIE od ............... opodatkowania nieruchomości (kol. 3 × kol. 4) do ............... 1 2 3 4 5 PRZEDSIĘBIORCY O STATUSIE CENTRUM BADAWCZO-ROZWOJOWEGO Przedsiębiorca o statusie centrum badawczo-rozwojowego nr 1 a) grunty b) budynki c) budowle Przedsiębiorca o statusie centrum badawczo-rozwojowego nr 2 a) grunty b) budynki c) budowle Przedsiębiorca o statusie centrum badawczo-rozwojowego nr 3 a) grunty b) budynki c) budowle OGÓŁEM × × × _______________________ ______________________ (główny księgowy / skarbnik) (wójt, burmistrz, prezydent miasta) nr telefonu _______________________ ________________________________ (rok, miesiąc, dzień)