w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu udzielania pomocy de minimis w ramach programu "Cyfrowa Europa" (DU/2024/1910)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa szczegółowe warunki oraz tryb udzielania pomocy de minimis w związku z realizacją pro- jektu pod nazwą „National Coordination Centre – Poland (NCC-PL)” w ramach programu „Cyfrowa Europa”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiającym pro- gram „Cyfrowa Europa” oraz uchylającym decyzję (UE) 2015/2240 (Dz. Urz. UE L 166 z 11.05.2021, str. 1, z późn. zm.2)), zwanym dalej „rozporządzeniem 2021/694”.

Pomoc de minimis jest udzielana na warunkach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanym dalej „rozporządzeniem 2023/2831”.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przedsiębiorcy – oznacza to mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przed- siębiorstwo w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.3)), z wyjątkiem przedsiębiorstw wykonujących działalność w formie jednoosobowej dzia- łalności gospodarczej.

Pomoc de minimis może zostać udzielona przedsiębiorcy na przedsięwzięcie, które realizuje co najmniej jeden z następujących celów z zakresu cyberbezpieczeństwa, o którym mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia 2021/694:         1) rozwój produktu;         2) rozwój usługi;         3) stworzenie nowego produktu lub nowej usługi;         4) zwiększenie rozpoznawalności produktów lub usług, w szczególności przez udział w zagranicznych misjach handlo- wych, konferencjach, targach i działaniach wspierających promocję oferowanych rozwiązań czy przez nawiązywanie współpracy biznesowej;         5) certyfikacja produktu lub usługi, w tym także przygotowanie się do procesu certyfikacji.         1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2720).         2) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 229 z 18.09.2023, str. 1.         3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 89 z 16.03.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39, Dz. Urz. UE L 119 z 05.05.2023, str. 159 oraz Dz. Urz. UE L 167 z 30.06.2023, str. 1.

    1. Pomoc de minimis może być udzielona przedsiębiorcy, który:         1) ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;         2) nie ma zaległości podatkowych ani zaległości z tytułu ubezpieczeń społecznych;         3) prowadzi działalność w zakresie cyberbezpieczeństwa, o którym mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia 2021/694, przez okres dłuższy niż 2 lata kalendarzowe;         4) nie otrzymał tej pomocy ani pomocy publicznej z innych źródeł na realizację przedsięwzięcia objętego wnioskiem o udzielenie pomocy de minimis;         5) nie znajduje się pod kontrolą korporacyjną państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej lub nie- będącego państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym ani pod kontrolą korporacyjną podmiotu pochodzącego z tego państwa lub obywatela tego państwa.     2. Kontrolą korporacyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 5, są wszelkie formy bezpośredniego lub pośredniego uzyskania przez państwo lub inny podmiot uprawnień, które osobno albo łącznie, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności praw- nych i faktycznych, umożliwiają wywieranie decydującego wpływu na przedsiębiorcę, w szczególności w przypadku:         1) dysponowania bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgro- madzeniu, także jako zastawnik albo użytkownik, bądź w zarządzie innego podmiotu (podmiotu zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osobami;         2) uprawnienia do powoływania lub odwoływania większości członków zarządu lub rady nadzorczej innego podmiotu (podmiotu zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osobami;         3) gdy członkowie zarządu lub rady nadzorczej tego przedsiębiorcy stanowią więcej niż połowę członków zarządu innego podmiotu (podmiotu zależnego);         4) dysponowania bezpośrednio lub pośrednio większością głosów w spółce osobowej zależnej albo na walnym zgroma- dzeniu spółdzielni zależnej, także na podstawie porozumień z innymi osobami;         5) dysponowania prawem do całości albo do części mienia innego podmiotu (podmiotu zależnego);         6) umów przewidujących zarządzanie innym podmiotem (podmiotem zależnym) lub przekazywanie zysku przez taki podmiot.

Pomoc de minimis jest udzielana przez ministra właściwego do spraw informatyzacji przy pomocy Centrum Pro- jektów Polska Cyfrowa, zwanego dalej „CPPC”.

    1. Pomoc de minimis jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycie kosztów kwalifi- kowalnych przedsięwzięcia.     2. Pomoc de minimis nie może przekroczyć 100 % poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia.

Pomoc de minimis jest udzielana zgodnie z kryteriami kwalifikowalności, o których mowa w art. 17 ust. 2 rozpo- rządzenia 2021/694.

Pomoc de minimis podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 5 rozporządzenia 2023/2831.

    1. Wysokość pomocy de minimis udzielonej jednemu przedsiębiorcy jest równowartością od 30 000 do 60 000 euro.     2. Wartość dopuszczalnej pomocy de minimis udzielonej jednemu przedsiębiorcy określa się na podstawie art. 3 ust. 2–9 rozporządzenia 2023/2831.

Równowartość udzielonej pomocy de minimis w złotych na potrzeby ustalenia całkowitej kwoty pomocy de minimis przyznanej jednemu przedsiębiorcy, o której mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, oblicza się według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu zawarcia umowy o udzielenie pomocy de minimis.

Cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych, w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598 oraz z 2024 r. poz. 619, 1685 i 1863), ustala się zgodnie z przepisami tej ustawy.

Koszty kwalifikowalne, o których mowa w § 7 ust. 1, poniesione w walucie obcej:         1) z rachunku bankowego lub z rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej przedsiębiorcy, któremu udzielono pomocy de minimis, prowadzonych w walucie polskiej przelicza się na walutę polską po kursie sprzedaży zastosowanym przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, które dokonują płatności, w dniu doko- nania tej płatności;         2) posiadanej przez przedsiębiorcę, któremu udzielono pomocy de minimis, przelicza się na walutę polską według śred- niego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu dokonania płatności przez CPPC na rzecz tego przedsiębiorcy, z którym zawarto umowę o udzielenie pomocy de minimis.

    1. Pomoc de minimis jest udzielana na wniosek przedsiębiorcy złożony do CPPC.     2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące informacje:         1) nazwę przedsiębiorcy;         2) siedzibę przedsiębiorcy;         3) numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy;         4) opis przedsięwzięcia, w tym:             a) nazwę i miejsce realizacji przedsięwzięcia,             b) cel albo cele realizacji przedsięwzięcia,             c) planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji przedsięwzięcia;         5) wartość przedsięwzięcia wyrażoną w złotych;         6) źródła finansowania przedsięwzięcia;         7) wysokość kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 7 ust. 1;         8) wnioskowaną kwotę pomocy de minimis wyrażoną w złotych.     3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może zawierać inne informacje niż wskazane w ust. 2, określone w regulaminie konkursu, w którym zostanie przyznana pomoc de minimis.     4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca załącza:         1) zaświadczenia albo oświadczenia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępo- waniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702 oraz z 2024 r. poz. 1635);         2) informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach do- tyczących pomocy publicznej;         3) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2–5;         4) dokumenty niezbędne do weryfikacji struktury własnościowej przedsiębiorcy.     5. Wnioskowana kwota pomocy de minimis wyrażona w złotych, o której mowa w ust. 1 pkt 8, nie może przekroczyć równowartości 60 000 euro obliczonej według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z dnia ogło- szenia naboru wniosków.     6. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w postaci elektronicznej i opatruje się go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ze wskazaniem w treści wniosku osoby opatrującej pismo pieczęcią.     7. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie spełnia wymagań określonych w ust. 2–4, CPPC wzywa przedsiębiorcę do uzupełnienia tego wniosku w terminie nie krótszym niż 7 dni roboczych od dnia wysłania wezwania do uzupełnienia wniosku. Jeżeli wniosek nie zostanie uzupełniony w terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, pozosta- wia się go bez rozpoznania.     8. CPPC może żądać od przedsiębiorcy, który złożył wniosek o udzielenie pomocy de minimis, dodatkowych informacji i dokumentów w przypadku, gdy jest to niezbędne do ustalenia, czy przedsiębiorca spełnia wymogi, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5.

    1. Nabór wniosków, o których mowa w § 14 ust. 1, odbywa się w trybie konkursowym i przeprowadza go CPPC.     2. W ogłoszeniu o naborze wniosków, o których mowa w § 14 ust. 1, wskazuje się w szczególności:         1) przedmiot konkursu;         2) przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w konkursie;         3) termin składania wniosków;         4) termin i miejsca ogłoszenia wyników konkursu;         5) kryteria oceny przedsięwzięcia, o którym mowa w § 4.     3. Do ogłoszenia o naborze wniosków, o których mowa w § 14 ust. 1, dołącza się regulamin konkursu, w którym zo- stanie przyznana pomoc de minimis.     4. Ogłoszenie o naborze wniosków, o których mowa w § 14 ust. 1, udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw informatyzacji oraz na stronie internetowej CPPC.     5. Termin składania wniosków, o których mowa w § 14 ust. 1, nie może być krótszy niż 2 miesiące od dnia ogłoszenia naboru tych wniosków.     6. W ramach naboru wniosków, o których mowa w § 14 ust. 1, przedsiębiorca może złożyć tylko jeden wniosek. Jeżeli przedsiębiorca w ramach naboru wniosków, o których mowa w § 14 ust. 1, złożył więcej niż jeden wniosek, rozpatruje się wyłącznie wniosek, który przedsiębiorca złożył w pierwszej kolejności, a pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.     7. W przypadku gdy po ogłoszeniu wyników konkursu nie zostaną wykorzystane wszystkie środki zaplanowane do przeznaczenia na pomoc de minimis w danym naborze, może zostać ogłoszony kolejny nabór wniosków, o których mowa w § 14 ust. 1. Przepisy ust. 1–6 stosuje się.

    1. Wyboru wniosków, na podstawie których przedsiębiorcom zostanie przyznana pomoc de minimis, dokonuje się zgodnie z regulaminem konkursu.     2. Regulamin konkursu, o którym mowa w ust. 1, ustala CPPC.     3. W regulaminie konkursu, o którym mowa w ust. 1, wskazuje się w szczególności kryteria oceny wniosków w zakresie:         1) realizacji celu albo celów przedsięwzięcia;         2) kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 7 ust. 1;         3) wartości dopuszczalnej pomocy de minimis, o której mowa w § 10 ust. 2.     4. Kryteria, o których mowa w ust. 3, mają charakter obiektywny i gwarantują wybór wniosków, na podstawie których przedsiębiorcom zostanie przyznana pomoc de minimis, zapewniających efektywne i skuteczne wykorzystanie pomocy.

    1. W ramach wyboru, o którym mowa w § 16 ust. 1, ocenie podlega do 150 wniosków, o których mowa w § 14 ust. 1, które jako pierwsze zostaną złożone do CPPC.     2. W przypadku gdy udzielenie pomocy de minimis przedsiębiorcom, których wnioski zostały wybrane zgodnie z § 16 ust. 1, spośród wniosków, o których mowa w ust. 1, wyczerpuje środki zaplanowane do przeznaczenia na pomoc de minimis w danym naborze, pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.     3. W przypadku gdy udzielenie pomocy de minimis przedsiębiorcom, których wnioski zostały wybrane zgodnie z § 16 ust. 1, spośród wniosków, o których mowa w ust. 1, nie wyczerpuje środków zaplanowanych do przeznaczenia na pomoc de minimis w danym naborze, ocenie mogą zostać poddane kolejne wnioski zgodnie z kolejnością ich wpływu, aż do wy- czerpania środków zaplanowanych do przeznaczenia na pomoc de minimis w danym naborze albo do zakończenia oceny wszystkich złożonych wniosków.

Po dokonaniu wyboru, o którym mowa w § 16 ust. 1, pomoc de minimis jest udzielana przedsiębiorcy na podsta- wie umowy o udzielenie pomocy de minimis zawartej z CPPC.

Przedsiębiorca przed podpisaniem umowy o udzielenie pomocy de minimis przedstawia CPPC:         1) zaświadczenia albo oświadczenia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępo- waniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,         2) informacje o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwali- fikowalnych, na których pokrycie ma być przeznaczona pomoc de minimis – dotyczące okresu od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 14 ust. 1.

Przedsiębiorca, z którym zawarto umowę, o której mowa w § 18, sprawozdaje CPPC o stanie realizacji przedsię- wzięcia, z częstotliwością określoną w tej umowie.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Minister Cyfryzacji: K. Gawkowski