w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (DU/2024/1882)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa standardy opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3, które podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dzienny opiekun prowadzący działalność na własny rachunek:         1) są obowiązani uwzględnić, organizując opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 – zwane dalej „standardami niezbędnymi”, z podziałem na standardy, które:             a) są obowiązani spełnić przed uzyskaniem wpisu odpowiednio do rejestru żłobków i klubów dziecięcych albo do wykazu dziennych opiekunów, a następnie spełniać je, prowadząc instytucję opieki, przez którą rozumie się żłobek, klub dziecięcy lub dziennego opiekuna,             b) są obowiązani spełniać, prowadząc instytucję opieki;         2) fakultatywnie uwzględniają, organizując opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 – zwane dalej „standardami podnoszenia jakości”.

Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o personelu, należy przez to rozumieć osoby zatrudnione odpo- wiednio w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna.

    1. Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dzienny opiekun prowadzący działalność na własny rachunek, uwzględniając standardy niezbędne oraz standardy podnoszenia jakości, kierują się potrzebami wszystkich dzieci, a w szczególności biorą pod uwagę potrzeby dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci zagro- żonych wykluczeniem społecznym, pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych, dzieci z rodzin zróżnicowanych językowo i kulturowo, dzieci z rodzin migrantów, dzieci wymagających szczególnej opieki.     2. Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dzienny opiekun prowadzący działalność na własny rachunek, realizując standardy niezbędne oraz standardy podnoszenia jakości, uwzględ- niają działania, jakie będą podejmowane wobec dziecka w zakresie:         1) wypełniania przez instytucje opieki wobec dziecka funkcji opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, z uwzględ- nieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych, potencjału i zainteresowań dziecka;         2) zapewnienia przez personel bezpiecznej emocjonalnie i fizycznie atmosfery podczas pobytu dziecka odpowiednio w instytucji opieki, w szczególności przez towarzyszenie społeczne i towarzyszenie dziecku w rozwoju charakteryzujące się podmiotowym traktowaniem dziecka, okazywaniem szacunku, podejmowaniem niedyrektywnych działań, nawią- zywaniem pozytywnych relacji i budowaniem poczucia autonomii;         1) Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – rodzina, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozpo- rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).         3) zapewnienia przez personel warunków sprzyjających zintegrowanemu rozwojowi dzieci, ze szczególnym uwzględnie- niem zabaw i interakcji rozwijających:             a) kompetencje komunikacyjne dzieci (werbalne i niewerbalne) niezbędne do nawiązywania relacji społecznych,             b) sprawność fizyczną z uwzględnieniem małej i dużej motoryki oraz percepcji zmysłowej dzieci,             c) kreatywność oraz ciekawość świata.

Standardy niezbędne oraz standardy podnoszenia jakości dotyczą:         1) pracy z dziećmi;         2) organizacji pracy personelu;         3) współpracy personelu z rodzicami;         4) monitorowania wdrażania standardów w zakresach, o których mowa w pkt 1–3.

Standardy niezbędne, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, w zakresie:         1) pracy z dziećmi – obejmują stworzenie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego z uwzględnieniem praw za- wartych w Konwencji o prawach dziecka;         2) organizacji pracy personelu – obejmują określenie zasad, procedur i programów dotyczących organizacji tej pracy;         3) współpracy personelu z rodzicami – obejmują określenie zasad i procedur służących zapewnieniu efektywnej komuni- kacji z rodzicami, mającej na celu współdziałanie w zakresie najlepszego interesu dziecka.

Standardy niezbędne, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, i standardy podnoszenia jakości w zakresie:         1) pracy z dziećmi obejmują:             a) respektowanie praw dzieci w codziennej pracy instytucji opieki,             b) budowanie przez personel bezpiecznych, opartych na szacunku relacji z dziećmi,             c) wspieranie u dzieci poczucia przynależności i uważności na inne osoby,             d) zapewnienie dzieciom warunków do poznawania i doświadczania otaczającego świata,             e) tworzenie dzieciom środowiska sprzyjającego mówieniu, słuchaniu i porozumiewaniu się,             f) kształtowanie otoczenia umożliwiającego rozwój sprawności fizycznej dzieci oraz angażowanie zmysłów,             g) zapewnienie dzieciom warunków do twórczej ekspresji i kontaktu z różnymi wytworami kultury i sztuki;         2) organizacji pracy personelu obejmują:             a) organizację pracy personelu umożliwiającą podnoszenie kwalifikacji opartą na współpracy, obserwacji i refleksji nad codzienną praktyką,             b) dbałość personelu o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci,             c) aranżowanie przestrzeni w sposób estetyczny i spójny z planem opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnym,             d) adaptację dzieci odbywającą się w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb;         3) współpracy personelu z rodzicami obejmują:             a) współpracę personelu i rodziców opartą na wzajemnym szacunku i otwartości w celu kształtowania spójnego środowiska rozwoju dzieci,             b) tworzenie warunków umożliwiających rodzicom włączanie się w życie instytucji opieki,             c) tworzenie warunków umożliwiających rodzicom podnoszenie kompetencji rodzicielskich.

Standardy niezbędne, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, w zakresie pracy z dziećmi obejmują poza standardami określonymi w § 6 pkt 1 również pracę na podstawie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego.

Monitorowanie wdrażania standardów, o których mowa w § 4 pkt 1–3, polega na systematycznym weryfikowaniu zakresu realizacji standardów, o których mowa w § 4 pkt 1–3, przez podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, pod- miot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek.

    1. Szczegółowy zakres standardów niezbędnych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.     2. Szczegółowy zakres standardów podnoszenia jakości określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.2) Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: A. Dziemianowicz-Bąk         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. poz. 2121), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 86 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” (Dz. U. poz. 858). Załączniki do rozporządzenia MinistrZaa łRącozndikzi idno yro,z pPorrzaądczyen iia PMoinlisittrya Rkoid Szinpyo, Płreaccyz in Peolji tyki Społecznej z dnia 13 grudnia 2024 r. (Dz. U. poz. 1882) z dnia 13 grudnia 2024 r. (Dz. U. poz. …) Załącznik n r 1 Załącznik nr 1 SZCZEGÓŁOWY ZAKRES STANDARDÓW NIEZBĘDNYCH SZCZEGÓŁOWY ZAKRES STANDARDÓW NIEZBĘDNYCH Tabela 1 Standardy niezbędne, które podmiot zamierzający prowadzić żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zamierzający zatrudnić dziennego opiekuna oraz osoba zamierzająca pełnić funkcję dziennego opiekuna w ramach działalności prowadzonej na własny rachunek są obowiązani spełnić przed uzyskaniem wpisu odpowiednio do rejestru żłobków i klubów dziecięcych albo do wykazu dziennych opiekunów oraz spełniać je, prowadząc instytucję opieki Standardy niezbędne w zakresie pracy z dziećmi Nazwa standardu Szczegółowy zakres Monitorowanie standardu wdrażania standardu Stworzenie planu opiekuńczo- Plan opiekuńczo- -wychowawczo-edukacyjnego -wychowawczo-edukacyjny z uwzględnieniem praw obejmuje zagadnienia zawartych w Konwencji metodyczne, w szczególności o prawach dziecka dotyczące:         1) celów opiekuńczo- -wychowawczo- -edukacyjnych;         2) metod pracy z dziećmi;         3) harmonogramu obejmującego stałe i zmienne elementy dnia;         4) planowanych aktywności Plan opiekuńczo- -wychowawczo-edukacyjny:         1) uwzględnia specyfikę instytucji opieki dotyczącą dostępnej przestrzeni, lokalizacji i zasobów;         2) jest akceptowany przez podmiot prowadzący instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 lub podmiot zatrudniający dziennego opiekuna lub dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek Standardy niezbędne w zakresie organizacji pracy personelu Nazwa standardu Szczegółowy zakres Monitorowanie standardu wdrażania standardu Określenie zasad, procedur Określone są procedury i programów dotyczących przebywania osób dorosłych organizacji pracy personelu innych niż personel i rodzice na terenie instytucji opieki Określone są procedury przyjmowania i odbierania dzieci z instytucji opieki Określone są procedury postępowania w przypadku choroby dzieci Sporządzony jest ramowy program adaptacji dzieci uwzględniający aktywny udział rodziców Zapewnione są warunki do swobodnego poruszania się dzieci Zapewnione są warunki do odpoczynku dzieci Zapewnione są warunki do zachowania intymności podczas czynności higienicznych dzieci Zapewnione są warunki do rozwijania samodzielności dzieci w czasie posiłków Zapewnione są warunki do artystycznej ekspresji dzieci Zapewnione są warunki do kontaktu dzieci z naturą Zapewnione są warunki do aktywności edukacyjnych dzieci umożliwiających im poznawanie świata Standardy niezbędne w zakresie współpracy personelu z rodzicami Nazwa standardu Szczegółowy zakres Monitorowanie standardu wdrażania standardu Określenie zasad i procedur Stworzony jest dokument, służących zapewnieniu w którym określone są prawa efektywnej komunikacji i obowiązki rodziców oraz z rodzicami, mającej na celu instytucji opieki, które współdziałanie w zakresie zostaną zawarte we wzorze najlepszego interesu dziecka umowy z rodzicami dotyczącej pobytu dziecka w instytucji opieki lub w regulaminie organizacyjnym instytucji opieki Określony jest sposób zbierania przez personel informacji dotyczących istotnych potrzeb, preferencji, nawyków i umiejętności dzieci Określone są zasady bieżącej komunikacji z rodzicami Określony jest system zgłaszania i rozpatrywania uwag, wniosków i skarg rodziców Tabela 2 Standardy niezbędne, które podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dzienny opiekun prowadzący działalność na własny rachunek są obowiązani spełniać, prowadząc instytucję opieki Standardy niezbędne w zakresie pracy z dziećmi Nazwa standardu Szczegółowy zakres standardu Monitorowanie wdrażania standardu Respektowanie praw dzieci Instytucja opieki stwarza dzieciom w codziennej pracy warunki do odpoczynku instytucji opieki w pomieszczeniu w dwóch różnych formach (w szczególności: odpoczynek na leżaczkach, cicha aktywność na dywanie) Instytucja opieki ma spisaną listę działań personelu wspierających autonomię dziecka podczas czynności higienicznych (mycie rąk, toaleta, zmiana pieluchy i inne) Minimum raz w roku personel dokonuje samooceny działań wspierających autonomię dziecka podczas czynności higienicznych w sposób ustalony przez instytucję opieki, a wnioski z przeprowadzonej samooceny są dokumentowane Instytucja opieki ma spisaną listę działań personelu wspierających samodzielność dziecka podczas posiłków Personel dokonuje, minimum raz w roku, samooceny działań wspierających autonomię dziecka podczas posiłków, a wnioski z przeprowadzonej samooceny są dokumentowane Budowanie przez personel W instytucji opieki określone są bezpiecznych, opartych na wspólne dla całego personelu szacunku relacji z dziećmi sposoby:         1) nawiązywania relacji z dziećmi dające im poczucie bezpieczeństwa;         2) reagowania werbalnie i niewerbalnie na zachowania dzieci;         3) komunikowania dzieciom aktywności w ciągu dnia i zmian z tym związanych Minimum raz w roku personel dokonuje samooceny zadań dotyczących interakcji z dziećmi w sposób ustalony przez instytucję opieki, a wnioski z przeprowadzonej samooceny są dokumentowane Wspieranie u dzieci W planie opiekuńczo- poczucia przynależności -wychowawczo-edukacyjnym i uważności na inne osoby instytucji opieki są spisane wskazówki metodyczne dla personelu, sprzyjające rozwojowi u dzieci poczucia przynależności do grupy oraz zainteresowania innymi, przez organizowanie otoczenia tak, aby dzieci miały możliwość nawiązywania kontaktów z innymi osobami W planie opiekuńczo- -wychowawczo-edukacyjnym instytucji opieki są zawarte aktywności wspierające rozwój autonomii dzieci przez:         1) umożliwienie dzieciom podejmowania decyzji w sprawach ich dotyczących;         2) zwiększanie samodzielności dzieci W planie opiekuńczo- -wychowawczo-edukacyjnym instytucji opieki są opisane zadania personelu wspierające współpracę i komunikację dzieci w grupie Plan opiekuńczo-wychowawczo- -edukacyjny przyjęty przez instytucję opieki przewiduje celebrowanie świąt i innych ważnych wydarzeń Zapewnienie dzieciom W planie opiekuńczo- warunków do poznawania -wychowawczo-edukacyjnym i doświadczania instytucji opieki są spisane otaczającego świata wskazówki metodyczne dla personelu sprzyjające poznawaniu i doświadczaniu otaczającego świata przez dzieci W planie opiekuńczo- -wychowawczo-edukacyjnym instytucji opieki zostały zawarte aktywności:         1) myślenie przyczynowo- -skutkowe;         2) umiejętność obserwacji i doświadczanie otaczającego świata;         3) używanie określeń dla cech przedmiotów;         4) używanie określeń przestrzennych Tworzenie dzieciom W planie opiekuńczo-wychowawczo- środowiska sprzyjającego edukacyjnym instytucji opieki mówieniu, słuchaniu są spisane wskazówki metodyczne i porozumiewaniu się dla personelu, wspierające u dzieci rozwój gotowości i umiejętności porozumiewania się, z uwzględnieniem:         1) mówienia do dzieci;         2) aktywnego słuchania dzieci;         3) wzbogacania słownictwa dzieci W planie opiekuńczo- -wychowawczo-edukacyjnym instytucji opieki zostały zawarte aktywności obejmujące:         1) rozmowy z dziećmi;         2) komunikowanie się dzieci ze sobą oraz personelem;         3) aktywny udział dzieci we wspólnym czytaniu, słuchaniu tekstów, utworów, książek Kształtowanie otoczenia W planie opiekuńczo- umożliwiającego rozwój -wychowawczo-edukacyjnym sprawności fizycznej dzieci instytucji opieki są spisane oraz angażowanie zmysłów wskazówki metodyczne dla personelu, które wspierają rozwój fizyczny dzieci, uwzględniające:         1) rozwój sprawności dzieci w zakresie małej motoryki;         2) rozwój percepcji zmysłowej dzieci;         3) rozwój sprawności dzieci w zakresie dużej motoryki W planie opiekuńczo- -wychowawczo-edukacyjnym instytucji opieki zostały zawarte aktywności wspierające rozwój sprawności fizycznej dzieci i angażowanie zmysłów, w tym:         1) zabawy angażujące zmysły: wzroku, słuchu, węchu, dotyku, smaku;         2) zabawy wspierające rozwój motoryki małej;         3) ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i równowagi;         4) zabawy wspierające czucie głębokie oraz kształtujące schemat własnego ciała;         5) aktywności w zakresie dużej motoryki ze szczególnym uwzględnieniem zabaw na powietrzu Zapewnienie dzieciom W planie opiekuńczo- warunków do twórczej -wychowawczo-edukacyjnym ekspresji i kontaktu instytucji opieki są spisane z różnymi wytworami wskazówki metodyczne dla kultury i sztuki personelu oraz niezbędne warunki umożliwiające dzieciom:         1) działania twórcze;         2) dostęp do wytworów kultury W planie opiekuńczo- -wychowawczo-edukacyjnym instytucji opieki zostały zawarte działania personelu zachęcające dzieci do:         1) wyrażania twórczej ekspresji w różnych formach;         2) wyrażania twórczej ekspresji przez umożliwienie dzieciom wykorzystywania różnorodnych materiałów;         3) poznawania różnych wytworów kultury Praca na podstawie planu Personel pracuje z dziećmi, opiekuńczo-wychowawczo- realizując plan opiekuńczo- -edukacyjnego -wychowawczo-edukacyjny Plan opiekuńczo-wychowawczo- -edukacyjny jest rokrocznie analizowany i dostosowywany do możliwości instytucji opieki oraz potrzeb dzieci, które do niej aktualnie uczęszczają Standardy niezbędne w zakresie organizacji pracy personelu Nazwa standardu Szczegółowy zakres standardu Monitorowanie wdrażania standardu Organizacja pracy personelu W instytucji opieki są spisane umożliwiająca podnoszenie zasady organizacji pracy, kwalifikacji oparta na umożliwiające personelowi poza współpracy, obserwacji bezpośrednią pracą z dziećmi i refleksji nad codzienną wykonywanie w ramach czasu praktyką pracy takich czynności, jak:         1) udział w wewnętrznych spotkaniach;         2) udział w szkoleniach wewnętrznych lub zewnętrznych;         3) przeprowadzanie samooceny swojej pracy;         4) omawianie i planowanie pracy w ramach planu opiekuńczo- -wychowawczo-edukacyjnego;         5) komunikowanie się z rodzicami;         6) monitorowanie rozwoju dziecka zgodnie z ustalonym w instytucji opieki systemem W instytucji opieki jest spisana procedura wdrażania nowych pracowników W instytucji opieki jest opisany sposób nadzoru realizacji planu opiekuńczo-wychowawczo- -edukacyjnego, uwzględniający:         1) obserwacje zajęć z dziećmi;         2) przekazywanie personelowi informacji zwrotnej na temat pracy z dziećmi;         3) samoocenę pracy personelu z wykorzystaniem przygotowanych arkuszy lub kwestionariuszy W instytucji opieki jest opracowany system organizacji i realizacji szkoleń wewnętrznych lub zewnętrznych realizowany w wymiarze min. 10 godzin zegarowych rocznie, obejmujący:         1) zasady doboru tematyki szkoleniowej;         2) zasady uczestnictwa personelu w szkoleniach W instytucji opieki jest opracowany system wewnętrznej komunikacji zawierający:         1) zasady etyczne w relacjach personel – personel;         2) ustaloną drogę rozwiązywania konfliktów między personelem;         3) sposoby wzajemnej wymiany informacji na temat pracy Dbałość personelu Personel podpisał zobowiązanie do o bezpieczeństwo i zdrowie respektowania kodeksu etycznego dzieci Personel jest zapoznany z:         1) procedurami przyjmowania i wydawania dzieci oraz zasadami obecności osób trzecich na terenie instytucji opieki;         2) procedurami ochrony danych osobowych i wizerunku dzieci;         3) procedurami zapobiegania wypadkom i postępowania w sytuacji wypadku;         4) zasadami postępowania w przypadku choroby dziecka W instytucji opieki są powszechnie dostępne informacje o sposobach zgłaszania przemocy i innych zachowań niepożądanych W instytucji opieki tworzony jest i konsultowany z rodzicami indywidualny program pobytu dzieci o specjalnych potrzebach uwzględniający ich możliwości W planie dnia jest codzienne wychodzenie z dziećmi na zewnątrz. W wyjątkowych sytuacjach związanych z wysokim poziomem smogu lub niedogodnymi warunkami atmosferycznymi dzieciom proponuje się inne aktywności Aranżowanie przestrzeni Przestrzeń w instytucji opieki jest w sposób estetyczny zorganizowana w sposób i spójny z planem umożliwiający wydzielenie opiekuńczo-wychowawczo- co najmniej trzech spośród -edukacyjnym poniższych stref zainteresowań dla dzieci:         1) strefa wspólnego czytania;         2) strefa zabaw konstrukcyjnych;         3) strefa zabaw ruchowych;         4) strefa zabaw plastycznych;         5) strefa zabaw z wodą i piaskiem;         6) strefa zabaw tematycznych;         7) strefa zabaw muzycznych W instytucji opieki przestrzeń zorganizowana jest w sposób wpierający autonomię dziecka, w szczególności:         1) pojemniki z materiałami i zabawkami są oznakowane w sposób zrozumiały dla dzieci;         2) materiały i zabawki są usytuowane na wysokości dostępnej dla dzieci;         3) każde dziecko ma miejsce do przechowywania swoich rzeczy oznaczone w sposób widoczny i zrozumiały dla dziecka W pomieszczeniach, w których przebywają dzieci, zawsze dostępna jest dla nich woda do picia w każdym momencie w ciągu dnia W pomieszczeniach dla dzieci nie używa się muzyki lub radia jako stałego tła akustycznego Wśród materiałów dostępnych dla dzieci w pomieszczeniach i na zewnątrz znajdują się naturalne materiały i przedmioty codziennego użytku Adaptacja dzieci Wśród personelu są wyznaczone odbywająca się w sposób osoby odpowiedzialne za dostosowany do ich realizację etapów procesu indywidualnych potrzeb adaptacji:         1) zapoznanie rodziców z zasadami i procedurami, zanim dziecko zacznie uczęszczać do instytucji opieki, w tym o konieczności towarzyszenia dziecku przez bliską osobę dorosłą w czasie adaptacji;         2) poinformowanie rodziców, w jaki sposób mogą przygotować dziecko do uczęszczania do instytucji opieki;         3) zebranie informacji na temat przyzwyczajeń i potrzeb dziecka, towarzyszących codziennym czynnościom Standardy niezbędne w zakresie współpracy personelu z rodzicami Nazwa standardu Szczegółowy zakres standardu Monitorowanie wdrażania standardu Współpraca personelu Instytucja opieki ma określony i rodziców oparta na system informowania rodziców wzajemnym szacunku o realizacji planu opiekuńczo- i otwartości w celu -wychowawczo-edukacyjnego kształtowania spójnego za pomocą przynajmniej jednego środowiska rozwoju dzieci kanału informacji Personel organizuje spotkania grupowe z rodzicami minimum raz do roku Rodzice są informowani o planowanych spotkaniach (indywidualnych i grupowych) z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem Określony jest sposób umożliwiający rodzicom składanie wniosków, uwag lub skarg Co najmniej raz w roku jest dokonywane badanie satysfakcji rodziców dotyczące panującej atmosfery i relacji rodziców z personelem instytucji opieki Wyniki badania satysfakcji rodziców są uwzględniane w modyfikacji pracy instytucji opieki Plan opiekuńczo-wychowawczo- -edukacyjny podlega konsultacjom z rodzicami dzieci, a w przypadku gdy w żłobku lub klubie dziecięcym została utworzona rada rodziców – z tą radą Tworzenie warunków W instytucji opieki jest spisana umożliwiających rodzicom lista spraw, w których decyzje są włączanie się w życie konsultowane z rodzicami lub radą instytucji opieki rodziców, oraz spraw, w których decyzje są podejmowane wspólnie z rodzicami Są określone co najmniej trzy formy uczestnictwa rodziców w życiu instytucji opieki Rodzice mają miejsce, w którym mogą zostawiać informacje dla innych rodziców Są określone zasady przebywania rodziców na terenie instytucji opieki, obejmujące zasady poruszania się rodziców w pomieszczeniach i na zewnątrz Tworzenie warunków Instytucja opieki udostępnia umożliwiających rodzicom rodzicom materiały edukacyjne podnoszenie kompetencji w zakresie wychowania dzieci bez rodzicielskich przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem Instytucja opieki udostępnia rodzicom materiały informacyjne dotyczące standardów ochrony małoletnich Instytucja opieki wspiera rodziców w nawiązaniu kontaktów ze specjalistami spoza placówki Instytucja opieki udostępnia rodzicom inne niż wskazane powyżej materiały dotyczące różnych aspektów rozwoju dzieci Załącznik nr 2 Załącznik nr 2 SZCZEGÓŁOWY ZAKRES STANDARDÓW PODNOSZENIA JAKOŚCI SZCZEGÓŁOWY ZAKRES STANDARDÓW PODNOSZENIA JAKOŚCI Standardy podnoszenia jakości w zakresie pracy z dziećmi Nazwa standardu Szczegółowy zakres standardu Monitorowanie wdrażania standardu Respektowanie praw dzieci Instytucja opieki stwarza w codziennej pracy dzieciom warunki do instytucji opieki odpoczynku w pomieszczeniu w więcej niż dwóch różnych formach Instytucja opieki stwarza dzieciom warunki do odpoczynku poza budynkiem Dzieci w miarę swoich możliwości rozwojowych są włączane w organizację posiłków między innymi przez nakrywanie do stołu, odstawianie naczyń, nalewanie napoju z dzbanka do kubka Instytucja opieki podejmuje dodatkowe*) działania na rzecz respektowania praw dzieci w codziennej pracy instytucji opieki Budowanie przez personel Instytucja opieki podejmuje bezpiecznych, opartych na dodatkowe*) działania szacunku relacji z dziećmi na rzecz budowania przez personel bezpiecznych, opartych na szacunku relacji z dziećmi Wspieranie u dzieci Instytucja opieki podejmuje poczucia przynależności dodatkowe*), wspierające i uważności na inne osoby rozwój poczucia przynależności i uważności na inne osoby, działania, które przyczyniają się do budowania zintegrowanej i empatycznej społeczności dzieci Zapewnienie dzieciom Instytucja opieki podejmuje warunków do poznawania dodatkowe*), wspierające i doświadczania poznawanie i doświadczanie otaczającego świata, otaczającego świata działania, które przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dzieci Tworzenie dzieciom W instytucji opieki środowiska sprzyjającego zapewnione są aktywności mówieniu, słuchaniu umożliwiające kontakt dzieci i porozumiewaniu się z językiem obcym W odpowiedzi na aktualne zainteresowania i potrzeby dziecka instytucja opieki podejmuje dodatkowe*), wspierające rozwój jego umiejętności komunikacyjnych, działania, które przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju językowego, społecznego i emocjonalnego Kształtowanie otoczenia, W odpowiedzi na aktualne umożliwiającego rozwój zainteresowania i potrzeby sprawności fizycznej dzieci dziecka instytucja opieki oraz angażowanie zmysłów podejmuje dodatkowe*), wspierające rozwój fizyczny i sensoryczny dziecka, działania, które przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju fizycznego, motorycznego i zmysłowego dziecka Zapewnienie dzieciom W odpowiedzi na aktualne warunków do twórczej zainteresowania i potrzeby ekspresji i kontaktu dziecka instytucja opieki z różnymi wytworami podejmuje dodatkowe*), kultury i sztuki wspierające twórczą ekspresję dziecka oraz jego kontakt z różnorodnymi wytworami kultury i sztuki, działania, które przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju artystycznego, kulturalnego i emocjonalnego dziecka Standardy podnoszenia jakości w zakresie organizacji pracy personelu Nazwa standardu Szczegółowy zakres standardu Monitorowanie wdrażania standardu Organizacja pracy personelu W instytucji opieki umożliwiająca podnoszenie realizowany jest system kwalifikacji oparta na superwizyjnej pracy współpracy, obserwacji z personelem i refleksji nad codzienną Instytucja opieki podejmuje praktyką dodatkowe*), wspierające podnoszenie kwalifikacji personelu oraz rozwój jego umiejętności zawodowych, działania, które przyczyniają się do wzrostu jakości opieki i edukacji dzieci Dbałość personelu Dzieci mają zapasowe ubrania o bezpieczeństwo i zdrowie dostarczone przez rodziców dzieci umożliwiające im wychodzenie na zewnątrz niezależnie od pogody Instytucja opieki podejmuje dodatkowe*), wspierające bezpieczeństwo i zdrowie dzieci, działania, które przyczyniają się do zapewnienia wszechstronnej opieki zdrowotnej, profilaktyki i bezpieczeństwa dzieci Aranżowanie przestrzeni W instytucji opieki przestrzeń w sposób estetyczny jest podzielona na więcej niż i spójny z planem 3 spośród poniższych stref opiekuńczo-wychowawczo- zainteresowań dla dzieci: -edukacyjnym 1) strefa wspólnego czytania;         2) strefa zabaw konstrukcyjnych;         3) strefa zabaw ruchowych;         4) strefa zabaw plastycznych;         5) strefa zabaw z wodą i piaskiem;         6) strefa zabaw tematycznych;         7) strefa zabaw muzycznych Przestrzeń na zewnątrz instytucji jest podzielona(cid:3) w sposób umożliwiający wydzielenie co najmniej trzech spośród poniższych stref zainteresowań dla dzieci:         1) strefa wspólnego czytania;         2) strefa zabaw konstrukcyjnych;         3) strefa zabaw ruchowych;         4) strefa zabaw plastycznych;         5) strefa zabaw z wodą i piaskiem;         6) strefa zabaw tematycznych;         7) strefa zabaw muzycznych W instytucji opieki jest możliwość przekształcania przestrzeni w odpowiedzi na aktualne zainteresowania dzieci Przestrzeń na zewnątrz jest zorganizowana w sposób umożliwiający jej przekształcanie w odpowiedzi na aktualne zainteresowania dzieci W instytucji opieki znajdują się elementy ograniczające akustyczność pomieszczenia (poduchy, zasłony, elementy perforowane itp.) W instytucji opieki jest miejsce, gdzie dorośli mogą porozmawiać bez obecności dzieci Dzieci mają specjalne ubrania do tzw. brudnych zabaw przyniesione przez rodziców W instytucji opieki jest miejsce na różne nieużywane aktualnie materiały plastyczne, edukacyjne i zabawki W pomieszczeniach dla dzieci jest możliwa regulacja natężenia światła w zależności od aktualnych potrzeb dzieci W pomieszczeniach dla dzieci jest możliwa regulacja temperatury w zależności od aktualnych potrzeb dzieci W pomieszczeniach dla dzieci dominują kolory pastelowe, unika się różnorodności w doborze kolorów i wzorów na ścianie i podłogach Instytucja opieki podejmuje dodatkowe*), wspierające estetyczne i funkcjonalne aranżowanie przestrzeni, działania, które przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dzieci Adaptacja dzieci Adaptacja nie odbywa się odbywająca się w sposób w tym samym czasie dla dostosowany do ich wszystkich nowo przybyłych indywidualnych potrzeb dzieci Organizowane są adaptacyjne warsztaty dla rodziców Instytucja opieki podejmuje dodatkowe*), wspierające proces adaptacji dzieci, działania, które uwzględniają ich indywidualne potrzeby i preferencje, zapewniając komfort i poczucie bezpieczeństwa zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom Standardy podnoszenia jakości w zakresie współpracy personelu z rodzicami Nazwa standardu Szczegółowy zakres standardu Monitorowanie wdrażania standardu Współpraca personelu W instytucji opieki i rodziców oparta na funkcjonuje więcej niż jeden wzajemnym szacunku kanał informowania rodziców i otwartości w celu o realizacji planu opiekuńczo- kształtowania spójnego -wychowawczo-edukacyjnego środowiska rozwoju dzieci Przynajmniej raz w roku odbywają się zaplanowane indywidualne rozmowy z rodzicami o rozwoju ich dziecka Personel organizuje spotkania grupowe z rodzicami częściej niż raz do roku Instytucja opieki podejmuje dodatkowe*), wspierające współpracę personelu i rodziców, działania, które przyczyniają się do kształtowania spójnego środowiska rozwoju dzieci Tworzenie warunków W zasadach współpracy umożliwiających rodzicom z rodzicami są zapisy włączanie się w życie umożliwiające rodzicom instytucji opieki włączanie się w codzienne zajęcia z dziećmi Instytucja opieki ma regulacje określające warunki dotyczące wolontariatu rodziców Instytucja opieki tworzy warunki umożliwiające rodzicom wspólne spotkania w swoim gronie Instytucja opieki podejmuje dodatkowe*), wspierające aktywne zaangażowanie rodziców w życie instytucji opieki, działania, które przyczyniają się do budowania silnej społeczności i wspierają rozwój dzieci Tworzenie warunków Instytucja opieki organizuje umożliwiających rodzicom warsztaty dla rodziców, podnoszenie kompetencji podczas których mają rodzicielskich możliwość doskonalenia kompetencji rodzicielskich Instytucja opieki proponuje rodzicom aktywności, które mogą wykonać wspólnie z dzieckiem poza instytucją opieki Instytucja opieki informuje rodziców o warsztatach i spotkaniach dotyczących rozwoju i wychowania dzieci organizowanych poza instytucją opieki Instytucja opieki podejmuje dodatkowe działania wspierające rodziców w rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych i wzmocnieniu relacji z dziećmi –––––––––––––––––––––– (cid:910)(cid:895)(cid:3)W porównaniu do określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.