w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (DU/2024/1857)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) szczegółowe warunki i tryb przyznawania, odmowy przyznania oraz cofania akredytacji na kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych podmiotom, o których mowa w art. 118 ust. 1, 1a, 8 i 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”;         2) skład i sposób działania zespołu, o którym mowa w art. 118 ust. 4a ustawy, oraz zadania przewodniczącego tego zespołu;         3) wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu o uzyskanie akredytacji.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:         1) placówce – należy przez to rozumieć publiczną i niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, publiczne i niepub- liczne centrum kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne branżowe centrum umiejętności, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy;         2) innym podmiocie prowadzącym kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej – należy przez to rozumieć:             a) podmiot prowadzący działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2 ustawy,             b) instytucję rynku pracy, o której mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i insty- tucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475, 742, 858, 863, 1089 i 1572), prowadzącą działalność edukacyjno- -szkoleniową;         3) zespole akredytacyjnym – należy przez to rozumieć zespół, o którym mowa w art. 118 ust. 4a ustawy.

Akredytację na kształcenie ustawiczne prowadzone w danej formie pozaszkolnej może uzyskać placówka lub inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej, które:         1) w zakresie dotyczącym prowadzenia kształcenia w formie lub formach pozaszkolnych przez okres co najmniej 3 lat – prowadziły w sposób nieprzerwany kształcenie w formie lub formach pozaszkolnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres co najmniej ostatnich 3 lat bezpośrednio przed dniem złożenia wniosku o przyznanie akredytacji na kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej, zwanego dalej „wnioskiem o przyznanie akredytacji”;         2) w zakresie dotyczącym opracowania i stosowania systemu zapewniania jakości kształcenia oraz systematycznego jego doskonalenia:             a) posiadają i systematycznie modyfikują narzędzia monitorowania jakości kształcenia ustawicznego prowadzone- go w formach pozaszkolnych,         1) Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).             b) stosują i upowszechniają nowatorskie rozwiązania programowo-metodyczne i organizacyjne dotyczące kształce- nia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych,             c) opracowują i wdrażają rozwiązania służące podnoszeniu jakości kształcenia ustawicznego prowadzonego w for- mach pozaszkolnych,             d) posiadają, wykorzystują i systematycznie modyfikują narzędzia do ewaluacji kształcenia ustawicznego prowa- dzonego w formach pozaszkolnych,             e) systematycznie analizują wyniki ewaluacji i wykorzystują je do modyfikowania programów nauczania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy, zwanych dalej „programami nauczania”, i or- ganizacji kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych;         3) w zakresie dotyczącym zapewnienia bazy wyposażonej w środki dydaktyczne – w zakresie danej formy pozaszkolnej:             a) zapewniają własne pomieszczenia dydaktyczne, które są wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz umożli- wiają prawidłową realizację programu nauczania lub korzystają z innych niż własne pomieszczeń dydaktycznych, które są wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz umożliwiają prawidłową realizację programu nauczania,             b) zapewniają liczbę pomieszczeń dydaktycznych odpowiednią do liczby uczestników kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej,             c) zapewniają wyposażenie niezbędne do realizacji kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, które: – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodo- wego, kursu umiejętności zawodowych i turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników – jest zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kursu kompetencji ogólnych – jest zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b–h ustawy,             d) zapewniają nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej,             e) wykorzystują w prowadzeniu kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, odpowiednio do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej: – środki dydaktyczne, takie jak: tablica do pisania, rzutnik multimedialny, tablica interaktywna, kamera wideo, kamera internetowa, urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku, oraz – pomoce dydaktyczne, takie jak: rysunki, fotografie, mapy, nagrania, schematy,             f) zapewniają uczestnikom kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej sprzęt komputerowy, ksero- kopiarkę, skaner, drukarkę i dostęp do Internetu, odpowiednio do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej,             g) zapewniają uczestnikom kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej dostęp do literatury, materiałów dydaktycznych, w tym multimedialnych, czasopism oraz innych wydawnictw niezbędnych do prowadzenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, w szczególności do literatury oraz środków i materiałów dydaktycznych określonych w programie nauczania,             h) systematycznie unowocześniają bazę dydaktyczną zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym, w tym dokonują systematycznego przeglądu wyposażenia dydaktycznego oraz dostosowują to wyposażenie do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej;         4) w zakresie dotyczącym zapewniania wykwalifikowanej kadry – w zakresie danej formy pozaszkolnej:             a) zapewniają kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje określone odpowiednio w przepisach wydanych na pod- stawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986) lub na pod- stawie art. 120 ust. 4 ustawy – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwa- lifikacyjnego kursu zawodowego, kursu umiejętności zawodowych, kursu kompetencji ogólnych i turnusu do- kształcania teoretycznego młodocianych pracowników,             b) zapewniają kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie branżowego szkolenia zawodowego i kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy,             c) posiadają narzędzia do oceny pracy zatrudnionej kadry dydaktycznej,             d) systematycznie oceniają pracę zatrudnionej kadry dydaktycznej,             e) rozpoznają potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego zatrudnionej kadry dydaktycznej i tworzą warunki do prowadzenia tego doskonalenia;         5) w zakresie dotyczącym zapewniania programu nauczania – w zakresie danej formy pozaszkolnej:             a) korzystają z własnego programu nauczania lub             b) korzystają z innego niż własny programu nauczania,             c) zapewniają, że programy nauczania, o których mowa w lit. a i b, zawierają: – nazwę formy kształcenia, – czas trwania kształcenia, – liczbę godzin kształcenia, z tym że: – – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu za- wodowego – uwzględniają minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego określoną w przepisach wy- danych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, z tym że w przypadku kwalifikacyjnego kursu zawo- dowego prowadzonego w formie zaocznej minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego nie jest mniejsza niż 65 % minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego określonej dla danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, – – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kursu umiejętności zawodo- wych – uwzględniają minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego określoną w przepisach wyda- nych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, z tym że w przypadku kursu umiejętności zawodowych w zakresie efektów kształcenia właściwych dla dodatkowych umiejętności zawodowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego nie jest mniejsza niż 50, – sposób organizacji kształcenia, – wymagania wstępne dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych i uczestników kształcenia ustawicz- nego w innych formach pozaszkolnych, które w przypadku słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego i uczestników kursu umiejętności zawodowych uwzględniają także szczególne uwarunkowania związane z kształceniem w zawodzie lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, – ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, – cele kształcenia i sposoby ich osiągania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy słuchaczy kwa- lifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych, kursu kompetencji ogól- nych, turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, branżowego szkolenia zawodowego i kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy, w zależności od ich potrzeb i możliwości, – cele kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego, – plan nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar, – treści nauczania w zakresie poszczególnych zajęć, z tym że w przypadku ubiegania się o akredytację na kształ- cenie ustawiczne w formie branżowego szkolenia zawodowego treści nauczania są opisane w formie oczeki- wanych efektów kształcenia: wiedzy lub umiejętności zawodowych w zakresie jednej z dziedzin zawodowych, przydatnych do wykonywania zawodu, w tym kształtujących umiejętności cyfrowe i umiejętności związane z transformacją ekologiczną, – opis efektów kształcenia, a w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwa- lifikacyjnego kursu zawodowego lub kursu umiejętności zawodowych – uwzględniają również efekty kształ- cenia i kryteria weryfikacji tych efektów określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, – wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych, – sposób i formę przeprowadzenia zaliczenia albo egzaminu, którym kończy się kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej;         6) w zakresie dotyczącym zapewnienia warunków realizacji praktycznej nauki zawodu – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub kursu umiejętności zawo- dowych:             a) posiadają wyposażenie zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, zapewniające warunki realizacji praktycznej nauki zawodu,             b) w przypadku realizacji praktycznej nauki zawodu poza placówką albo innym podmiotem prowadzącym kształce- nie ustawiczne w formie pozaszkolnej: – zawierają umowę o praktyczną naukę zawodu z podmiotem przyjmującym słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu, – nadzorują realizację programu praktycznej nauki zawodu, – współpracują z podmiotem przyjmującym słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu, – zapewniają ubezpieczenie słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętno- ści zawodowych od następstw nieszczęśliwych wypadków, – akceptują instruktorów praktycznej nauki zawodu i opiekunów praktyk zawodowych wyznaczonych przez podmiot przyjmujący słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności za- wodowych na praktyczną naukę zawodu lub wyznaczają do prowadzenia praktycznej nauki zawodu nauczy- cieli praktycznej nauki zawodu, – zapewniają spełnianie przez podmiot przyjmujący słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczest- ników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy;         7) w zakresie dotyczącym zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków realizacji kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej – zapewniają bezpieczne i higieniczne warunki realizacji kształcenia ustawicznego w da- nej formie pozaszkolnej w miejscach, w których jest prowadzone to kształcenie;         8) w zakresie dotyczącym udostępniania uczestnikom danej formy pozaszkolnej materiałów dydaktycznych – udostęp- niają uczestnikom danej formy pozaszkolnej własne lub inne niż własne materiały dydaktyczne;         9) w zakresie dotyczącym prowadzenia dokumentacji kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy – prowadzą dokumentację kształcenia ustawicznego w da- nej formie pozaszkolnej, która obejmuje:             a) program nauczania,             b) dziennik zajęć,             c) ewidencje wydanych zaświadczeń o ukończeniu odpowiednio kwalifikacyjnego kursu zawodowego, kursu umie- jętności zawodowych, kursu kompetencji ogólnych, turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracow- ników i kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy, oraz branżowych certyfikatów umiejętności,             d) protokół przeprowadzonego zaliczenia albo egzaminu, którym kończy się kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej.

    1. Dyrektor placówki w uzgodnieniu z organem prowadzącym placówkę albo osoba reprezentująca inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej składają wniosek o przyznanie akredytacji do kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej przez placówkę albo ten podmiot.     2. Wniosek o przyznanie akredytacji składa się odrębnie w odniesieniu do każdej formy pozaszkolnej kształcenia usta- wicznego, na której prowadzenie ma być przyznana akredytacja.     3. Do wniosku o przyznanie akredytacji dołącza się:         1) kopię aktu założycielskiego placówki publicznej albo zaświadczenia o wpisie placówki niepublicznej do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego;         2) kopię statutu placówki albo innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej, a w przy- padku gdy podmiot ten nie posiada statutu – kopię innego dokumentu stanowiącego podstawę jego funkcjonowania wraz z informacją o organizacji i zakresie działalności prowadzonej przez ten podmiot;         3) własną ocenę kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej prowadzonego przez placówkę albo inny podmiot pro- wadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej, opracowaną przez dyrektora placówki albo osobę reprezentu- jącą inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej;         4) dowód wniesienia opłaty, o której mowa w art. 118 ust. 6 ustawy, albo oświadczenie o prowadzeniu przez placówkę albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej całości kształcenia nieodpłatnie.     4. Wzór wniosku o przyznanie akredytacji jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.     5. Wzór własnej oceny, o której mowa w ust. 3 pkt 3, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

    1. W skład zespołu akredytacyjnego wchodzą:         1) dwaj przedstawiciele kuratora oświaty wyznaczeni spośród pracowników kuratorium oświaty;         2) przedstawiciel wojewódzkiego urzędu pracy – w przypadku ubiegania się o przyznanie akredytacji przez placówkę publiczną prowadzoną przez powiat;         3) przedstawiciel powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej przez placówkę albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie poza- szkolnej – w przypadku ubiegania się o przyznanie akredytacji przez placówkę publiczną nieprowadzoną przez po- wiat, placówkę niepubliczną lub inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej;         4) przedstawiciel organizacji pracodawców wyłoniony przez kuratora oświaty spośród kandydatów zgłoszonych przez organizacje pracodawców.     2. Kurator oświaty wskazuje przewodniczącego zespołu akredytacyjnego spośród przedstawicieli, o których mowa w ust. 1 pkt 1.     3. Kurator oświaty, na wniosek przewodniczącego zespołu akredytacyjnego, może powołać w skład zespołu akredyta- cyjnego specjalistę w zakresie określonej dziedziny wiedzy.     4. Specjalista, o którym mowa w ust. 3, bierze udział w głosowaniu, o którym mowa w § 10 ust. 1.

Przewodniczący zespołu akredytacyjnego kieruje pracą zespołu akredytacyjnego, w szczególności:         1) zwołuje posiedzenia zespołu akredytacyjnego;         2) ustala program i termin wizyty akredytacyjnej, o której mowa w § 7 pkt 3, oraz powiadamia o jej programie i terminie:             a) członków zespołu akredytacyjnego,             b) dyrektora placówki i organ prowadzący placówkę, a w przypadku innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych – osobę reprezentującą ten podmiot;         3) wnioskuje do kuratora oświaty o powołanie specjalisty, o którym mowa w § 5 ust. 3;         4) przedstawia kuratorowi oświaty ocenę, o której mowa w § 7, ustaloną przez zespół akredytacyjny zgodnie z § 10 ust. 1.

Zespół akredytacyjny przeprowadza ocenę kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej, której dotyczy wnio- sek o przyznanie akredytacji, w zakresie spełnienia warunków wymaganych do uzyskania akredytacji na podstawie:         1) wniosku o przyznanie akredytacji;         2) dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1–3;         3) oceny stanu faktycznego dokonanej w trakcie wizyty akredytacyjnej w miejscu prowadzenia kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej, której dotyczy wniosek o przyznanie akredytacji.

Przewodniczący zespołu akredytacyjnego powiadamia na piśmie dyrektora placówki i organ prowadzący placówkę, a w przypadku innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej – osobę reprezentującą ten podmiot o programie i terminie wizyty akredytacyjnej, o której mowa w § 7 pkt 3, na co najmniej 7 dni przed terminem tej wizyty.

Zespół akredytacyjny może zwracać się do dyrektora placówki, a w przypadku innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej – do osoby reprezentującej ten podmiot o udzielenie dodatkowych informacji dotyczących kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej, której dotyczy wniosek o przyznanie akredytacji.

    1. Zespół akredytacyjny ustala ocenę, o której mowa w § 7, w drodze głosowania, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków tego zespołu.     2. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania, o którym mowa w ust. 1, rozstrzyga głos przewodniczące- go zespołu akredytacyjnego.     3. Z prac zespołu akredytacyjnego sporządza się protokół, który podpisują członkowie zespołu akredytacyjnego, biorą- cy udział w głosowaniu, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku powołania w skład tego zespołu specjalisty, o którym mowa w § 5 ust. 3 – również ten specjalista biorący udział w głosowaniu, o którym mowa w ust. 1.     4. Wzór protokołu prac zespołu akredytacyjnego, o którym mowa w ust. 3, jest określony w załączniku nr 3 do rozpo- rządzenia.

    1. Po zakończeniu prac zespołu akredytacyjnego, przewodniczący zespołu akredytacyjnego niezwłocznie przeka- zuje kuratorowi oświaty protokół prac zespołu akredytacyjnego, o którym mowa w § 10 ust. 3, oraz dokumenty, o których mowa w § 4.     2. Protokół prac zespołu akredytacyjnego, o którym mowa w § 10 ust. 3, oraz dokumenty, o których mowa w § 4, są przechowywane w kuratorium oświaty.

Obsługę administracyjną prac zespołu akredytacyjnego zapewnia kurator oświaty.

    1. Kurator oświaty wydaje decyzję o przyznaniu albo decyzję o odmowie przyznania placówce albo innemu pod- miotowi prowadzącemu kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej akredytacji na prowadzenie kształcenia ustawiczne- go w formie pozaszkolnej, której dotyczy wniosek o przyznanie akredytacji, uwzględniając ocenę, o której mowa w § 7, ustaloną przez zespół akredytacyjny zgodnie z § 10 ust. 1.     2. Decyzja o przyznaniu placówce albo innemu podmiotowi prowadzącemu kształcenie ustawiczne w formie pozaszkol- nej akredytacji na prowadzenie kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej, której dotyczy wniosek o przyznanie akre- dytacji, jest wydawana w przypadku, gdy placówka albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie poza- szkolnej spełnia wszystkie warunki wymagane do uzyskania akredytacji.     3. Decyzja o odmowie przyznania placówce albo innemu podmiotowi prowadzącemu kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej akredytacji na prowadzenie kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej, której dotyczy wniosek o przy- znanie akredytacji, jest wydawana w przypadku, gdy placówka albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej nie spełnia co najmniej jednego z warunków wymaganych do uzyskania akredytacji.

    1. Jeżeli kurator oświaty stwierdzi, że placówka albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej, którym przyznano akredytację na prowadzenie kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, nie spełniają co najmniej jednego z warunków wymaganych do uzyskania akredytacji, powiadamia o tym dyrektora placówki oraz organ prowadzący placówkę, a w przypadku innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie poza- szkolnej – osobę reprezentującą ten podmiot oraz wyznacza placówce albo temu podmiotowi termin do usunięcia uchybień w tym zakresie nie krótszy niż 14 dni. Kurator oświaty może również zobowiązać placówkę albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej do przedstawienia ponownie w tym terminie własnej oceny, o której mowa w § 4 ust. 3 pkt 3, opracowanej przez dyrektora placówki albo osobę reprezentującą ten podmiot, zgodnie z wzorem okreś- lonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.     2. Jeżeli placówka albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej nie usuną uchybień, o których mowa w ust. 1, w wyznaczonym terminie, kurator oświaty może wydać decyzję o cofnięciu akredytacji na prowa- dzenie kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej, której dotyczą te uchybienia.     3. Przed wydaniem decyzji o cofnięciu akredytacji, o której mowa w ust. 2, kurator oświaty może zasięgnąć opinii ze- społu akredytacyjnego.     4. O wydaniu decyzji o cofnięciu placówce akredytacji, o której mowa w ust. 2, kurator oświaty niezwłocznie powiada- mia organ prowadzący placówkę.

    1. Do postępowań w sprawie przyznania oraz cofania akredytacji na kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej wszczętych i niezakończonych przed dniem 28 września 2024 r. stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Na- rodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1692).     2. Wnioski o przyznanie akredytacji na kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej złożone od dnia 28 wrześ- nia 2024 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia rozpatruje się zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.     3. Kurator oświaty wzywa odpowiednio placówkę lub inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie poza- szkolnej, które złożyły wniosek, o którym mowa w ust. 2, do dostosowania tego wniosku do przepisów rozporządzenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.     4. W przypadku niedostosowania wniosku, o którym mowa w ust. 2, w terminie, o którym mowa w ust. 3, wniosek ten pozostawia się bez rozpatrzenia.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2) Minister Edukacji: B. Nowacka         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1692), które utraciło moc z dniem 28 września 2024 r. zgodnie z art. 37 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2005 oraz z 2024 r. poz. 1572). Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji z dnZaiałą c4zn igkri udod rnozipao r2zą0d2ze4ni ar M. inistra Edukacji z dnia 4 grudnia 2024 r. (Dz. U. poz. 1857) (Dz. U. poz. …) Załącznik nr 1 Załącznik nr 1 WWZZÓÓRR ………………………………………… (nazwa placówki1) albo innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej2)) ………………………… Kurator Oświaty …………………………………………… …………………………………………… (nazwa i adres) WNIOSEK O PRZYZNANIE AKREDYTACJI NA KSZTAŁCENIE USTAWICZNE W FORMIE POZASZKOLNEJ Wnoszę o przyznanie akredytacji na kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej: ………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………….. (nazwa formy pozaszkolnej, o której mowa w art. 117 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562 i 1635), a w przypadku kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 tej ustawy – również wskazanie przepisów dotyczących uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych, na podstawie których określono program nauczania realizowany w tej formie) prowadzone przez …………………………………………………………………………………………………... (nazwa placówki1) albo innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej2)) Adres: …………………………………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………………………………... Numer telefonu: ……………………………………………………………………………................................... Adres poczty elektronicznej: …………………………………………………………………………………………………... Numer w rejestrze lub ewidencji oraz nazwa rejestru lub ewidencji:3) …………………………………………………………………………………………………... 1 (cid:3) Dyrektor placówki kształcenia ustawicznego, dyrektor centrum kształcenia zawodowego, dyrektor branżowego centrum umiejętności albo osoba reprezentująca inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej: ………………………………………………………………………………………………….. (imię i nazwisko, a w przypadku osoby reprezentującej inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej – również stanowisko tej osoby) Czas trwania Miejsce prowadzenia Data rozpoczęcia Zakres kształcenia kształcenia kształcenia kształcenia ustawicznego ustawicznego ustawicznego ustawicznego w formie w formie w formie w formie pozaszkolnej, której pozaszkolnej, której pozaszkolnej, której pozaszkolnej,(cid:3)której dotyczy wniosek4) dotyczy wniosek, dotyczy wniosek dotyczy wniosek w godzinach Do wniosku dołącza się:5)         1) ……………………………………………….         2) ……………………………………………….         3) ……………………………………………….         4) ………………………………………………. ………………………………… ……………………………………………(cid:3) (miejscowość i data) (imię i nazwisko oraz podpis dyrektora placówki(cid:3) kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowego centrum umiejętności albo osoby reprezentującej inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej) 2 (cid:3) Potwierdzenie uzgodnienia wniosku z organem prowadzącym placówkę(cid:3) kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego albo branżowe centrum umiejętności Organ prowadzący placówkę(cid:3)kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego albo branżowe centrum umiejętności: Nazwa: ………………………………………………………………………………………................... Adres: …………………………………………………………………………………………………... Numer telefonu: ……………………………………………………………………………………....................... Adres poczty elektronicznej: …………………………………………………………………………………………………... …………………………… …………………………………………... (miejscowość i data) (imię i nazwisko oraz podpis osoby reprezentującej organ prowadzący placówkę kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego albo branżowe centrum umiejętności) (cid:3) (cid:3) (cid:3) (cid:3)         1) W przypadku placówki należy wpisać nazwę publicznej lub niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznego lub niepublicznego centrum kształcenia zawodowego albo publicznego lub niepublicznego branżowego centrum umiejętności.         2) W przypadku innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej należy wpisać nazwę podmiotu prowadzącego działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, albo instytucji rynku pracy, o której mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475, 742, 858, 863, 1089 i 1572), prowadzącej działalność edukacyjno- -szkoleniową.(cid:3)         3) W przypadku gdy inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej podlega obowiązkowi wpisu do rejestru lub ewidencji, należy wpisać numer, pod którym podmiot ten został wpisany odpowiednio w rejestrze lub ewidencji, oraz nazwę odpowiednio rejestru lub ewidencji.         4) W przypadku kształcenia ustawicznego w formie:             a) kwalifikacyjnego kursu zawodowego należy wpisać symbol i nazwę kwalifikacji oraz nazwę i symbol cyfrowy zawodu, w którym została wyodrębniona ta kwalifikacja, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,             b) kursu umiejętności zawodowych należy wpisać odpowiednio nazwę jednej z części efektów kształcenia wyodrębnionych w ramach kwalifikacji albo nazwę dodatkowych umiejętności zawodowych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,             c) kursu kompetencji ogólnych należy wpisać nazwę zajęć realizowanych na tym kursie zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b–h ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,             d) turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników należy wpisać nazwę i symbol cyfrowy zawodu, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,(cid:3)oraz realizowany na tym turnusie zakres dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników,             e) branżowego szkolenia zawodowego należy wpisać nazwę i realizowany zakres branżowego szkolenia zawodowego,             f) kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, należy wpisać nazwę tego kursu oraz wskazać przepisy dotyczące uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych, na podstawie których określono program nauczania realizowany na tym kursie.         5) Należy wpisać załączniki zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 4 grudnia 2024 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1857). 3 (cid:3) Załącznik nr 2 Załącznik nr 2 WZÓR WZÓR ……………………………………… (nazwa placówki1) albo innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej2)) WŁASNA OCENA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W FORMIE POZASZKOLNEJ PROWADZONEGO PRZEZ PLACÓWKĘ KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO, CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO, BRANŻOWE CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI ALBO INNY PODMIOT PROWADZĄCY KSZTAŁCENIE USTAWICZNE W FORMIE POZASZKOLNEJ I. INFORMACJE OGÓLNE     1. Placówka kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowe centrum umiejętności albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej: ………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………….. (nazwa, adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej)     2. Organ prowadzący placówkę(cid:3) kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego albo branżowe centrum umiejętności: ………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………….. (nazwa, adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej)     3. Dyrektor placówki kształcenia ustawicznego, dyrektor centrum kształcenia zawodowego, dyrektor branżowego centrum umiejętności albo osoba reprezentująca inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej: …………………………………………………………………………………………... (imię i nazwisko, a w przypadku osoby reprezentującej inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej – również stanowisko tej osoby)     4. Certyfikaty, nagrody, wyróżnienia i rekomendacje: ………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………..(cid:3) (cid:3) (cid:3) 1 (cid:3) II. ARKUSZ OCENY W ZAKRESIE SPEŁNIANIA WARUNKÓW WYMAGANYCH DO UZYSKANIA AKREDYTACJI Obszary oceny Kryteria oceny w zakresie spełnienia Ocena3) Opis4) w zakresie warunków wymaganych do uzyskania TAK NIE spełniania akredytacji warunków wymaganych do uzyskania akredytacji 1 2 3 4 5     1. Prowadzenie 1.1. Prowadzenie w sposób nieprzerwany kształcenia kształcenia w formie lub formach w formie pozaszkolnych na terytorium lub formach Rzeczypospolitej Polskiej przez okres pozaszkolnych co najmniej ostatnich 3 lat bezpośrednio przez okres co przed dniem złożenia wniosku najmniej 3 lat o przyznanie akredytacji(cid:3)na kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej     2. Opracowanie 2.1. Posiadanie i systematyczne i stosowanie modyfikowanie narzędzi monitorowania systemu jakości kształcenia ustawicznego zapewniania prowadzonego w formach pozaszkolnych jakości kształcenia 2.2.(cid:3)Stosowanie i upowszechnianie oraz systematyczne nowatorskich rozwiązań programowo- jego doskonalenie -metodycznych i organizacyjnych dotyczących kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych 2.3. Opracowywanie i wdrażanie rozwiązań służących podnoszeniu jakości kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach(cid:3)pozaszkolnych 2.4. Posiadanie, wykorzystywanie i systematyczne modyfikowanie narzędzi do ewaluacji kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych 2.5. Systematyczne analizowanie wyników ewaluacji i wykorzystywanie ich do modyfikowania programów nauczania,(cid:3) o(cid:3)których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562 i 1635), i organizacji kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych     3. Zapewnianie 3.1. Zapewnianie własnych pomieszczeń bazy wyposażonej dydaktycznych, które są wyposażone w środki w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz(cid:3) dydaktyczne – umożliwiają prawidłową realizację 2 (cid:3) w zakresie danej programu nauczania, o którym mowa formy w przepisach wydanych na podstawie pozaszkolnej5) art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe 3.2. Korzystanie z innych niż własne pomieszczeń dydaktycznych, które są wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz umożliwiają prawidłową realizację programu nauczania, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe5) 3.3. Zapewnianie liczby pomieszczeń dydaktycznych odpowiedniej do liczby uczestników kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej 3.4. Zapewnianie wyposażenia niezbędnego do realizacji kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, które:(cid:3)             a) w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego, kursu umiejętności zawodowych i turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników – jest zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe             b) w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kursu kompetencji ogólnych – jest zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b–h ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe 3.5. Zapewnianie nowoczesnego wyposażenia dydaktycznego umożliwiającego stosowanie form i metod pracy wynikających z potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej 3.6. Wykorzystywanie w prowadzeniu kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, odpowiednio do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, środków dydaktycznych, takich jak:             a) tablica do pisania 3 (cid:3)             b) rzutnik multimedialny             c) tablica interaktywna             d) kamera wideo             e) kamera internetowa             f) urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku 3.7. Wykorzystywanie w prowadzeniu kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, odpowiednio do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, pomocy dydaktycznych, takich jak:             a) rysunki             b) fotografie             c) mapy             d) nagrania             e) schematy 3.8. Zapewnianie(cid:3)uczestnikom kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, odpowiednio do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego(cid:3)w(cid:3)danej formie pozaszkolnej:             a) sprzętu komputerowego             b) kserokopiarki             c) skanera             d) drukarki             e) dostępu do Internetu 3.9. Zapewnianie uczestnikom kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej dostępu do literatury, materiałów dydaktycznych, w tym multimedialnych, czasopism oraz innych wydawnictw niezbędnych do prowadzenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, w szczególności do literatury oraz środków i materiałów dydaktycznych określonych w programie nauczania,(cid:3)o(cid:3)którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe 3.10. Systematyczne unowocześnianie bazy dydaktycznej zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym, w tym dokonywanie systematycznego przeglądu wyposażenia dydaktycznego oraz dostosowywanie tego wyposażenia do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej 4 (cid:3)     4. Zapewnianie 4.1. Zapewnianie kadry dydaktycznej wykwalifikowanej posiadającej kwalifikacje określone kadry – w zakresie odpowiednio w przepisach wydanych na danej formy podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia pozaszkolnej 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986) lub na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego, kursu umiejętności zawodowych, kursu kompetencji ogólnych i turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników 4.2. Zapewnianie kadry dydaktycznej posiadającej kwalifikacje zawodowe odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie branżowego szkolenia zawodowego i kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy(cid:3)z(cid:3)dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe 4.3. Posiadanie narzędzi do oceny pracy zatrudnionej kadry dydaktycznej 4.4. Systematyczne ocenianie pracy zatrudnionej kadry dydaktycznej 4.5. Rozpoznawanie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego zatrudnionej kadry dydaktycznej(cid:3)i tworzenie warunków do prowadzenia tego doskonalenia     5. Zapewnianie 5.1. Korzystanie z własnego programu programu nauczania, o którym mowa w przepisach nauczania,(cid:3) wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 o(cid:3)którym mowa ustawy(cid:3)z(cid:3)dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo w przepisach oświatowe wydanych na 5.2. Korzystanie z innego niż własny podstawie art. 117 programu nauczania, o którym mowa ust. 5 ustawy z dnia w przepisach wydanych na podstawie 14 grudnia 2016 r. – art. 117 ust. 5 ustawy(cid:3)z(cid:3)dnia 14 grudnia Prawo oświatowe – 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie danej 5.3. Zapewnianie, że programy nauczania, o których mowa formy pozaszkolnej w poz. 5.1 i 5.2, zawierają:             a) nazwę formy kształcenia             b) czas trwania kształcenia 5 (cid:3)             c) liczbę godzin kształcenia, z tym że: – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego – uwzględniają minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy(cid:3)z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z tym że w przypadku kwalifikacyjnego kursu zawodowego prowadzonego w formie zaocznej minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego nie jest mniejsza niż 65 % minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego określonej dla danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 tej ustawy(cid:3) – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kursu umiejętności zawodowych – uwzględniają minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy(cid:3)z(cid:3)dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z tym że w przypadku kursu umiejętności zawodowych w zakresie efektów kształcenia właściwych dla dodatkowych umiejętności zawodowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 tej ustawy minimalna liczba godzin kształcenia nie jest mniejsza niż 50             d) sposób organizacji kształcenia             e) wymagania wstępne dla słuchaczy(cid:3) kwalifikacyjnych kursów zawodowych i uczestników kształcenia ustawicznego w innych formach pozaszkolnych, które w przypadku słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego i uczestników kursu umiejętności 6 (cid:3) zawodowych uwzględniają także szczególne uwarunkowania związane z kształceniem w zawodzie lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy(cid:3) z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe             f) ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy(cid:3)z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe             g) cele kształcenia i sposoby ich osiągania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych, kursu kompetencji ogólnych, turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, branżowego szkolenia zawodowego i kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy(cid:3)z(cid:3)dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zależności od ich potrzeb i możliwości             h) cele kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego             i) plan nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar             j) treści nauczania w zakresie poszczególnych zajęć, z tym że w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie branżowego szkolenia zawodowego treści nauczania są opisane w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy lub umiejętności zawodowych w zakresie jednej z dziedzin zawodowych, przydatnych do 7 (cid:3) wykonywania zawodu, w tym kształtujących umiejętności cyfrowe i umiejętności związane z transformacją ekologiczną             k) opis efektów kształcenia, a w przypadku(cid:3)ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub kursu umiejętności zawodowych – uwzględniają również efekty kształcenia i kryteria weryfikacji tych efektów(cid:3)określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe             l) wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych             m) sposób i formę przeprowadzenia zaliczenia albo egzaminu, którym kończy się kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej     6. Zapewnianie 6.1. Posiadanie wyposażenia zgodnego warunków z przepisami wydanymi na podstawie realizacji art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy(cid:3)z dnia praktycznej nauki 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zawodu – zapewniającego warunki realizacji w przypadku praktycznej nauki zawodu ubiegania się 6.2. W przypadku realizacji praktycznej nauki zawodu poza placówką o akredytację na kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, kształcenie branżowym centrum umiejętności albo innym podmiotem ustawiczne prowadzącym kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej: w formie a) zawarcie umowy o praktyczną naukę kwalifikacyjnego zawodu z podmiotem przyjmującym kursu zawodowego słuchaczy kwalifikacyjnego kursu lub kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności umiejętności zawodowych na zawodowych praktyczną naukę zawodu             b) nadzorowanie realizacji programu praktycznej nauki zawodu             c) realizowanie współpracy z podmiotem przyjmującym słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu             d) zapewnianie ubezpieczenia słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych od następstw nieszczęśliwych wypadków 8 (cid:3)             e) akceptacja instruktorów praktycznej nauki zawodu i opiekunów praktyk zawodowych wyznaczonych przez podmiot przyjmujący słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu lub wyznaczanie do prowadzenia praktycznej nauki zawodu nauczycieli praktycznej nauki zawodu             f) zapewnianie spełnienia przez podmiot przyjmujący słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe     7. Zapewnianie 7. 1. Zapewnianie bezpiecznych bezpiecznych i higienicznych warunków realizacji i higienicznych kształcenia ustawicznego w danej formie warunki realizacji pozaszkolnej w miejscach, w których jest kształcenia w danej prowadzone to kształcenie formie pozaszkolnej     8. Udostępnianie 8.1. Udostępnianie uczestnikom danej uczestnikom danej formy pozaszkolnej własnych materiałów formy pozaszkolnej dydaktycznych materiałów 8.2. Udostępnianie uczestnikom danej dydaktycznych formy pozaszkolnej innych niż własne materiałów dydaktycznych     9. Prowadzenie 9.1. Prowadzenie dokumentacji kształcenia ustawicznego w danej dokumentacji formie pozaszkolnej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie kształcenia art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, ustawicznego która obejmuje: w danej formie a) program nauczania pozaszkolnej b) dziennik zajęć zgodnie c) ewidencję wydanych zaświadczeń z przepisami o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu wydanymi na zawodowego podstawie art. 117 d) ewidencję wydanych zaświadczeń ust. 5 ustawy z dnia o ukończeniu kursu umiejętności 14 grudnia 2016 r. – zawodowych Prawo oświatowe             e) ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu kursu kompetencji ogólnych 9 (cid:3)             f) ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników             g) ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy(cid:3)z(cid:3)dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe             h) ewidencję wydanych branżowych certyfikatów umiejętności             i) protokół przeprowadzonego zaliczenia albo egzaminu, którym kończy się kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej 10 (cid:3) III. PODSUMOWANIE     1. Obszary spełniania warunków wymaganych do uzyskania akredytacji danej formy pozaszkolnej najlepiej oceniane: ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………     2. Obszary spełniania warunków wymaganych do uzyskania akredytacji danej formy pozaszkolnej wymagające doskonalenia: ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… IV. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW:6)     1. ……………………………………………………………….     2. ……………………………………………………………….     3. ………………………………………………………………. …………………………………… ……………………………………………………. (miejscowość i data) (imię i nazwisko oraz podpis dyrektora placówki kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowego centrum umiejętności albo osoby reprezentującej inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej)         1) W przypadku placówki należy wpisać nazwę publicznej lub niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznego lub niepublicznego centrum kształcenia zawodowego albo publicznego lub niepublicznego branżowego centrum umiejętności.         2) W przypadku innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej należy wpisać nazwę podmiotu prowadzącego działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, albo instytucji rynku pracy, o której mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475, 742, 858, 863, 1089 i 1572), prowadzącej działalność edukacyjno- -szkoleniową.         3) Należy wpisać odpowiednio „TAK” w kolumnie nr 3 albo „NIE” w kolumnie nr 4.         4) Należy wpisać numer odpowiedniego załącznika wskazanego w części IV zawierającego opis odnoszący się do poszczególnych obszarów oceny wskazanych w poz. 1–9 arkusza oceny(cid:3)w(cid:3)zakresie spełniania warunków wymaganych do uzyskania akredytacji.         5) W przypadku braku własnych pomieszczeń dydaktycznych, które są wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz umożliwiają prawidłową realizację programu nauczania, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, należy dołączyć kopię umowy, na podstawie której placówka kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowe centrum umiejętności albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej korzysta z innych niż własne pomieszczeń dydaktycznych, które są wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz umożliwiają prawidłową realizację tego programu nauczania, oraz wskazać sposób zapewniania sprzętu i pomocy dydaktycznych w tych innych pomieszczeniach dydaktycznych.         6) Nie należy dołączać oryginałów certyfikatów, nagród, wyróżnień, rekomendacji oraz innych dokumentów potwierdzających stan faktyczny, które udostępnia się do wglądu w placówce kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowym centrum umiejętności albo innym podmiocie prowadzącym kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej. 11 (cid:3) Załącznik nr 3 Załącznik nr 3 WWZZÓÓRR PROTOKÓŁ PRAC ZESPOŁU AKREDYTACYJNEGO powołanego przez ……………………………………………………………………………… w dniu ………………………………………………………………………………………….. w składzie: przewodniczący zespołu akredytacyjnego …………………………………………………………………………………………………... (imię i nazwisko, stanowisko, nazwa kuratora oświaty, którego jest przedstawicielem) członkowie:         1) ……………………………………………………………………………………………… (imię i nazwisko, stanowisko, nazwa podmiotu, którego jest przedstawicielem)         2) ……………………………………………………………………………………………… (imię i nazwisko, stanowisko, nazwa podmiotu, którego jest przedstawicielem)         3) ……………………………………………………………………………………………… (imię i nazwisko, stanowisko, nazwa podmiotu, którego jest przedstawicielem)         4) ……………………………………………………………………………………………… (imię i nazwisko, stanowisko, nazwa podmiotu, którego jest przedstawicielem) INFORMACJE O PLACÓWCE KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO, CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO, BRANŻOWYM CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI ALBO INNYM PODMIOCIE PROWADZĄCYM KSZTAŁCENIE USTAWICZNE W FORMIE POZASZKOLNEJ ORAZ O FORMIE POZASZKOLNEJ KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO     1. Forma pozaszkolna kształcenia ustawicznego, której dotyczy wniosek o przyznanie akredytacji ……………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………… (nazwa formy pozaszkolnej, o której mowa w art. 117 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562 i 1635))     2. Placówka kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowe centrum umiejętności1) albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej2) ……………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………… ..…………………………………………………………………………………………….. .….………………………………………………………………………………………….. (nazwa, adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej)     3. Organ prowadzący placówkę kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego albo branżowe centrum umiejętności ……………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………… (nazwa, adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej) 1 (cid:3)     4. Dyrektor placówki kształcenia ustawicznego, dyrektor centrum kształcenia zawodowego, dyrektor branżowego centrum umiejętności albo osoba reprezentująca inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej ……………………………………………………………………………………………… (imię i nazwisko, a w przypadku osoby reprezentującej inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej – również stanowisko tej osoby)     5. Data złożenia wniosku o przyznanie akredytacji ………………………………………………………………………………………………(cid:3) OCENA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W FORMIE POZASZKOLNEJ, KTÓREJ DOTYCZY WNIOSEK O PRZYZNANIE AKREDYTACJI, PROWADZONEGO PRZEZ PLACÓWKĘ KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO, CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO, BRANŻOWE CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI ALBO INNY PODMIOT PROWADZĄCY KSZTAŁCENIE USTAWICZNE W FORMIE POZASZKOLNEJ     1. Zespół akredytacyjny zapoznał się z wnioskiem o przyznanie akredytacji i dołączonymi do niego dokumentami:3)         1) kopią aktu założycielskiego publicznej(cid:3)placówki kształcenia ustawicznego, publicznego centrum kształcenia zawodowego albo publicznego branżowego centrum umiejętności;         2) kopią zaświadczenia o wpisie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, niepublicznego centrum kształcenia zawodowego albo niepublicznego branżowego centrum umiejętności do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego;         3) kopią statutu placówki kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowego centrum umiejętności albo innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej;         4) kopią innego niż statut dokumentu stanowiącego podstawę funkcjonowania innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej wraz z informacją o organizacji i zakresie działalności prowadzonej przez ten podmiot – w przypadku gdy podmiot ten nie posiada statutu;         5) własną oceną kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych prowadzonego przez placówkę kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowe centrum umiejętności albo inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej, opracowaną przez dyrektora placówki kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowego centrum umiejętności albo osobę reprezentującą inny podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej.     2. Przewodniczący zespołu akredytacyjnego powiadomił pismem z dnia …………………… nr ………………………………… o terminie i programie wizyty akredytacyjnej dyrektora placówki kształcenia ustawicznego, dyrektora centrum kształcenia zawodowego, dyrektora branżowego centrum umiejętności oraz organ prowadzący placówkę kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowe centrum umiejętności albo osobę reprezentującą podmiot(cid:3)prowadzący kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej.4)     3. Zespół akredytacyjny przeprowadził wizytę akredytacyjną w miejscu prowadzenia kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej, której dotyczy wniosek o przyznanie akredytacji ………………………………………………………………………………….. (data i miejsce przeprowadzenia wizyty akredytacyjnej) 2 (cid:3) i stwierdził, co następuje:     1. Prowadzenie kształcenia w formie lub formach pozaszkolnych przez okres co najmniej 3 lat 1.1. Prowadzenie w sposób nieprzerwany kształcenia w formie lub formach pozaszkolnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres co najmniej ostatnich 3 lat bezpośrednio przed dniem złożenia wniosku o przyznanie akredytacji na kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej .………………………………………………………………………………………….. (tak/nie)3)     2. Opracowanie i stosowanie systemu zapewniania jakości kształcenia oraz systematyczne jego doskonalenie 2.1. Posiadanie i systematyczne modyfikowanie narzędzi monitorowania jakości kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 2.2. Stosowanie i upowszechnianie nowatorskich rozwiązań programowo-metodycznych i organizacyjnych dotyczących kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 2.3. Opracowywanie i wdrażanie rozwiązań służących podnoszeniu jakości kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 2.4. Posiadanie, wykorzystywanie i systematyczne modyfikowanie narzędzi do ewaluacji kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 2.5. Systematyczne analizowanie wyników ewaluacji i wykorzystywanie ich do modyfikowania programów nauczania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,(cid:3) i organizacji kształcenia ustawicznego prowadzonego w formach pozaszkolnych …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3)     3. Zapewnianie bazy wyposażonej w środki dydaktyczne – w zakresie danej formy pozaszkolnej 3.1. Zapewnianie własnych pomieszczeń dydaktycznych, które są wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz umożliwiają prawidłową realizację programu nauczania, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 3 (cid:3) 3.2. Korzystanie z innych niż własne pomieszczeń dydaktycznych, które są wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz umożliwiają prawidłową realizację programu nauczania, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 3.3. Zapewnianie liczby pomieszczeń dydaktycznych odpowiedniej do liczby uczestników kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 3.4. Zapewnianie wyposażenia niezbędnego do realizacji kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, które:         1) w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego, kursu umiejętności zawodowych i turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników – jest zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         2) w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kursu kompetencji ogólnych – jest zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b–h ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3) 3.5. Zapewnianie nowoczesnego wyposażenia dydaktycznego umożliwiającego stosowanie form i metod pracy wynikających z potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 3.6. Wykorzystywanie w prowadzeniu kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, odpowiednio do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, środków dydaktycznych, takich jak: tablica do pisania, rzutnik multimedialny, tablica interaktywna, kamera wideo, kamera internetowa, urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 3.7. Wykorzystywanie w prowadzeniu kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, odpowiednio do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, pomocy dydaktycznych, takich jak: rysunki, fotografie, mapy, nagrania, schematy …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 3.8. Zapewnianie uczestnikom kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej sprzętu komputerowego, kserokopiarki, skanera, drukarki i dostępu do Internetu, 4 (cid:3) odpowiednio do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 3.9. Zapewnianie uczestnikom kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej dostępu do literatury, materiałów dydaktycznych, w tym multimedialnych, czasopism oraz innych wydawnictw niezbędnych do prowadzenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, w szczególności do literatury oraz środków i materiałów dydaktycznych określonych w programie nauczania,(cid:3)o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 3.10.Systematyczne unowocześnianie bazy dydaktycznej zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym, w tym dokonywanie systematycznego przeglądu wyposażenia dydaktycznego oraz dostosowywanie tego wyposażenia do potrzeb i specyfiki kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3)     4. Zapewnienie wykwalifikowanej kadry w zakresie danej formy pozaszkolnej 4.1. Zapewnianie kadry dydaktycznej posiadającej kwalifikacje określone odpowiednio w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986) lub na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego, kursu umiejętności zawodowych, kursu kompetencji ogólnych i turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników …………………………………………………………………………………………... (tak/nie/nie dotyczy)3) 4.2. Zapewnianie kadry dydaktycznej posiadającej kwalifikacje zawodowe odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie branżowego szkolenia zawodowego i kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe …………………………………………………………………………………………... (tak/nie/nie dotyczy)3) 4.3. Posiadanie narzędzi do oceny pracy zatrudnionej kadry dydaktycznej …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 4.4. Systematyczne ocenianie pracy zatrudnionej kadry dydaktycznej …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 5 (cid:3) 4.5. Rozpoznawanie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego zatrudnionej kadry dydaktycznej(cid:3)i tworzenie warunków do prowadzenia tego doskonalenia …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3)     5. Zapewnianie programu nauczania, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – w zakresie danej formy pozaszkolnej 5.1. Korzystanie z własnego programu nauczania, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ...………………………………………………………………………………………… (tak/nie)3) 5.2. Korzystanie z innego niż własny programu nauczania, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ...………………………………………………………………………………………… (tak/nie)3) 5.3. Zapewnianie, że programy nauczania, o których mowa w poz. 5.1 i 5.2, zawierają:         1) nazwę formy kształcenia ...…………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)         2) czas trwania kształcenia ...…………………………………………………………………………………… (tak/nie)4)         3) liczbę godzin kształcenia, z tym że: ...…………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)             a) w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego – uwzględniają minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z tym że w przypadku kwalifikacyjnego kursu zawodowego prowadzonego w formie zaocznej minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego nie jest mniejsza niż 65 % minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego określonej dla danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 tej ustawy …..……………………………………………………………………………... (tak/nie/nie dotyczy)3)             b) w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kursu umiejętności zawodowych – uwzględniają minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z tym że w przypadku kursu umiejętności zawodowych w zakresie efektów kształcenia właściwych dla dodatkowych umiejętności zawodowych 6 (cid:3) określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 tej ustawy minimalna liczba godzin kształcenia nie jest mniejsza niż 50 ……....………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3) (cid:3)         4) sposób organizacji kształcenia ...…………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)         5) wymagania wstępne dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych i uczestników kształcenia ustawicznego w innych formach pozaszkolnych, które w przypadku słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego i uczestników kursu umiejętności zawodowych uwzględniają także szczególne uwarunkowania związane z kształceniem w zawodzie lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ..…………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)         6) ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe .…………………………………………………………………………………….. (tak/nie)3)         7) cele kształcenia i sposoby ich osiągania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych, kursu kompetencji ogólnych, turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, branżowego szkolenia zawodowego i kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zależności od ich potrzeb i możliwości ……………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)         8) cele kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego ..…………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)         9) plan nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar …...………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)         10) treści nauczania w zakresie poszczególnych zajęć, z tym że w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie branżowego szkolenia zawodowego treści nauczania są opisane w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy lub umiejętności zawodowych w zakresie jednej z dziedzin 7 (cid:3) zawodowych, przydatnych do wykonywania zawodu, w tym kształtujących umiejętności cyfrowe i umiejętności związane z transformacją ekologiczną ..…………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)         11) opis efektów kształcenia, a w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub kursu umiejętności zawodowych – uwzględniają również efekty kształcenia i kryteria weryfikacji tych efektów określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy(cid:3)z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ..…………………………………………………………………………………….. (tak/nie)3)         12) wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych ..…………………………………………………………………………………….. (tak/nie)3)         13) sposób i formę przeprowadzenia zaliczenia albo egzaminu, którym kończy się kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej ..…………………………………………………………………………………….. (tak/nie)3)     6. Zapewnianie warunków realizacji praktycznej nauki zawodu – w przypadku ubiegania się o akredytację na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub kursu umiejętności zawodowych 6.1. Posiadanie wyposażenia(cid:3)zgodnego z przepisami wydanymi na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,(cid:3)zapewniającego warunki realizacji praktycznej nauki zawodu ………………………………………………………………………………………….. (tak/nie/nie dotyczy)3) 6.2. W przypadku realizacji praktycznej nauki zawodu poza placówką kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowym centrum umiejętności albo innym podmiotem prowadzącym kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej(cid:855)(cid:3)         1) zawarcie umowy o praktyczną naukę zawodu z podmiotem przyjmującym słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu ......…………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         2) nadzorowanie realizacji programu praktycznej nauki zawodu ..……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         3) realizowanie współpracy z podmiotem przyjmującym słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu ..……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3) 8 (cid:3)         4) zapewnianie ubezpieczenia słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych od następstw nieszczęśliwych wypadków ...…………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         5) akceptacja instruktorów praktycznej nauki zawodu i opiekunów praktyk zawodowych(cid:3) wyznaczonych przez podmiot przyjmujący słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu lub wyznaczanie do prowadzenia praktycznej nauki zawodu nauczycieli praktycznej nauki zawodu ...……………………………………………………………………………………... (tak/nie/nie dotyczy)3)         6) zapewnianie spełnienia przez podmiot przyjmujący słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub uczestników kursu umiejętności zawodowych na praktyczną naukę zawodu warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ...……………………………………………………………………………………... (tak/nie/nie dotyczy)3)     7. Zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków realizacji kształcenia w danej formie pozaszkolnej 7.1. Zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków realizacji kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej w miejscach, w których jest prowadzone to kształcenie ………………………………………………………………………………………….. (tak/nie)3)     8. Udostępnienie uczestnikom danej formy pozaszkolnej materiałów dydaktycznych 8.1. Udostępnianie uczestnikom danej formy pozaszkolnej własnych materiałów dydaktycznych …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3) 8.2. Udostępnianie uczestnikom danej formy pozaszkolnej innych niż własne materiałów dydaktycznych …………………………………………………………………………………………... (tak/nie)3)     9. Prowadzenie dokumentacji kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe 9.1. Prowadzenie dokumentacji kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ………………………………………………………………………………………....... (tak/nie)3) 9 (cid:3) 9.2. Dokumentacja, o której mowa w poz. 9.1, obejmuje:         1) program nauczania ……………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)         2) dziennik zajęć ……………………………………………………………………………………… (tak/nie)3)         3) ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego ……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         4) ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu kursu umiejętności zawodowych ……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         5) ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu kursu kompetencji ogólnych ……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         6) ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników ……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         7) ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         8) ewidencję wydanych branżowych certyfikatów umiejętności ……………………………………………………………………………………… (tak/nie/nie dotyczy)3)         9) protokół przeprowadzonego zaliczenia albo egzaminu, którym kończy się kształcenie ustawiczne w danej formie pozaszkolnej ……………………………………………………………………………………… (tak/nie)3) 10 (cid:3) Na podstawie wniosku o przyznanie akredytacji i dołączonych do niego dokumentów oraz po przeprowadzeniu oceny stanu faktycznego w trakcie wizyty akredytacyjnej zespół akredytacyjny ustalił ocenę kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej: ………………………………………………………………….................................................. (nazwa formy pozaszkolnej) Zespół akredytacyjny przeprowadził głosowanie w obecności ………………. członków zespołu. Wyniki głosowania: liczba głosów za ……………………………………….. liczba głosów przeciw …………………………………. liczba głosów wstrzymujących się …………………….. Zespół akredytacyjny stwierdza, że kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej: ……………………………………..………………………………………………….………… (nazwa formy pozaszkolnej) prowadzone przez ………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………….. (nazwa, adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej placówki kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, branżowego centrum umiejętności albo innego podmiotu prowadzącego kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej)         1) spełnia warunki wymagane do uzyskania akredytacji.4)         2) nie spełnia warunków wymaganych do uzyskania akredytacji.4) Podpis przewodniczącego zespołu akredytacyjnego ……………………………………………………... (imię i nazwisko) Podpisy członków zespołu akredytacyjnego:     1. …………………………………………………… (imię i nazwisko)     2. …………………………………………………… (imię i nazwisko)     3. …………………………………………………… (imię i nazwisko)     4. …………………………………………………… (imię i nazwisko) ……………………………………………………….. (miejscowość i data)         1) Należy wpisać wymagane dane dotyczące publicznej lub niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznego lub niepublicznego centrum kształcenia zawodowego albo publicznego lub niepublicznego branżowego centrum umiejętności.         2) Należy wpisać wymagane dane dotyczące podmiotu prowadzącego działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, albo instytucji rynku pracy, o której mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475, 742, 858, 863, 1089 i 1572), prowadzącej działalność edukacyjno-szkoleniową.         3) Należy zaznaczyć właściwe.         4) Należy skreślić niewłaściwe. 11 (cid:3)