t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) szczegółowy tryb prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, zwa- nego dalej „postępowaniem”; 2) sposób wnoszenia wniosków o wszczęcie postępowania; 3) sposób wymiany informacji między stronami postępowania.
Wniosek o wszczęcie postępowania, zwany dalej „wnioskiem”, wnosi się do Prezesa Urzędu Komunikacji Elek- tronicznej, zwanego dalej „Prezesem UKE”: 1) w postaci papierowej na adres Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej „UKE”, albo zamiejscowej jed- nostki organizacyjnej UKE właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy; 2) w postaci elektronicznej: a) za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP), b) za pośrednictwem dostępnego na Platformie Usług Elektronicznych Urzędu Komunikacji Elektronicznej formula- rza zgłoszeniowego przeznaczonego do składania wniosków albo c) na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręcze- niach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045).
1. Prezes UKE weryfikuje wniosek w zakresie: 1) kompletności wskazanych danych, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823); 2) dołączenia: a) uzasadnienia żądania strony, b) kopii posiadanych przez wnioskodawcę dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku – o których mowa w art. 384 ust. 3 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej. 1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2720). 2. W przypadku stwierdzenia braków we wniosku w zakresie, o którym mowa w ust. 1, Prezes UKE wzywa wniosko- dawcę do jego uzupełnienia w terminie 10 dni od dnia doręczenia wezwania do uzupełnienia wniosku. 3. Prezes UKE pozostawia wniosek bez rozpoznania, jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 2. O pozostawieniu wniosku bez rozpoznania Prezes UKE informuje wnioskodawcę.
1. Prezes UKE przekazuje wniosek dostawcy usług komunikacji elektronicznej, wyznaczając mu 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do wniosku. 2. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Prezes UKE przedstawia stronom przepisy prawa mające zastosowa- nie w sprawie oraz propozycję rozwiązania sporu, zgodnie z art. 384 ust. 6 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komuni- kacji elektronicznej. 3. W przypadku gdy dostawca usług komunikacji elektronicznej ustosunkował się pozytywnie do wniosku, przepisu ust. 2 nie stosuje się.
1. W przypadku wszczęcia postępowania z urzędu Prezes UKE doręcza stronom zawiadomienie o wszczęciu po- stępowania. 2. Prezes UKE wyznacza stronom 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do zawiadomienia o wszczęciu postępo- wania.
Wymiana informacji między stronami postępowania odbywa się: 1) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w przypadku przekazywania informacji w postaci elektronicznej; 2) przesyłką rejestrowaną, w przypadku przekazywania informacji w postaci papierowej.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.2) Minister Cyfryzacji: K. Gawkowski 2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 4 stycznia 2017 r. w sprawie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich z zakresu usług telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Dz. U. poz. 49), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 104 pkt 10 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1222).