w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (DU/2024/1640)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na realizację przedsięwzięć w zakresie wyposażenia według wzorca 3 (baseline 3) lub wyższego pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, obejmujący:         1) urządzenie pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) oraz Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) łącznie albo         2) tylko urządzenie pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) – w przypadku gdy Globalny Sys- tem Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) jest już zainstalowany – zwany dalej „systemem ERTMS”, w ramach inwestycji E2.2.2 „Cyfryzacja transportu” wskazanej w komponencie E „Zielona, inteligentna mobilność”, objętej Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanej dalej „pomocą”, a także pod- miot udzielający pomocy.

    1. Pomoc może być udzielona przedsiębiorcy z jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europej- skiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mającemu siedzibę, oddział lub przedstawicielstwo na terytorium Rzeczy- pospolitej Polskiej, wpisanemu do europejskiego rejestru pojazdów kolejowych (EVR), będącemu właścicielem pojazdu kolejowego z napędem lub z kabiną sterowniczą lub posiadającemu prawo do korzystania z takiego pojazdu kolejowego jako środka transportu, na realizację przedsięwzięcia w zakresie wyposażenia według wzorca 3 (baseline 3) lub wyższego pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS.     2. Przedsięwzięciem obejmuje się pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą niemające więcej niż 35 lat, licząc od daty ich produkcji, lub więcej niż 10 lat, licząc od daty wykonania:         1) prac modyfikacyjnych w pojeździe kolejowym, które zmieniają przeznaczenie pojazdu kolejowego lub poprawiają jego ogólne osiągi techniczne, w tym zmiany charakterystyki trakcyjnej, prędkości maksymalnej, mocy oraz zdolności do zasilania w różnych systemach;         2) czynności mających na celu podniesienie standardu pojazdu kolejowego lub jego odnowienie w wyspecjalizowanych zakładach lub u producenta na poziomie 5 utrzymania pojazdu kolejowego, o którym mowa w załączniku nr 3 do roz- porządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eks- ploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 226 oraz z 2017 r. poz. 1525).         1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).     3. Pomocy nie udziela się przedsiębiorcy:         1) na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc publiczną za niezgodną z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej;         2) znajdującemu się w trudnej sytuacji w rozumieniu pkt 20 komunikatu Komisji – Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 249 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.2)).     4. Przedsiębiorca otrzymuje pomoc, jeżeli:         1) zakres realizacji przedsięwzięcia jest zgodny z ust. 1 i 2;         2) wydatki kwalifikowalne na realizację przedsięwzięcia są ponoszone w zakresie określonym w § 4 ust. 1;         3) zobowiąże się, że przedsięwzięcie zachowa trwałość zgodnie z wymogami zawartymi w regulaminie wyboru przed- sięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego ogłoszonym przez Centrum Unijnych Projektów Transporto- wych, zwane danej „CUPT”;         4) zobowiąże się, że pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą objęte pomocą będą wykorzystywane wy- łącznie do wykonywania przewozów kolejowych, które mają swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub których trasa przebiega przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;         5) zobowiąże się, że pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą objęte pomocą będą wykorzystywane do wy- konywania przewozów kolejowych, których trasa przebiega przynajmniej częściowo liniami kolejowymi wchodzącymi w skład sieci TEN-T;         6) zobowiąże się, że pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą objęte pomocą będą udostępniane na przej- rzystych, równych i niedyskryminujących warunkach – w przypadku przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gos- podarczą polegającą na wynajmowaniu lub leasingu pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą.

    1. Podmiotem udzielającym pomocy jest CUPT.     2. Szczegółowa ocena przedsięwzięcia jest dokonywana w ramach wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem na zasadach wskazanych w art. 14lza–14lzf ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.     3. Pomoc jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, przeznaczonego na pokrycie wydatków kwa- lifikowalnych, o których mowa w § 4 ust. 1.

    1. Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji przedsięwzięcia wydatki lub koszty ponie- sione na:         1) system ERTMS w ramach zakupu nowego pojazdu kolejowego z napędem lub z kabiną sterowniczą;         2) modernizację taboru kolejowego polegającą na wyposażeniu pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowni- czą w system ERTMS;         3) aktualizację systemu ERTMS;         4) sprzęt i aparaturę wykorzystywane w zakresie obsługi, diagnostyki i utrzymania systemu ERTMS;         5) szkolenie personelu w zakresie obsługi i utrzymania systemu ERTMS;         6) certyfikację, badania oraz uzyskanie zezwolenia dla typu pojazdu lub zezwolenia na wprowadzenie pojazdu kolejo- wego do obrotu w zakresie pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą.     2. Do wydatków kwalifikowalnych nie zalicza się wydatków lub kosztów poniesionych na przygotowanie wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego, o którym mowa w art. 14lzb ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grud- nia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Maksymalna intensywność pomocy wynosi 85 % wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 4 ust. 1.

    1. Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z inną pomocą publiczną i pomocą de minimis lub finansowaniem unijnym zarządzanym centralnie i niestanowiącym pomocy publicznej udzielonymi przedsiębiorcy, któremu przyznano pomoc na podstawie niniejszego rozporządzenia, niezależnie od ich formy i źródła.         2) Zmiany wymienionego komunikatu zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE C 224 z 08.07.2020, str. 2 oraz Dz. Urz. UE C/2023/1212 z 29.11.2023.     2. Skumulowana pomoc i finansowanie, o których mowa w ust. 1, nie mogą przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w § 5.     3. Przedsiębiorca informuje CUPT o innej pomocy publicznej i pomocy de minimis oraz o finansowaniu unijnym za- rządzanym centralnie i niestanowiącym pomocy publicznej, które otrzymał na realizację tego samego przedsięwzięcia.

Pomoc jest udzielana w okresie obowiązywania decyzji Komisji Europejskiej, o której mowa odpowiednio w art. 4 ust. 3 albo art. 9 ust. 3 i 4 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającego szczegó- łowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 248 z 24.09.2015, str. 9), nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2026 r.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Minister Infrastruktury: D. Klimczak